Kajakuthyrare!!!!!!

hej!

jag är en tjej på 16 år som har börjat med kajakuthyrning och jag skulle villa ha lite tips om hur man går till väga och får kunder...

Jag började med att köpa 5 kajaker(plast jag tyckte att de var mer praktiska och hållbara)och sen har jag stått på sommartorget och delat ut reklam. så hemskt mycke mer har jag inte gjort för efterfrågan var helt okej.Kajakerna har nästan betalat in sig men nu tänkte jag köpa 5 kajaker till men det skulle vara bra med tips om försäkringar, bokföring, och annat.
hittills har jag klarat mig helt själv men jag vet inte hur man skall göra så att det blir rätt.

jag är väldigt tacksam om nån skulle kunna ge mig några tips.
 
Finsk Sisu?

Verkar ju som en rimlig "bizznizz"... :)

Tänk på att bokföra ordentligt bara. Ett hett tips till en nybliven företagare brukar ju vara att anlita en billig revisor som man kan lämna över allt till.

Se till att friskriva dig från ansvar i din uthyrning så ingen kommer och gnäller på dig när de kapsejsar och blir våta om fötterna. Försäkringar är nog ganska dyra för denna typ av verksamhet och lönar sig nog knappt. Se till att ha koll på folk som hyr och på utrustningen.

Ang. kajaker så borde man väl välja en plastkajak då dessa som du säger är mycket slitstarka och tål att hyras ut till mindre "aktsamma" personer. Allroundmodeller som Capella borde väl funka fint?

Lycka till med företagandet!

/ac
 
kajakkuthyrnig

Når du førs er på nett, bør du annonsera hvor du er
i verden, og hvordan du kan kontaktes .
Husk at båtene er bare litt av produktet, naturen er
mest.
Bruk nettsider, gjerne til andre folk en svensker
som vil ta pengene med i graven.
Hvor er du , pris , båttype ?
 
Hemsida

Precis. Sätt upp en enklare hemsida och köp massor av reklamplats här på Utsidan så har du snart massor av kunder :)

Att vara serviceminded och trevlig gör ju också sitt till.

/ac
 
sisu!!!!

visst är det ett härligt sommarjobb och lite extra pengar,fast det var lite jobbigt i början med att skriva all reklam och fixa en ställning så att man kan hämta och föra kajakerna.Men jag har ju fått både ekonomisk hjälp och annat stöd av mina föräldrar när jag började.

just nu går jag börjat i en folkhögskola på ett år (www.kfhs.fi "base camp") där jag får läsa bokföring så att jag klarar det bättre i nästa år.Och sedan hade jag tänkt gå i en yrkes skola och bli producent av resetjänster där ingår företags verksamhet och sånt så nog skall jag väl så småningom få en stadig grund för ett eventuellt företag.

Jag har inga föräkringar och har inte tänkt skaffa utan det är på egen risk man hyr en kajak så att det inte blir några problem.

ännu så står "företaget" under mina föräldrars trädgård så jag har inte behövt bilda ett eget företag.

tack för tipsen!!!

/ragna
 
iformation!!!!

Ja mitt "företag" heter plums än så länge(brist på fantasi).Och jag finns i södra finland i bromaf det är en liten turistby med 3000 invånare om sommaren och ca 700 om vintern.

Man kan kontakta mig genom
e-post:ragnalise@hotmail.com
eller telefon:mobil 040 8285449 hem 0192440306
fax:0192440419
adress:ragna-lise karlsson
Tallbacka Trädgård
10570 bromarf
FIN
mina priser är 120 mk per dyng/kajak
600 mk per vecka/kajak

jag har 5 st oasis kajaker+ 1 oasis kajak med packluckor.

jag har oasis kajaker p.g.a de är stabila och lätta för nybörjare,för att de är plast och är mer hållbara.

jag rekommenderar att komma till bromarf på sin semester och hyra en stuga och se på skärgården i kajak.
När man hyr en kajak så inngår kapellet,paddeln ,flytvästen och laminerade kartor över området där man tänkt paddla.

så det var lite information om mitt "företag".
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.