Kajaktips till nybörjare :)

Tycker fortfarande en Tahemarine Lifestyle 420 R skulle kunna vara ett alternativ för dig, har en viss kursstabilitet utan att för den skull bli omanövrerbar... Man sitter skönt även om man är lite större och den är dessutom billig. (7100:)

MVH
Pelle
 
Roder är svaret

Sådär, nu har jag haft turen att prova på just en Prijon Yukon Expedition utan roder.
Rent spontant så var det ett helvete att paddla sel då den åkte åt precis alla håll utom just rakt fram, dit jag ville. .....

Hur pass mycket råder ett roder bot på kursproblemet? Påverkar det manöverbarheten i någon större utsträckning?...

Rodret gör hela skillnaden. Med rodret nedfällt går Yukon spikrakt om du vill det. Det är klart att manövrerbarheten med paddelsvängar minskar något, ska man ligga och manövrerar enbart på paddeln så är det enklast att fälla upp rodret. Men vid kombinerade svängar, roder+paddel, uppfattar jag Yukon som extremt lättsvängd jämfört med vanliga havskajaker.

De gamla Prijon Standard-rodren var fula men väldigt funktionella och stryktåliga. De nya är snyggare men - tror jag - lite ömtåligare och svårare att rätta till efter smällar. Om jag köpte en Yukon idag och ämnade använda den till tuff, stening och trasslig paddling (vilket ju är precis vad den är bäst på), skulle jag fråga leverantören om han inte har ett sånt liggande i nåt hörn. Den estetiska förlusten får man leva med. Man köper ändå knappast en Yukon för dess vackra linjer... *L*

hälsningar Jens
 
Roder till Salu :)

Jag har ett sådant extra metallroder till salu, 700 pix så är det ditt, nästan nytt.
Har ett sådant på min Yukon Expedition som jag paddlat mer än 100 mil på åar och mindre forsar, en superperfekt inlandskajak.
Båten stampar och går rakt igenom sjöarna på havet, inte optimalt i vågor men det finns ingen båt som är bäst på allt. ;-)
 
Lånar tråden lite eftersom jag inte ids göra en ny. Nu är det så att det ligger rätt i tiden för CptChernobyl att köpa en kajak och skulle således vilja ha er förslag på vilken kajak som passar MINA krav.

- Jag är nybörjare inom paddling men VILL INTE ha en renrasig nybörjarkajak, allt för ofta har CptChernobyl köpt nybörjar grunkor som sedan inte går att utvecklas i, då passar det mig bättre att träna och kämpa mig in i en kajak som jag kan växa i.

- Jag vill ha mycket lastutrymme och en kajak som klarar av långa paddelturer och mindre expeditioner ( av den humana sorten ).

- Jag är cirka 1,85 och väger kring 75 kilogram :) Behöver kanske lite benutrymme men har för lite erfarenhet av kajaker för att veta.

Jag har varit och kikat på Prijon Kodiak som verkar vara ganska tålig och rejäl, vad är era synpunkter på denna / tips på andra kajaker ni tror skulle kunna passa mig :)

Tack för svar.

EDIT: Glömde nämna att kajaken skall brukas på havet i vår härliga västkust!
 
Lånar tråden lite eftersom jag inte ids göra en ny. Nu är det så att det ligger rätt i tiden för CptChernobyl att köpa en kajak och skulle således vilja ha er förslag på vilken kajak som passar MINA krav.

- Jag är nybörjare inom paddling men VILL INTE ha en renrasig nybörjarkajak, allt för ofta har CptChernobyl köpt nybörjar grunkor som sedan inte går att utvecklas i, då passar det mig bättre att träna och kämpa mig in i en kajak som jag kan växa i.

- Jag vill ha mycket lastutrymme och en kajak som klarar av långa paddelturer och mindre expeditioner ( av den humana sorten ).

- Jag är cirka 1,85 och väger kring 75 kilogram :) Behöver kanske lite benutrymme men har för lite erfarenhet av kajaker för att veta.

Jag har varit och kikat på Prijon Kodiak som verkar vara ganska tålig och rejäl, vad är era synpunkter på denna / tips på andra kajaker ni tror skulle kunna passa mig :)

Tack för svar.

EDIT: Glömde nämna att kajaken skall brukas på havet i vår härliga västkust!

Ja, det finns rätt mycket där ute på marknaden som motsvarar dina krav. Paddla långt, mindre expeditioner, då lutar det till att börja med åt en roderkajak. Fartresurser? Vill du, liksom många ha en en kajak som trivs på öppet hav men ändå har fartpotential att utvecklas i då kanske inte Kodiak är ett förstahandsval. Kodiak är en utmärkt kajak men vill du också ha en kajak som går att driva upp i högre fart kolla då på kajaker som t.ex. VKV Måsen, Epic 18, Revals Commander.

Var själv mycket inne på den typen av paddling tidigare, gillar känslan att det är jag och inte kajaken som är begränsningen när man tar i och driver upp farten men nu är det mer "park & play" som gäller. Ska därför sälja min QCC 700 som också faller in i segmentet havskajaker för långtur med fartpotential om du är intresserad att titta på den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jema84 Kajaktips till nybörjare Paddling allmänt 15
Ballderrot Kajaktips till köpsugen 2 meter lång paddlare... Paddling allmänt 15
Lackan Kajaktips stor person Paddling allmänt 3
Kanii Behöver lite kajaktips Paddling allmänt 6
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 4
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
JouniT Paddlingstur från Virvasdalen till Ammarnäs Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
KarlK86 Luckor till en P&H Icefloe Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
delfinen Från Roslagen till Örebro Paddling allmänt 3
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Tomo Reservdel till skrovgenomföring-roderlina? Paddling allmänt 2
Sillens Karta till Garmin som täcker Åland Paddling allmänt 2
HannesB Norges gräns till Åre Paddling allmänt 3
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2
Seebra Cykelvagn till kajak Paddling allmänt 38
delfinen En jubileumsexpedition till saimen i juli 2017 Paddling allmänt 2
aron.w Kanadensare till familj Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.