Kajaktips till nybörjare :)

Prova att du sitter bra. Gärna MYCKET bra

men kom ihåg att det är väldigt jobbigt att modifiera skrovform och skrovstorlek men sitsen, svankstödet och fotstöden kan man ofta lätt höja/sänka, byta ut eller modifiera. För en oerfaren kan en mjuk fåtölj med högt ryggstöd ge bra första intryck men det är ofta en dålig lösning i längden.
 
...Prova att du sitter bra. Gärna MYCKET bra. Helt oavsett vad du väljer för kategori på kajaken.

+1 på den. Jag hade provat säkert 10 kajaker innan jag första gången hittade en som jag satt bekvämt i.(En Scorpio). Den var trevlig, men inte vad jag köpte. Dock, den blev en ögonöppnare. Fram till dess handlade det om att hitta en kajak jag kunde sitta i och paddla i. Från dess handlade det om att hitta en kajak som var bekväm och som jag gillade att paddla.

Det finns kajaker gjorda speciellt för de som är större. De som är mindre och kan välja mer fritt förståt inte problemet. Min fru som exempel, tyckte att det mesta funkar, och varför letar jag fortfarande. När jag väl valt och köpt min och lät henne prova den sa hon att den var hopplöst stor, som ett badkar, den kan man inte paddla i. Skillnaden är större än vad man tror mellan huvudströmmen av kajaker, och de som är gjorda för de som är större.

Många pratar vikt, och det r helt klart en faktor. Benlängd och fotstorlek var mina två problem (ok, kanske vikt med). Ett antal företag gör sina populära modeller i versioner för stora. Speciellt förtjust blev jag i SKUK (förr NDK), som gjort en specialanpassning även för benen utan att göra kajaken för stor.

--- Mats ---
 
Yukon och 240 : )
mer rätt kan det väl inte bli : )

jag funderar faktiskt allvarligt på att göra mej av med dom flesta andra kajaker utom just min favvo, yukon. varför sitta i en annan klumpig kajak och önska att man satt i sin smidigalilla yukon?? säljer man resten av kajakerna så väljer man aldrig fel, då är det yukon i alla väder.

den är faktiskt inte så klumpig som den ser ut heller. sittbrunnen är ganska slank framtill och sidorna på däcket sluttar rätt mycket, så den känns faktiskt både lägre och sportigare än den är. dom andra kajakerna känns betydligt högre. att den svänger skitbra ser jag inte heller som nån nackdel. det är ganska trevligt faktiskt.
jag har pimpat sitsen lite och kapat den i framkanten nertill och vinklat den framåt, så jag sitter klart bäst i den kajaken. den är inte speciellt vindkänslig heller i och med att den har så låga ändskepp., och den surfar ganska bra i vågor. men fullastad med en totalvikt på 140-145 kg så blir det lite plaskigt i fören. det gäller att man lastar rätt och kollar var man har tyngdpunkten, när man har fullastat.
i nuläget är det den kajak som jag helt klart skulle välja om jag bara skulle ha en enda kajak för åretruntbruk. den är enormt bra på vintern. den funkar väldigt bra att staka sej fram med på isen. men när det varken bär eller brister så gör den trögt genom isen eftersom fören är så rak. men det är åxå det enda som jag upplever som lite trist med kajaken.
i motsjö får man anpassa farten lite efter vågorna. går det för fort så blir det riktigt stänkigt och blött. men saktar man in lite så går det torrare.
en klart trevlig kajak!
 
Man får tacka så mycket för alla svar och tips! Det var en hel del man aldrig tänkt på som oinvigd. Yukon ser rätt lämplig ut rent spontant.

Vilken inverkan har längden på en kajak? Vissa är ju en bra bit över fem meter har jag sett
 
en lång kajak går väl att få lite mer fart på, om man tar i ordentligt. men den blir betydligt trögre att svänga med än en kort. å ska du paddla i lite åar så är det väl knappast nån fördel med en lång kajak. paddlar du med andra som har långa smala kajaker så kanske du tycker det är trist att inte ha en lika lång och smal.
men jag har kört hela vintern med min yukon och min kompis har den långa smala vingliga svarta på bilden jag satte in. vi har använt dom extremt olika kajakerna till samma turer och jag har då inte lidit för att jag haft en kortare kajak. vi har paddlat i bleke, i vågor, dragit dom på snö och över is, han har badat nån gång men det har inte jag som har stadig kajak. jag får med mej mer grejor än han. vi båda kan sätta oss i kajaken på bryggan och åka över kanten ner i sjön. så det är verkligen ballt eftersom vi har så extremt olika kajaker och ändå använt dom på samma sätt. jag gissar att vi båda är nöjda med vad vi har och inte vill byta. å verkligen inte med varann : ) vi har klarat att hålla samma fart när vi är ute.
jag börja verkligen gilla kortare kajaker mer och mer. dom långa känns bara otympliga.
jag har faktiskt annonserat ut alla mina långa kajaker nu. så får jag dom sålda så har vi bara ett par långa K2or kvar och så har vi en Lisa som min tjej gillar. så vi satsar på att paddla Yukon året runt : ) fast på vintern så smiter hon söderut så då kör jag själv bland isflaken.

jag gissar att jag är ganska ensam om att tycka så här. jag tror att dom flesta vill ha långa slanka snygga snabba kajaker som dom vinglar runt i. men jag gillar verkligen yukon. jag gillar den matta plasten som tål det mesta. jag har vant mej såpass vid det nu så en blank kajak som kommer att bli repig gör mej bara nervös.
nä, mattröd är snyggt : )

tänk jeep och 4x4 och offroad = Yukon
 
jag gissar att jag är ganska ensam om att tycka så här. jag tror att dom flesta vill ha långa slanka snygga snabba kajaker som dom vinglar runt i. men jag gillar verkligen yukon. jag gillar den matta plasten som tål det mesta. jag har vant mej såpass vid det nu så en blank kajak som kommer att bli repig gör mej bara nervös.
nä, mattröd är snyggt : )

tänk jeep och 4x4 och offroad = Yukon

Kanske inte ensam, men bland de få. De flesta gillar nog en lägre kvot bredd/längd. Om man vinglar runt i en kajak kanske man behöver träna balans eller skaffa sig en stadigare. Vitsen med en rankare kajak är ju att man styr med lutning. Paddlingen blir mer teknisk och harmonisk. Lite mer paddlande istället för att åka kajak och styra med roder. Om jag ska vara lite elak.

En lång kajak behöver inte vara svårsvängd. Med utstickande stäv får man en kort vattenlinje i låg fart och längre i hög fart. Den bästa av båda världar. Nackdelen är väl att den rider lite mer på vågorna om man inte gillar det.
 
ja då gillar jag väl att "åka kajak" å stryra med roder då : )
ha ha!!!

men en kort kajak UTAN roder, det är inte mycket att ha. då blir det lite väl mycket slalomåka.

men som du skriver en lång kajak med kort vattenlinje är ju rätt lättsvängd. typ en sea pearl t.ex
 
Kanske inte ensam, men bland de få. De flesta gillar nog en lägre kvot bredd/längd. Om man vinglar runt i en kajak kanske man behöver träna balans eller skaffa sig en stadigare. Vitsen med en rankare kajak är ju att man styr med lutning. Paddlingen blir mer teknisk och harmonisk. Lite mer paddlande istället för att åka kajak och styra med roder.

"De flesta" ?? Jag hade det intrycket också förut men ju mer jag läser om, och talar med, andra paddlare, desto mer splittrad blir min bild av hur folk använder sina kajaker och vad de har för preferenser.
Det är ganska många forspaddlare, kortare kajaker får man leta efter.
Några släpar på kajaker mellan sjöar i fjällvärlden andra vill ha demonterbara, uppblåsbara, sit-on-top, fiskeanpassade och jag vill segla med min. Osv osv osv.

Sen verkar det vara stora skillnader även bland långa smala: grönlands-, surfskis, motions-, långturs- och sk havskajaker. Och naturligtvis hur dessa används.

Så jag ställer mig nog lite frågande till det där om "de flesta".

thomas
 
Tips från nybörjare

Kanske lite tips från en helt grön paddlare kan vara till hjälp. Jag köpte min kajak förra sommaren och njuter verkligen av att paddla. Jag visste ingenting om paddling och slog mest till därför att jag snubblade över en kajak som någon haft liggande i garaget i 20 år och fick köpa den för 1500 kr. Jag tror knappt den blivit blöt sen han köpte den ...

Själv är jag 197 cm lång och väger drygt 90 kg. Lågt räknat :).

Köp en bred, kort och stabil kajak. Då känner du dig trygg, lär dig paddla och kommer ut. Leta bland begagnade kajaker som passar dig nu, som nybörjare. Fundera inte för mycket på vad du vill längre fram. Som nybörjare åker man nog bättre med ett par billiga skidor än med Anja Pärssons utrustning... Byt upp dig när du lärt dig och vet vad du vill.

Köp en med stor sittbrunn. Det svåraste med paddling är, enligt min erfarenhet, att ta sig i och ur utan att bli blöt och med viss värdighet.

Se till att du sitter bekvämt, som många påpekat. Min kajak är ganska obekväm och jag måste ta en paus för ryggens skull efter någon timme.

Satsa på en lätt paddel. Paddeln jag fick med kajaken kändes väldigt tung när man paddlat nån timme och var ganska svår att styra med. Jag har bytt nu och det känns som om jag paddlar en helt ny kajak.

Skädda och roder är heta potatisar har jag förstått! Jag fick med ett roder, men har för långa ben för att kunna använda det, så det har mest blivit liggande. Min kanot har ingen skädda. De första turerna var onekligen vingliga, men efter en handfull paddlingar gick det ganska bra att styra. Så jag tror man lär sig tekniken bäst i en kort kajak utan roder och skädda..

Slutligen, köp ett kapell. Helt nödvändigt 11 månader om året.

Ha det så kul!
 
stabil är verkligen INTE fel. det är roligare att kunna paddla året runt och i dom flesta väder, än att ständigt vara livrädd för att bada å bara våga paddla på sommaren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jema84 Kajaktips till nybörjare Paddling allmänt 15
Ballderrot Kajaktips till köpsugen 2 meter lång paddlare... Paddling allmänt 15
Lackan Kajaktips stor person Paddling allmänt 3
Kanii Behöver lite kajaktips Paddling allmänt 6
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 4
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
JouniT Paddlingstur från Virvasdalen till Ammarnäs Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
KarlK86 Luckor till en P&H Icefloe Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
delfinen Från Roslagen till Örebro Paddling allmänt 3
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Tomo Reservdel till skrovgenomföring-roderlina? Paddling allmänt 2
Sillens Karta till Garmin som täcker Åland Paddling allmänt 2
HannesB Norges gräns till Åre Paddling allmänt 3
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2
Seebra Cykelvagn till kajak Paddling allmänt 38
delfinen En jubileumsexpedition till saimen i juli 2017 Paddling allmänt 2
aron.w Kanadensare till familj Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.