Kajaknyhet

Organiserade iläggsplatser behövs

Håller med "polkovodet" om att det låter snålt i flera inlägg på tråden. Det stora problemet är och kommer att vara att vi inte har någonstans att lägga i kajaker i t.ex Stockholms skärgård. Vi som organiserar turer skulle vara tacksamma om det fanns bra iläggningsplatser med parkering, där man inte känner att man behöver smyga och inte blir påhoppad så snart man stannar bilen. Vi känner till några sådana och har kontakt med privata personer som hjälper oss. Vi betalar gärna en slant för att kunna jobba smidigt vid våra turer. Senast hittade vi en plats Lökanäs nära Stavsnäs där vi kunde köra ner via låst bom, lägga i kajakerna (man höll t.o.m. handkärror för att lasta med) och där vi fick pakera på område innanför bommen. Det fanns sopmaja som var lovlig för oss, samt prydliga toaletter.Det kändes tryggt att betala 50 kr per dygn/bil för denna service. I Räfsnäs finns ju också ramp och kommunal parkering mot avgift. Svårare är det i Stavsnäs, på Gräsö, på Ljusterö m.fl. platser. Vore tacksam för tips och tipsar gärna markägare om denna möjlighet till en liten förtjänst.

Det var likadant på västkusten när vi var där, men vår värd (Ljungskile FF) hade gjort avtal med en tomtförening. Kändes bra att vara lite vaktad, föregående år hade man fått inbrott i bilarna och grejerna sönderslagna på en "allmän" parkering i Hamburgsund.
Vad det gäller Sankta Anna Kajak, som gav inspirtation till denna tråd, tycker jag att dom alltid varit schyssta och verkligen försökt befrämja kajakverksamheten, och det är ju som sagt deras levebröd. Dom betalar säkert en präktig fastighetsskatt för sitt läge!
F.ö. fanns i senaste numret av Stångmärket, skärgårdsstiftelsens tidskrift en ledare om allemansrätt (dess vara och inte vara för kajakfolk).
Kanske kan Stiftelsen göra något för att främja våra möjligheter att fredligt och tyst röra oss i skärgården.
C.
 
Jag är väl också snål då som tycker att det är fånigt att ta betalt för den tjänsten, särskilt som det är i linje med deras verksamhet.
 
Re: Re: Bra med tydlighet

Mezzner; sa:
Det beror väl på hur man väljer att se det, jag skulle nog se kanotisterna som potentiella kunder...
Just så. Fler och tydligare gungor leder kanske till att än fler blir intresserade av karusellerna. Att ta betalt är ju inte enda sättet att vara tydlig. Generösa öppettider, bra uthyrning och prylshop (en vattenpåse till/nya handskar/paddellina/etc). Lite glass och gas till köket. Kanske några spännande kurser eller utflykter... Det finns ju en del karuseller att utnyttja tänker jag.

Men å andra sidan, business caset 25kr per kanot på bryggan och 20kr per parkerad bil är ju inte heller helt fel.

Jag är kanske snål bara. ;)
// Smålänning :)
 
Det är helt rätt att ta betalt för tillgång till brygga/parkering.
En parallell är klubbar och föreningar som får kanotister/kommersiella grupper som besökare. Det är otroligt vilka sopberg dessa besökare lämnar efter sig, för att inte tala om hur de parkerar bilar.

Klart att markägaren/arrendatorn skall ta betalt för att täcka sina egna kostnader ifall det finns möjlighet.
 
Jag skulle heller inte ha något emot att betala någon hundring för att parkera bilen en långhelg och veta att det är helt OK att stå där. Jag har stor förståelse för fastighetsägare som lessnar på att ha bilar parkerade på sin mark.

Kanske dags för en s k "proaktiv dialog" med exempelvis skärgårdstiftelsen och andra samverkansorganisationer, i syfte att åstadkomma ett par avgiftsbelagda iläggningsplatser/parkeringsplatser i Sthlms skärgård?
 
Re: Bra med tydlighet

polkovodets; sa:
Tycker ni det borde vara gratis att spela golf om man har med egna klubbor också?
Efter som jag gillar att provocera...
Ja, allemansrätten gäller faktiskt även på golfbanor (undantaget greenen). Så låter du bara bli att gå/spela på greenen så...

/d
 
stejo; sa:
öringen; sa:
...Snålt tycker iaf jag som bor på mindre tätbefolkad ort. Men det klingar lite bättre i mina öron om de tar 25 för parkeringen istället ;)...
Parkeringen kostar 20 kr per dygn.

Då känns det lite grinigt tycker jag. Inte summan, men snarare det att de kommer "smygande" med en avgift till. Vad kommer sen, en femma för att fylla vatten och en tia för dasset? Majoriteten av alla besökare lär ju ha väldigt likartade önskemål, gå känns det lite girigt från deras sida att hålla på och dela upp det sådär. Hellre en större klumpsumma för parkeringen och sen fritt fram, det borde ju vara enklare för alla inblandade.
Sen får man väl se om undantagen, folk som skjutsas ut och kommer med kanotkärror osv är tillräckligt många för att det skall vara mödan värt att skapa en prislista för dem också.
 
Det är ju rätt stor skillnad på vad man kan ta betalt för.
Kommer det grupper, kanske t o m såna där det är ledare som enigt ovan "arbetar" med gruppturer, och kommersiella turer så är det ju uppenbart att sjösättningen som planerats av den som säljer turen borde ingå, samt att den som säljer nåt vidare rimligen betalar "ursprungsleverantören".

Självklart ingår ingen rätt att slänga sopor i allemansrätt eller nåt annat man kan förvänta sig att få gratis.

Jag vet dock många sjösättningsplatser, där det naturligtvis finns en formell markägare, men där det skulle kännas mycket märkligt att betala för sjösättning, men inte för att flanera på bryggan/kajen/stranden.

Jag är själv markägare och har aldrig ens reflekterat över att det står bilar parkerat på marken. Bryter folk mot terrängkörningslagen, ställer upp husbilar för längre tid eller gör nåt annat i grunden otillåtet i kombination med att man skräpar ned eller tar sig onödiga friheter så är det en annan sak. Men eftersom det finns samfällda fiskevatten på och i anslutning till marken är det vanligt med bilar lite här och där vid vägen eller på små stickvägar. Ideelt har det byggts raststugor och vindskydd på några platser längs älven. Markägaren har inte nån ersättning för detta, men har inte heller stått för kostnader i samband med bygget. Dessa rastplatser är förstås gratis att utnyttja oavsett om man är markägare, fiskekortsinnehavare eller vem som helst.

Själva principen med allemansrätten är ju trots allt att jag som markägare inte förfogar över marken så långt att jag kan utestänga folk från den, och det är en princip som kan fungera som riktmärke även då det inte uttryckligen framgår i allemansrätten vad som gäller.

Jag tycker nog att det är befogat att ta betalt för nyttjande av särskilda anläggningar eller anordningar som man kostat på för eget bruk, men där det är uppenbart att det finns ett stort intresse från allmänhetetn att nöta på anläggingen.

Bedriver man kommersiell verksamhet, så kommer saken i ett annat läge. Vad får man för avgiften, vad kan bryggägaren ha för glädje resp kostnader av de som nyttjar bryggan, mm.

Personligen skulle jag antagligen vara rätt försiktig med avgift, och inte nödvändigtvis för att jag är så generös...
 
Kan tillägga att i det aktuella fallet så har det lett till att många paddlare fortsätter en knapp km till en campingplats och betalar 20:- för parkering. Men iläggning är gratis där!

Om det är bra eller dåligt för st Anna kajak vet jag ej. Men min gissning är att det borde vara mycket bättre att locka till sig så många paddlare som möjligt. Att få dem att hänga i butiken, tjöta med personal & varandra, ta med sig nybörjare etc borde väll vara i deras intresse!?
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.