Kajakhållare

Fordonskungörelsen,,,,,,,,

Någon som blivit stoppad av polisen pga kajaken/kajakerna saknat lykta eller flagga? Det är ganska vanligt att aktern sticker ut mer än en meter från bilen. Även mina korta 520 cm kajaker sticker ut mer än en meter.
Det är bara att läsa innantill i fordonskungörelsen om vad som gäller, att polisen inget sagt betyder inte att det är helt rätt, det är först vid en ev. olycka det kan bli lite kärvt om man inte har centimetrarna på sin sida. Bättre safe än sorry,typ.
 
det går utmärkt att dra remmarna genom dörröppningarna om man behöver. å det är inga problem att stänga sen heller. det blir väl inte 100% tätt vid regn, men skiten på taket sitter kvar grymt bra.men den främre remmen får man oftast mot huvudet. inte så skönt.
det funkar grymt bra om man transporterar nån lång mast. binder man ner den fram och bak åxå och lägger den på ett par båtkuddar längst fram å längst bak på taket så ligger den perfekt.
klart bättre än med takräcke
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
En svaghet med J-ställningen är att de flesta även binder i själva ställningen. Då hamnar hela kraften på de plastblock som nämnts ovan. Om man dubblerar med extra remmar runt hela paketet ner till det tvärgående räcket så minskar risken betydligt. Bättre att ta det säkra före det som visat sig kunna vara farligt både för kanoten och mötande trafik!
Det gäller även ecklas J-fäste, som jag lärt mej binda genom topphålet och sedan ner runt lasthållarna. Annars är belastningen stor i vickning sidled.
 
många har ju vettiga tankar och som sagt så vet jag ju att min variant inte är den smidigaste
det jag dock funderar över är att jag typ aldrig ser nån med röd flagga eller reflex eller spännband i för och akter.
 
många har ju vettiga tankar och som sagt så vet jag ju att min variant inte är den smidigaste
det jag dock funderar över är att jag typ aldrig ser nån med röd flagga eller reflex eller spännband i för och akter.
En röd flagga klipsar jag alltid på bak i en däckslina (ligger bland spännbanden), men röd lampa bak har jag inte behövt eller löst än.
 
det finns ju el vid dragkroken : )
har en kontakt med lååååååååååååååååååång kabel och en röd lampa i änden. den hade jaq tejpat längst bak på masten när jag körde yoo-a-kim och segelbåt, på bilden jag satte in tidigare. den är klart bra att ha till hands. strömmen tar inte slut heller.

sålde en roddbåt idag som skulle till västkusten. det blev spännband genom dörröppninngarna strax bakom solskydden å sen va det bara att dra igen dörrarna. det funkade bra. det va en volvo xc60 med rails och kort avstånd att fästa takräcket på. och skitsmalt takräcke. fram fanns inte ett skit att fästa i och bak gick det med nöd och näppe att få fast nåt i dragkroken.
det är inte klokt så dåliga nya bilar är att lasta grejor på. -buuu!!!!

näe fy fan!!
245 forever!!! : )
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips