Kajakförvaring Stockholm utanför tullarna

Hej

Jag behöver tips om kajakförvaring. Som det är idag har jag den i vardagsrummet och tar in den i sovrumsfönstret. Fakturan på det blev dyr idag :) (Byte av ruta).

Bor i Stureby, Enskede. Det behöver vara nära.

Det är dessutom galet svårt med iläggsplatser när man paddlar runt i Sthlm. Det behöver vara "skonsamt" för kajaken samt finnas parkering för bilen och vara "bäravstånd" från P med kajaken.

Tips?

Hyra garage

alt dela på garagehyra kan va nåt. Se även tidigare tråd som tipsade om platser i Bromma.

Thure

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Är precis p.g.a dessa bekymmer som jag föredrar faltkajak. Förvaras i garderoben, transporteras enkelt med bil, buss, tåg, behöver bara en hyfsat stor plan yta för montering.

Kruxet för att ordna förvaring utan att gå med i klubbar eller föreningar som har kajak-containters är väl att få ihop ett nog stort gäng man kan lita på - Då går det ju t.ex. att hyra ett garage och mata in massa kajaker. Men jobbigt om man har sitt namn på kontraktet och folk inte betalar sin del eller det blir stölder etc.

En bra sjösättningsplats

nära dig finns i Magelungen vid Farsta Ridskola. 100 m NV om gångbron från Farsta till Farstanäset. Flytbrygga och parkering 25 m från bryggan.

Här vore en bra placering av ett antal containrar med kajakförvaring. Har för mig att det finns en liten kanotklubb i ett skjul där också men vet inte vilket hus det är.

Med bil kör man in från Huddingesidan. Ågestavägen till Svartviksv NV om Ågestasjön.

Om du eller någon annan vill ha tillstånd för containeruppställning så kontakta Stockholms kommun förmodligen fritidsförvaltningen. Farstanäset tillhör Stockholms kommun men huvuddelen av SV-stranden ligger i Huddinge kommun så vitt jag förstår.

Thure

kajakförvaring

Hej

Ska jag ha den i garage, kan jag likväl ha den i vardagsrummet :). Önskar tillgång till vattnet. Magelungen känner jag väl till. Har paddlat sjö i så många år så jag vill nu i havet. Många är kraven :)

Jag lyckades få ja till plats på ett par ställen. Det visade sig vara utomhus, under bar himmel Jag önskar ha min inomhus. Den blir väl kvar i vardagsrummet :)

Sjösättningsplatser

med parkering finns det på många ställen där stugägare har sina båtar för pendling ut till skärgårdsöar. Paddlar du runt halvöar och öar som Tyresö, Värmdö, Ljusterö så hittar du många såna ställen eller via flygbilder Eniro Google earth etc.

Utomhusförvaring funkar bra på undanskymda ställen plocka ur sits och allt löst. Lås fast. Täck med rejäl pressening så att det inte är uppenbart vad som ligger under presseningen. Gärna bakom staket och inte med insyn från väg så torde stöldrisken vara liten.

Inomhus blir dyrare.

Thure

Senast ändrad:
Hej

Jag behöver tips om kajakförvaring. Som det är idag har jag den i vardagsrummet och tar in den i sovrumsfönstret. Fakturan på det blev dyr idag :) (Byte av ruta).

Bor i Stureby, Enskede. Det behöver vara nära.

Det är dessutom galet svårt med iläggsplatser när man paddlar runt i Sthlm. Det behöver vara "skonsamt" för kajaken samt finnas parkering för bilen och vara "bäravstånd" från P med kajaken.

Tips?

Är Värmdö tillräckligt nära? I så fall är du välkommen att kolla in http://www.horisontkajak.se/hyra/kajakhotell
Gratis parkering för Kajakhotellskunder, 50 meter till vattnet, brygga under sommarsäsongen. Facebookgrupp för Kajakhotellsgästerna om man söker sällskap. Och fik såklart.

Tack för svar

Tack för svar. Inte sett detta. Jag börjar tror att jag får lov att köra iväg en bit. Blir bara svårare hinna paddla, har knepiga arbetstider. :) Tack tack.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips