Kajakfiske

Hej!

Är det någon som har provat att fiska från kajak? Paddling och fiske verkar ju vara en utmärkt kombination. Vad har ni i så fall för utrustning? Förankrar ni spöt i kajaken(det flyter ju inte så speciellt bra)? Har själv testat en gång med mitt UL-spö. Kändes riktigt bra. Hur får man upp fisken? Om man får tex en gädda alltså, abborrar är ju inga problem.

MVH storfiskarn
 
En kompis till mig släpade ett drag efter sin kajak under en hel vecka, utan att få ett enda napp(förutom några bottennapp).
 
Torsk

Vid paddling i Lofotenområdet har vi fiskat med enklast möjliga torskpilk med bra utbyte. 1991 fick vi upp en firre på ca 20 kilo. Tur att den blev bedövad av tryckomställningen när den kom upp till ytan annars hade det blivt besvärligt.

Thure
 
kajakfiske

Hej fiskeentusiast!
Själv fiskar jag mycket från min kajak. Har köpt en enkel vridbar spöhållare som jag skruvar fast där kompassen brukar sitta. För att inte behöva ta in bestarna i båten, knyter jag fast ca 60 cm elkabel i gummibanden (där kartorna kan fästas). En 30 cm träpåk har jag till hands på samma ställe. Skulle (o)lyckan vara framme och en gädda hugger, drillar jag den trött varefter den bankas och träs upp på elkablen. Där får den hänga utanför båten, släpande i vattnet. Får jag fler är det bara att fortsätta och hänga på fler. Skitfiske på Er!
 
Har inte några bättre förslag än de redan givna. Är relativt ny kajak-ägare men gammal flugfiskare och är därför mycket intresserad av alla tips som rör den kombinationen.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.