Jag tror jag har en lösning
Om ni vill tänja gränserna lite till så prova att kombinera med kajakbyggande under vintern också - schysta synergieffekter utlovas..
Jag kan fixa några adresser till kajakritningslangare..
/ Ulf
Blandmissbruket är förrädiskt. Är inne i en period (ja jag erkänner att jag är periodare) av byggande. Som missbrukare vet ni ju att förväntningen inför kicken kan vara lika stor som själva kicken. Byggande är alltså dubbel. Först ruset när en list passar perfekt, sedan en smygande förväntning när man skådar över det halvfärdiga skrovet och sedan själva kicken när man kör jungfruturen. Sedan är man fast. Det där är farliga saker.
Jag har märkt hur vana paddlare bjuder in nybörjare på en introduktionstur. Första gången gratis, jojo, sen vet vi hur det går.
Skulle kajaken uppfinnas idag skulle den säkert kunna förbjudas, men bruket/missbruket är numera så utbrett och en del av vår friluftskultur att ett förbud skulle vara lönlöst. Statlig kontroll med åldersgräns, prisinstrumentet och begränsad tillgänglighet är dock nödvändigt.
Paddling i unga år verkar vara en stor riskfaktor för att senare i livet fastna i missbruk. Ju yngre desto större risk. Många missbrukare kan vittna om hur en till synes ofarlig kanadensartur, kanske t o m I SKOLAN, varit inkörsporten till tyngre droger som skärgårdspaddling, fors, egna byggen mm. 18årsgräns eller åtminstone ett omedelbart stopp för att vi naturlärare drar ut eleverna i kanot.
Kanoter är för billiga! De samhälleliga omkostnader täcks inte av paddlarna själva. Tänk bara på hur en solig stilla dag kan locka till dagdrömmar och sänka produktiviteten. Inte bra! En kanotskatt och ett förbud för hemtillverkning måste införas.
Kanoter är för lätta att få tag på! Var och varannan stad har kanotbutiker. Flera har lördagsöppet! Dessutom finns de att tjacka på Internet och på postorder. T o m en annars kvalitetsinrättning som Biltema har numera en "kajak". Cyniskt! EN statlig butik i Sverige borde räcka och en lämplighetsbedömning göras före köp. Kanske skulle man behöva en sk motloggbok där varje paddeltur antecknas så att vi kan stävja missbruket redan i tidigt stadium. Mer än 10 timmar paddling i veckan bör åtminstone rendera samtal med socialtjänst och i slutändan kanske tvångsmedel som konfiskation.
Någon annan lösning på problemen ser jag icke!