Kajaker borde förbjudas!

Min kommentar där jag bluffar, vilket man inser efter några sekunder var ämnat till ChrisL,
tanken var att ge honom några sekunder av glädje innan den krassa verkligheten slog ner igen.
Ide`n kanske inte va så bra, förlåt ChrisL...

Strimman hopp grusades efter jag insåg att länken till detta paradis var bogus, har inte återhämtat mig förrän nu! ;)

Men varför ChrisL ska du sluta paddla din fina kajak nu :) Det finns massor av underbara paddel dagar kvar för oss "missbrukare"
Har mina finaste paddelturer i nov. Ingen trafik på havet, klart kallt, sol, svag vind kan det bli bättre?

Jodå, låter bra! Problemet är att på vardagarnas ljusa timmar måste man tyvärr syssla med annat, återstår helgerna... hela oktober var hemskt blåsig också. Och alla är inte lika duktiga i sin kajak i sjö som du, Stuvarn! Ännu! :)

Efter att ha börjat med kajaking så blev jag högst förvånad på den oerhörda positiva effekten det har på välbefinnandet! Tänk bara vad jobbigt det kan vara att förmå sig ut och springa, bara för att man vet att det är bra...så icke paddlandet! Så fort man sätter sig i kajaken säger kroppen aaaaah....

Nästa steg är väl att flytta till sjötomt så man kan paddla varje dag...vet ni några billiga dylika till salu? :cool:

PS. Amerikansk öltillverkning är numera låååångt från vatten med alla microbreweries som poppat upp...man behöver ju inte välja de gamla vattniga sorterna!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
När man får knalla ner till Aruba i Lauderdale By The Sea och beställa en kall Bud , så har jag svårt att tänka mig något godare att svalka sig med. Blaskigt säger många, men gott tycker jag.

Jag tror jag har en lösning

Om ni vill tänja gränserna lite till så prova att kombinera med kajakbyggande under vintern också - schysta synergieffekter utlovas..
Jag kan fixa några adresser till kajakritningslangare..

/ Ulf

Blandmissbruket är förrädiskt. Är inne i en period (ja jag erkänner att jag är periodare) av byggande. Som missbrukare vet ni ju att förväntningen inför kicken kan vara lika stor som själva kicken. Byggande är alltså dubbel. Först ruset när en list passar perfekt, sedan en smygande förväntning när man skådar över det halvfärdiga skrovet och sedan själva kicken när man kör jungfruturen. Sedan är man fast. Det där är farliga saker.

Jag har märkt hur vana paddlare bjuder in nybörjare på en introduktionstur. Första gången gratis, jojo, sen vet vi hur det går.

Skulle kajaken uppfinnas idag skulle den säkert kunna förbjudas, men bruket/missbruket är numera så utbrett och en del av vår friluftskultur att ett förbud skulle vara lönlöst. Statlig kontroll med åldersgräns, prisinstrumentet och begränsad tillgänglighet är dock nödvändigt.

Paddling i unga år verkar vara en stor riskfaktor för att senare i livet fastna i missbruk. Ju yngre desto större risk. Många missbrukare kan vittna om hur en till synes ofarlig kanadensartur, kanske t o m I SKOLAN, varit inkörsporten till tyngre droger som skärgårdspaddling, fors, egna byggen mm. 18årsgräns eller åtminstone ett omedelbart stopp för att vi naturlärare drar ut eleverna i kanot.

Kanoter är för billiga! De samhälleliga omkostnader täcks inte av paddlarna själva. Tänk bara på hur en solig stilla dag kan locka till dagdrömmar och sänka produktiviteten. Inte bra! En kanotskatt och ett förbud för hemtillverkning måste införas.

Kanoter är för lätta att få tag på! Var och varannan stad har kanotbutiker. Flera har lördagsöppet! Dessutom finns de att tjacka på Internet och på postorder. T o m en annars kvalitetsinrättning som Biltema har numera en "kajak". Cyniskt! EN statlig butik i Sverige borde räcka och en lämplighetsbedömning göras före köp. Kanske skulle man behöva en sk motloggbok där varje paddeltur antecknas så att vi kan stävja missbruket redan i tidigt stadium. Mer än 10 timmar paddling i veckan bör åtminstone rendera samtal med socialtjänst och i slutändan kanske tvångsmedel som konfiskation.

Någon annan lösning på problemen ser jag icke!

Ha ha ha ha ha ha, bra skrivet, Anders !, var tvungen att illustrera hur missbrukare kan se ut
när de ertappas med sitt syndiga leverne...

Bilagor

• kajakeb.jpg
    kajakeb.jpg
    91.3 KB · Visningar: 213
Jo jag glömde en sak.

En villfarelse bland friluftsföräldrar är att om man låter barnen paddla lite hemma eller själv köper en kajak (för att prova under uppsikt) åt sina barn, så låter de bli att paddla annorstädes med sina kompisar. Inget kunde vara mera fel. Forskning visar att en tidig debut i hemmet kan vara rent förödande för ungdomarnas karaktär. De tenderar att BÅDE paddla hemma och ute.

Idag skall jag föreslå mina kollegor på skolan att vi tar upp problemet på nästa föräldramöte. Vi kan ha studiegrupper där vi kan få föräldrarna att sluta med sina missriktade omsorger. Vi förstår att ni gör det av välvilja, men det fungerar inte så. Ett vänligt, men tydligt avståndstagande. Konfrontera din ungdom när du hittar kapell och poggies under sängen. Sitt uppe och prata med dem när de kommer hem med blöta neoprenkläder. Ett plötsligt byte av klädstil till GT, merinoull, neopren mm kan tyda på att ditt barn är under skadlig influering. Var uppmärksam med vilka kamrater de umgås med. Den lokala paddelklubben räknas som dåligt sällskap. Ungefär som HA. Acceptera inte tystnad till svar. Engagera dig i Föräldrar på sjön. De vill ju egentligen att vi skall finnas där för dem i denna känsliga tid.

Så snälla förälder: Köp inte ut kajak åt ditt barn. Förklara att det är för vuxna som kan använda den under kontrollerade former. Tids nog kommer de i kontakt med den avlånga drogen.

Take care out there!

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips