Kajak - var börjar jag?

Var ute i vattnen kring Arkösund i helgen och kände en oerhörd lust för att börja paddla. Frågan är, var börjar jag? För att färdas säkert så vill jag nog gå någon form av utbildning i kajakteknik. Navigering har jag med mig sedan tidigare, men repeterar gärna.

börja med små steg i säkert sällskap.

En Grundkurs med räddningsövningar, lite paddelteknik m.m. är en bra inkörsport till kajak.
Böcker finns i massor, men mest på engelska.Bara att söka på nätet.
Se till att försöka hitta någon eller några som kan mer än dig och följ med dem ut. Testa att hitta ngn via utsidan.
Grundkurser på östkusten kan jag inte så mycket om men escapekajakcenter.nu har bra kurser i Göteborg.
/Joakim

Det är inte så jäkla svårt att paddla kajak. Inte farligt heller om man håller sig till den varma årstiden och på simavstånd från land. Hyr och testa på egen hand.
Gå kurs kan du göra sedan när du vet vad du vill lära dig mer om.

Ett annat tips när du provat lite mer är att åka på kajakträffar, till exempel Stockenträffen. Finns mycket att lära på sådana arrangemang.

Jag har oxå lust att testa å paddla...
Är fattig just nu... men skriv gärna ner vart å hur du har bettet dig så jag kan göra samma sak när jag blir rik =)

//Marie

Mi; sa:
Är fattig just nu... men skriv gärna ner vart å hur du har bettet dig så jag kan göra samma sak när jag blir rik =)

//Marie

Att vara fattig är väl knappast något hinder för att paddla!? Så mycket kostar det väl inte att hyra en kajak?

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Mi; sa:

//Marie

Här på västkusten vet jag åtminstone två bra gratischanser att paddla: ovannämnda Escapekajakcenters prova-på-dagar på våren (har nog redan varit) och Ljungskile Friluftsfrämjandes kajaktestardag den 6 juni. Där kan man provpaddla en hel hög kajaker alldeles gratis. Liknande saker kanske finns hemma hos dig (och andra)?

/micke

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips