kajak till skm?

jag hade tänkt köra SKM och undrar lite om hur stökigt det kan väntas vara på paddelvattnen
under tävlingen. Jag paddlar rätt ledigt i en fullblodsracer men är inte riktigt lika säker när det börjar guppa som för några år sedan. Så frågan är om man skall satsa på stabilare tävlingskajak eller om havsracer är rätt val. Någon som paddlar i området till daglidags?
 
Blir nog en salig blandning där med lådor och havsracers. Misstänker att vissa kommer att sitta i smala saker, men tror att de flesta kommer att sikta på att sitta i stabilare saker. Blir Tracer för min del.
Saken är den att det nästan bara är 2 partier där det är helt slätt vatten; Långsholmskanalen och vissa delar av Karlbergskanalen. Resten blir nog så lagom stökigt och värst kommer Riddarfjärden att vara iom den totala avsaknaden av stränder eller andra vågabsorberande ytor :(
Ibland har man tur, men allra oftast så här års så är det aldrig lugna vågor i stan. Men skillnaden är iaf rätt stor jämfört med föret på Dalslands.

Eftersom jag inte kommer att vara i närheten av dig under loppet så skulle jag tipsa dig att hellre välja stabilitet framför fart. Men hade vi tampats så hade jag ju självklart sagt åt dig att bara satsa på fart. Hehe.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Har aldrig paddlat där men har kappseglat på Riddarfjärden några gånger för länge sedan. Men jag har gått runt där och då spanar jag av vattnen med både kappseglings- och kanotögon och jag håller med om att Riddarfjärden är värst pga kajer runt om hela (studssjö) och mycket båttrafik både av fritidsbåtar och yrkestrafik. Karl-Johanslussen ligger ju i ena änden så en majoritet av små/medelstora motorbåtar väljer den vägen när det ska ut i saltsjön.

Så stalltipset härifrån är att säkra upp sig, gärna ett par steg, från det snabbaste. Bra också med ett maratonkapell som man drar igen inför de besvärligare delarna och slipper få in sidsjö.
 
var lugn

du kan nog ha vilken kanot du vill, om den klarar lite lite vågor :). man ska korsa två farleder per varv men de vågorna kommer antingen rakt framifrån eller rakt bakifrån och det är väl inge problem. lite vatten i kanoten får man kanske räkna med.
jag ska köra med min reval extreme och hoppas på sjukt mkt båtar och att "pappa vind" kommer...

det går inte att jämföra den här banan med tidigare bana. fantasin hos banläggaren i år är "sådär", pengar verkar ha talat... men vi får vara glada att det blir ett SKM.

Marre,
http://magdagad.blogspot.com/
www.spiritoftitan.se
 
Racer

Jag håller med Märta. Vattnet erbjuder inte några stora utmaningar, det är hemmaträningsvatten för ÖKS, SKK och Fridhem. På oks.nu finns en bild från mitten av den "farliga" Riddarfjärden. Ibland kan visserligen vattnet vara betydligt skvalpigare men det är inga problem att hantera i en racer.
Ta en låda du sitter skönt i om du bara vill paddla, om du tror att det kommer bli någon klungkörning så ta en snabb båt.

Intressant är att både SKM och Surfski SM läggs på samma dag som ett SC lopp trots att info om SC-programmet gått ut tidigare. Hoppas vi kan slippa sådana här krockar i framtiden.

//Wangler
 
Förlåt

Jag håller med Märta. Vattnet erbjuder inte några stora utmaningar, det är hemmaträningsvatten för ÖKS, SKK och Fridhem. På oks.nu finns en bild från mitten av den "farliga" Riddarfjärden. Ibland kan visserligen vattnet vara betydligt skvalpigare men det är inga problem att hantera i en racer.
Ta en låda du sitter skönt i om du bara vill paddla, om du tror att det kommer bli någon klungkörning så ta en snabb båt.

Intressant är att både SKM och Surfski SM läggs på samma dag som ett SC lopp trots att info om SC-programmet gått ut tidigare. Hoppas vi kan slippa sådana här krockar i framtiden.

//Wangler

Vi ska försöka skärpa oss till nästa år.
/Erik, Surfski-SM
 
tre huvud alternativ

Klungkörning blir det nog definitivt om jag förstått det hela rätt om vilka som kör. Anders Svensson ,Jacke Holst, Björn Granstedt, Mikael Westlen det är rätt mycket presige

krocken med surfski sm är tråkig. hade varit en bra helg med skm på lördag och surfski
på sön när man ändå är uppe norröver
//Siven
 
Hur stökigt var det?

I långa klassen var det ingen av de främsta i listan som körde räser, i korta klassen hittar vi en redan på andraplats (Olin som vann körde "Gubbräsern" Vintage).
Det är skönt med stabilitet när man skall paddla länge men behövdes den verkligen på Riddarfjärden och hade inte spurten blivit lite vassare med en riktig räser?

Kan det vara så att långa klassen är hetare för de tillverkare som vill synas?

Finns det nu något underlag för att "benchmarka" de olika multi- och havs-racingbåtarna eller var det för tunnt underlag bland Revals konkurrenter?

Vi vet att många större båtar kan ha riktigt bra marchfarter men finns det även några som svarar på en spurt? Om det inte gör det varför inte? Det verkar inte uteslutande ha med vikten att göra eftersom det finns lättdrivna havsracers på 10 kg som spurtar sämre än en 12 kg ICF. Är det volymen i häcken som bidrar eller är det det ofrånkomligt större våta ytan som protesterar redan tidigt i accerelationen?

Apropå stökigt vatten på Riddarfjärden så går Långloppsmästaren (deltävling i Stockholmscupen) imorgon bitti från Reimers. Det brukar vara stökigt vatten utanför Långholmen under det loppet men prognosen för imorgon pekar på motsatsen. Tråkigt tycker jag som paddlar den ultimata kajaken i alla förhållanden (en Cleaver X naturligtvis).
 
I långa klassen var det ingen av de främsta i listan som körde räser, i korta klassen hittar vi en redan på andraplats (Olin som vann körde "Gubbräsern" Vintage).
Det är skönt med stabilitet när man skall paddla länge men behövdes den verkligen på Riddarfjärden och hade inte spurten blivit lite vassare med en riktig räser?

Kan det vara så att långa klassen är hetare för de tillverkare som vill synas?

Finns det nu något underlag för att "benchmarka" de olika multi- och havs-racingbåtarna eller var det för tunnt underlag bland Revals konkurrenter?

Vi vet att många större båtar kan ha riktigt bra marchfarter men finns det även några som svarar på en spurt? Om det inte gör det varför inte? Det verkar inte uteslutande ha med vikten att göra eftersom det finns lättdrivna havsracers på 10 kg som spurtar sämre än en 12 kg ICF. Är det volymen i häcken som bidrar eller är det det ofrånkomligt större våta ytan som protesterar redan tidigt i accerelationen?

Apropå stökigt vatten på Riddarfjärden så går Långloppsmästaren (deltävling i Stockholmscupen) imorgon bitti från Reimers. Det brukar vara stökigt vatten utanför Långholmen under det loppet men prognosen för imorgon pekar på motsatsen. Tråkigt tycker jag som paddlar den ultimata kajaken i alla förhållanden (en Cleaver X naturligtvis).

Jag har sett en bild som ser ut att vara tagen i Långholmskanalen. Där var en blå Nelo (Olin?) på våg bakom fyra stycken Extreme Type-R. Hans tid tyder på att det kan stämma. I så fall verkar "de långa" kunna vara bra att ha även för en 12 kg:s ICF. Bra prestation oavsett ;-)
 
Ja det är väl inte så konstigt att Olin passar på att ta vågen på starkare kanotister som för dagen valt båtar som går långsammare och ger större våg?
Jag är fortfarande nyfiken på om det finns någon båt som har marchfarten och sjögång som de snabbare havsracerna men som ändå svarar i spurten. Siven! kan du ge en objektiv beskrivning av Pythonen, den har jag inte provat.

För övrigt var det rejält stökigt på Riddarfjärden under dagens tävling och jag var glad över att sitta i en Jörgen Samson designad låda (Cleavern, återigen!)
 
Vi vet att många större båtar kan ha riktigt bra marchfarter men finns det även några som svarar på en spurt? Om det inte gör det varför inte? Det verkar inte uteslutande ha med vikten att göra eftersom det finns lättdrivna havsracers på 10 kg som spurtar sämre än en 12 kg ICF. Är det volymen i häcken som bidrar eller är det det ofrånkomligt större våta ytan som protesterar redan tidigt i accerelationen?

Det kan ha med temperamentet att göra. Långa kajaker blir inte lika temperamentsfulla och då tycker psyket att det inte händer så mycket när det vevas på. Jag tror att vikten spelar in en hel del. Även om det går att veva upp en 25 kilos kajak i ganska hög fart är det jobbigare att behålla farten. Läggs 13 kg i en racer känns den mycket segare. Det är nog många faktorer som spelar in.

Några SKM-bilder kan jag bjuda på.

http://arnstrom.org/photo/index.php?gallery=./SKM 2008
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips