Kajak / surfski för små vågor/ insjövågor?

OT:
Jag följde ditt råd Hans ;)
Köpte slalomkajaken av Ala här på forumet som i sin tur har köpt den av dig...
Det är Galasporten med kolfiberlagningen runt hela kajaken halvvägs mellan sittbrunn och akter. Lite sliten men bara småfix på den inann den är helt fit for fight igen. Vad har egentligen hänt på den stora lagningen, har bara sett resterna av skadan inifrån med lite spretande fibertrådar?
Gillar den nästan mer än min Tahe greenland för att rolla - den ger lite mer motstånd.
/OT

Det finns ett ställe i Åsnen som kan bli bra surf vid nordvindar. När jag var där i somras blåste det knappt men det är en ganska lång sträcka för att bygga upp en våg. Blev små men mjuka fina vågor, kan ha potential. Kruxet är att det ligger på nordsidan av ett par öar ganska långt ut, ett par km ut från närmaste iläggningsplats. Då kan vara lika bra att åka till havet istället.
 
Jägaregap i Helgasjön tror jag kan ha lite insjöpotential. Det bygger lite där vid rätt vind tror jag. Tveksamt om det blir surf att tala om men lite vågor i alla fall. Jag ska försöka komma förbi med min Play någon gång när det blåser ordentligt från väst.

//Ala
 
Tjena Henrik

Skadan uppkom når någon ville paddla mellan några träd som stod i forsen.

annars är aktern på en slalomkajak väldigt ofta mer eller mindre lagad. Speciellt dom äldre 4m kajakerna. Tekniken med pivosvängar gick hårt åt kajakerna

Här en bra video

http://www.youtube.com/watch?v=ygnrKg3IMQs

Fördelen med en slalomkajak är att man kan träna på slätvatten. Man kan lägga upp en egen bana med några svängar. Har man inga portar kan man använda naturliga hinder eller några bojar.

En annan fördel är att man kan träna i mindre forsar

http://www.youtube.com/watch?v=LtLEdcINWqU&feature=related

Hans Friedel
 
Normaltränad? Hmm...

Ha ha...vidhåller att jag är normaltränad!

Dock satt jag ju inte i en mjuk,tung, matt(av alla smårepor) hinkplastkajak med kort vattenlinje,kass skrovform å inget roder!
Utan jag paddlade en lätt ,styv farkost som är byggd i composite matrial (glasfiber/kolfiber/kevlar) bra skrovform,bra paddelisätt å ett bra underliggande roder :cool:

/Janne
 
Ha ha...vidhåller att jag är normaltränad!

Dock satt jag ju inte i en mjuk,tung, matt(av alla smårepor) hinkplastkajak med kort vattenlinje,kass skrovform å inget roder!
Utan jag paddlade en lätt ,styv farkost som är byggd i composite matrial (glasfiber/kolfiber/kevlar) bra skrovform,bra paddelisätt å ett bra underliggande roder :cool:

/Janne

Tror du skulle behöva sätta dig i min 4,80 långa, breda, roderlösa hinkplastkajak med en rocker som gör den 0% kursstabil och en skrovform som inte liknar något annat. Ner i den och ut i lite sjö så skulle du snart sitta med ett fånigt leende på läpparna...
 
Tror du skulle behöva sätta dig i min 4,80 långa, breda, roderlösa hinkplastkajak med en rocker som gör den 0% kursstabil och en skrovform som inte liknar något annat. Ner i den och ut i lite sjö så skulle du snart sitta med ett fånigt leende på läpparna...

Å skulle du sätta dig i nån av mina lådor skulle du helt säkert oxå njuta över hur lättdriven å snabb den är..exakt styrning,bra tajt paddelisätt å så underbart lätt om man ska slänga upp den på biltaket ;)
Skämt å sido...båda "världarna" har naturligtvis sin tjusning....
Paddla lugnt!

/Janne
 
Baidarka GT

Höll på att glömma den här föresten
Zegul_BaidarkaGT.jpeg


Tahe tog på eget bevåg fram en Baidarka resultatet blev sådär så jag anlitades för att så fort som möjlligt ta fram en ersättare (typ mitt standard arbetssätt).

Jag har använt original Baidarkans alla klassiska kännetecken och uppdaterat dom.

Jag har provpaddlat kajaken lite lätt och fartmässigt är den ungefär som en Trapper Royal. Stabiliteten är likartade. Dock är kajaken helt klart cool att paddla. Eftersom den mer liknar en smal surfbräda är jag helt klart nyfiken på hur den kommer att uppföra sig i lite sjö

Hans Friedel
 
den ser skitkul ut. speciellt uppifrån. det hade varit ballt om man kunde köpa en "lösnäsa" i form av den klassiska baidarkafören, och sätta dit på kajaken. det borde väl inte vara omöjligt att göra en sån som tillbehör??? sen drar man dit den med lite sikaflex bara.
eller.....???

aktern va skitsnygg sett uppifrån : )
 
Som sagt detta är min fria tolkning. Kajaken är också anpassad för att kunna produceras i composit med allt vad det innebär.

Jag har dragit ner förskeppet något för att få till en längre vattenlinje för lite bättre fart

Baidarkan är annars en kul kajaktyp. den är väl den som är närmast vår vanliga touring kajak typ Trapper Royal.

Baidarkan är den av urkajakerna som har bäst sjöegenskaper

Här underlaget till en klassisk baidarka

http://www.arctickayaks.com/Lines/LinesAleutLM2-14886-18.pdf

Detta är en "modern" baidarka den har både segel och roder. Den är också något bredare över 0.5m Aleuterna var väldig snabba att snappa upp nymodigheter.

Hans Friedel
 

Bilagor

  • baidarrk.jpg
    baidarrk.jpg
    12.5 KB · Visningar: 548
surfkajaklära...

Jag skrev ett långt inlägg här men väljer att göra det som en ny tråd så blir det enklare för den som vill att hitta. I det inlägget nämner jag några av mina produkter men jag väljer också att nämna mina konkurrenters produkter som jag respekterar som bra produkter för ändamålet.

Måste bara kommentera Janne... imponerande siffror som jag inte skulle orka komma i närheten av! Dags att börja träna mer plattvatten annars vågar man sig inte uppåt Gbg trakten med skin... ;)
 
Senast ändrad:
Tack

Tack för alla råd.

Jag beslutade tillslut för en surfski, för att kunna kombinera surfegenskaperna med motionsegenskaper då det inte blåser tillräckligt mkt.

Det bllev en Epic V10 sport, vilken känns riktigt bra för mig! Var ute i helgen i lite mer vind och fick lite surf iaf. Underbart skoj!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.