Kajak / surfski för små vågor/ insjövågor?

Funderar lite på och om nästa säsong och fönstershoppar en del...

Hur skall en kajak rent allmänt vara konstruerad för att kunna fånga och "surfa" (eller i alla fall rida lite på) på mindre vågor av den typen som det blir på insjöar när det blåser mer? (Är det kortare kajaker som gäller kanske?)

Vilka modeller passar för detta för oss som bor vid insjöar och inte alltid kan åka till havet för att paddla.

Finns det surfskis som är mer anpassade för denna typ av vågor?

/Henrik
 
så platt botten som möjligt tror jag på.
av alla mina kajaker så tycker jag att mina kortaste och åxå minst runda i botten är dom som surfar bäst. när man vänder på dom och tittar är det inte så himla stor skillnad. men jag tycker att det märks ganska stor skillnad. jag har nästan bara prijon och vkv + 1 aquilo.

när man pratar med vågsurffolk så kan man ju tex höra att plattbottnade point 65 wiskey 16 surfar grymt bra tack vare sin platta botten, men i gengäld är den hemsk i motsjö. den slår som fan i sjön. har inte testat den själv men jag har hört det från säker "surfkälla"
så man får hitta en lämplig kompromiss. nåt som går ganska fint i sjön men ändå surfar tillräckligt bra för att det ska vara kul i mindre vågor.
 
hårda / mjuka slag

ok, tack. tänker också att kortare kajaker borde ha lättare att fånga korta vågor

hårda / mjuka slag - hur påverkar det?
 
min erfarenhet är att evempelvis den lite bredare lisa surfar lättare än den lite smalare anitan. men sen ibland när man får lämpliga (perfekta) svallvågor från en större båt, så kan man ligga å surfa på dom ända in till land med anitan. då går den sjukt bra.

av mina prijon så tycken jag att seayak 520 är svårast att få bra surf på. kanske beroende på att jag är lite onödigt tung för den (108kg) med en lättare paddlare kan den säkert vara lättare att få fart på. men den har andra fördelar. kodiaken som är lite rundare i botten men åxå bredare känns som den är enklare att få sprutt på. dom korta bredare sen, som är ganska lika i botten, en yukon och en touryak, är inte så stor skillnad på. yukon surfar rätt bra men den är ju låg i fören så den tar över sej en del. touryaken har lite skarpare slag än yukon som är ngt mer avrundad. som jag tycker så surfar touryaken klart bäst. jag kör nästan alltid den när vi ska ut å surfa i vågor. köpte den åt min tjej men hon har inte ens fått testa den. så jag tycker att väldigt små skillnader i botten på kajaken gör förvånansvärt stor skillnad på hur lätt kajaken vill surfa. brett platt och hellre skarpa slag än avrundade. det funkar bra i medsjö och det gör det hela värre i motsjö : )
så jag väljer kajak efter väder. mest allround tycker jag seayaken är. men ska det surfas blir det touryak och på vintern kör jag yukon. kodiaken har jag tyvärr använt minst. men jag tycker väldigt bra om den. så jag vet inte riktigt varför det blivit så. den går lite mjukare i sjön med sin något rundare botten. så jag borde använda den mer. det är kul att ha lite olika att välja på : )

du kan ju vända på ovanstående kajaker på nån mässa och kika under så ser du hur liten skillnad det är på dom. men ändå blir dom väldigt olika i medsjö
 
Kolla på sit on top kajaker,dom funkar för stora vågor.. har själv en ocean kayak prowler 13 som jag paddlar i rätt stora forsar och de funkar bra..
 
hastighet i epic

Erik: Vilka genomsnittshastigheter kan man som normal-tränad få i en epic v8, på platttvatten och i undanvindssträckor ungefär?
 
Köp en slank Epic V12 istället, den är snabbast ;-)
Blir ju relativt korta branta vågor på sjöar, och det är svårsurfat.
Lika bra att ha en supersnabb båt som susar rätt igenom allt med effektiv styrning.

A
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.