Kajak på färja...

Funderar på att dra en repa med kajaken på den östra sidan av östersjön och undrar hur det är med möjligheterna att frakta en kajak dit och/eller tillbaka med färja. Kontaktade några av de välkända färjebolagen men de ville inte ta emot en person med kajak utan bil!? Är det någon som har erfarenhet av att ha gjort något sådant?
 
Det enda jag kan tillföra frågeställningen är att jag har mött samma ovilja att frakta kajaker utan bil, tyvärr. :(
 
Åkte

med Viking Line för dygt 20 år sedan Stadsgården Åbo och så Grisslehamn - Eckerö med Eckerölinjen därefter åter Mariehamn Stadsgården inga problem inga extra avgifter. Nu är de kanske grinigare men det finns nog alltid plats på bildäck i anslutning till motorcyklar och cyklar.

Thure
 
med Viking Line för dygt 20 år sedan Stadsgården Åbo och så Grisslehamn - Eckerö med Eckerölinjen därefter åter Mariehamn Stadsgården inga problem inga extra avgifter. Nu är de kanske grinigare men det finns nog alltid plats på bildäck i anslutning till motorcyklar och cyklar.

Thure

Jo, jag har hört att det gick förr, men nu för tiden blir svaret nej. En vän till mig har hört med berörda bolag gällande en motsvarande tripp vi hade tänkt både i fjol och i år.

Kajak får nu bara tas med fastsurrad på bil eller släp. :-/ Snacka om extra avgift!
 
Jag har också tagit med kajaken på färja från Åbo till Mariehamn efter att först ha paddlat den andra riktningen och det gick bra, men är många år sedan. Då löste vi vanlig personbiljett och fick rulla/bära på kajakerna på bildäck efter alla bilarna kommit ombord. De kan ha infört dumma regler sen dess.
 
Tänkte du sjösätta kajaken vid färjans kaj eller hur tänkte du transportera den på andra sidan Östersjön?
Lite kreativa ideer:

Annonsera på något lämpligt ställe efter någon som ska resa samtidigt som du och har bil och kan tänka sig att ha kajaken på taket mot skälig (låg) ersättning.

Sätt kajaken på hjul och koppla efter en cykel, kalla den cykelkärra och sälj cykeln vid ankomst. Kanske lämpligast att vände kajakkärrehjulen uppåt under färjeturen så den inte rullar omkring.

God tur!

/Patrik
 
Jag har tagit kajak på kärra med Viking Line på Mariehamn-Kapellskär rutten för ett par år sedan. Däcksarna var mycket hjälpsamma och fixade finfin plats åt mej.
Sen vet jag att de är lite humanare på den linjen jämfört med andra linjer.
Ett annat alternativ är med Eckerölinjen (Grisslehamn-Eckerö) och sen skärgårdsfärjorna till Finland. Det är ett lite bökigare alternativ och kräver stundvis lite förflyttning men de bitarna går ju att paddla.
 
Vasabåtarna?

Vet inte var du/ni utgår från, men om en resa till Umeå inte avskräcker kanske Vasabåtarna kan vara mer tillmötesgående än de stora aktörerna. Kortare överfart... Kommer själv paddla en del kring Vasa i sommar, men kommer hålla mig inomskärs då jag inte är särskilt erfaren. Beroende på erfarenhet finns världsarvet Kvarkens skärgård stenkastet bort och väl av båten i Vasa är man mitt i den vackra skärgården. Bara att ta en kortare tur från hamnen in till Vasa inre hamn och proviantera på snabbköpet i närheten och ge sig av.

Österbottens turism har tagit fram en egen guide "Paddling i kvarken" som kan beställas för hundringen innehållande kartor och information.

http://www.pohjanmaanmatkailu.fi/sv/se_upplev/kvarkens_varldsarv/paddling_i_kvarken
 
Har haft med kajaken flera gånger på både Viking line och Finnlink, har aldrigt nämnt något i bokningen och det har aldrig varit ett problem. Brukar för säkerhets skull be personalen som dirigerar bilarna på bildäck att inte parkera en husbil eller lastbil bakom mig eftersom den skulle kunna köra rakt in i kajaken. En vanlig personbil parkerar ju under den utstickande kajaken med god marginal.

Kvarkens grunda och näst intill båtfria världsarvsskärgård är absolut värd ett besök men åker man från södra Sverige är Umeå och Vasabåtarna en lång omväg, åk via Åbo.
 
WasaLines tar kajaker ombord

Hej,

Jag kollade med WasaLines och de har starkt lysande grön ljus till kajaker/kanoter ombord.

Bara man sköter den själv ombord.



Välkommen till Vasas skärgård att paddla.

H. Simo
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
Annaish Märke på Kajak Paddling allmänt 0
Erikhelen Tips på kajak Paddling allmänt 14
lochraceness Information och svar på frågor om Piraya Kajak önskas Paddling allmänt 8
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
medinfoto Kajak för fotande på små sjöar Paddling allmänt 18
erito cykeldator på kajak! Paddling allmänt 9
sejohas Kajak affärer på Gotland Paddling allmänt 2
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
RoAlf Kajak på biltak Paddling allmänt 16
torger Reparera gelcoat-skada på Nelo-kajak Paddling allmänt 10
gryningsljus Förslag på kajak?! Paddling allmänt 3
Flamingon Kajak på Ålandsfärjan utan bil? Paddling allmänt 16
avslutat_17_06_20 Bästa sättet att fästa GoPro på kajak? Paddling allmänt 9
thocar Längd på kajak - hur stor skillnad gör 30 cm? Paddling allmänt 19
skallagrimson På fötterna i kajak Paddling allmänt 15
Coldsnap Lång kajak på takräcke Paddling allmänt 9
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Lasse Be Kajak på biltaket Paddling allmänt 18
labbman Kanot/Kajak på dalslands kanal Paddling allmänt 4
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
Niftigolebb Förslag på lek/våg kajak Paddling allmänt 8
Henkes kajak på småbil Paddling allmänt 16
MarkusF Namn på kajak? Paddling allmänt 13
Sportquattro Tips på rymlig kajak Paddling allmänt 13
Mr. J Kajak på Dalslands- och göta kanal i sommar. Paddling allmänt 8
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
Anasi Förslag på kajak med bred sittbrunn Paddling allmänt 11
semaln Tips på kajak Paddling allmänt 3
spalding Låsa kajak på takräcket Paddling allmänt 21
HOBE Stulen kajak på Blocket? Paddling allmänt 44
ljaw Tips önskas på liknande kajak Paddling allmänt 3
avslutad130206 Ny med kajak i midsommar - Vad tänka på? Paddling allmänt 10
perdans Däckslinor på "slät" kajak ? Paddling allmänt 8
Superbatman Tips på kajak till mig Paddling allmänt 0
Blunder Kajak som får plats på båten Paddling allmänt 22
tango BIld på korrekt monterade roderlinor i Stadium-kajak? Paddling allmänt 4
rob77 Ny på kajak Paddling allmänt 12
Stuvarn Vilken kajak är bäst på allt :-) Paddling allmänt 29
a95180 Hur låsa fast en kajak på biltaket? Paddling allmänt 1
kenzo00 Köpa kajak på Stadium? Paddling allmänt 20
Ännna tips på kajak? Paddling allmänt 6
Mike C Hjälp! Polera bort repor på kolfiber kajak? Paddling allmänt 7
knatte Klisterlappar/text på kajak! Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.