Lång kajak på takräcke

Är lite sugen på en Tahe Marine Tandem Maxi, men hur lätt är den att transportera runt? Funkar det att ta den på takräcke, eller är den helt enkelt för lång? (6.45m)
Är det nån som har testat?
 
Det är nog inte längden utan vikten som kommer att ställa till problem. Dessutom så är det vanligt att tillverkare inte håller vikten och/eller anger vikten utan roder och luckor. Hur många paddlar så?

Ska du ha en lång kanot på takräcke så köp en billig alustege. Skruva fast den på takbyglarna med ett par rörklammer och sätt kanothållarna längst ut på stegen. Bind också från kanotändarna ner till bilen om det finns något annat än plastkanter nedtill på din bil.

Läs mer:
http://motionspaddla.nu/2014/03/27/stege-for-kajaktransport/
 
Bilmodellen och takräcket avgör.

Kajaken + takräcket väger ca 50kg tillsammans vilket är max last för många av dagens bilar. Dessutom tenderar takräcksfästena på småbilar vara väldigt nära varann...

Tricket med stegen löser punktbelastningen på kajaken, men det löser inte påfrestningarna på takräcksfästena (en lång kajak fungerar som kraftig hävarm trots att man är inom viktbegränsningen).

Utan extra fästen fram och bak skulle jag inte bege mig ut på landsvägen, men det är lätt enkelt att göra osynliga fästen fram och bak på många bilar, se http://gnarlydognews.blogspot.fi/2009/12/diy-tie-down-anchors-for-modern-cars.html för exempel. Har man en dragkrok utnyttjar man naturligtvis den, men saknar man dragkrok kan man göra motsvarande fästen bak som fram.
 
Hur många kilo taklast tar din bil? Både bågar och lastplan räknas in i taklastvikten. Äldre bilar brukade få ha rejäla vikter. Många moderna tillåter bara några få. Informationen står i bilens registreingsbevis.
 
Senast ändrad:
På många moderna bilar finns urtag för en iskruvbar bogserögla som ofta från fabrik ligger tillsammans med verktygen i skuffen - jag använder bogeröglan fram och dragkroken bak för att fästa kajakändarna då jag kör taktransport - saknar du krok men har urtag kanske en extra bogserögla som tillbehör är en billig investering - finns säkert på en bilskrot nära dig om de bara har samma bil som du har. Min bil (BMW 325i touring från 2002) får lasta 75 kg och då är två kajaker med lite marginal helt OK - både enligt papperna och min erfarenhet men tänk på att bilen är större vindfång - är det sidvind och du kör ut från skog till fält så håll i ratten ordentligt.

Glöm inte märka ut utskjutande last: direkt farmför samt 1 m bakom - dagtid kör jag med rexlexvästrunt rodret och i mörker kompletterat med cykellampor i snöre.
Här finner du reglerverket med bilder :
http://korkortonline.se/teori/langd-bredd/

Känns det läskigt med stort överhäng bakåt så koppla ett släpp som kajaken hänger ut över utan att sitta fast - eller ta kajaken på släpet men tänk på hur kajak och släp rör sig så du inte krockar dig själv med en kajakända.

/Patrik
 
Senast ändrad:
Ska du ha en lång kanot på takräcke så köp en billig alustege. Skruva fast den på takbyglarna med ett par rörklammer och sätt kanothållarna längst ut på stegen. Bind också från kanotändarna ner till bilen om det finns något annat än plastkanter nedtill på din bil.

Om du längst bak på alustegen monterar en kölrulle mellan stegens ben får du dessutom ett bekvämt sätt att lasta kajaken. Lyft upp fören på rullen, greppa aktern och rulla.

/Klas
 
Vi har en sån kajak och har kört 15 mil ToR med den som längst och det har inte varit några problem som vi upplevt det. Vi skulle inte dra oss för att köra längre.
Vi har dock ett takräcke som gör att kajaken sitter mycket väl stödd: Thule Hydroglide där man kan anpassa "skålningen" av gummihållarna så att de perfekt följer kajakens hull. Vi har satt hållarna så långt isär det går för takräcket (Subaru Outback).
Tror det helt klart kan bli problem med enklare kajakhållare, vi har en kamrat som körde en likadan kajak på ett hemmabyggt träräcke och då blev det sprickor i jelcoaten (som inte hade någon funktionell betydelse, men ändå).
 
Vi har en sån kajak och har kört 15 mil ToR med den som längst och det har inte varit några problem som vi upplevt det. Vi skulle inte dra oss för att köra längre.
Vi har dock ett takräcke som gör att kajaken sitter mycket väl stödd: Thule Hydroglide där man kan anpassa "skålningen" av gummihållarna så att de perfekt följer kajakens hull. Vi har satt hållarna så långt isär det går för takräcket (Subaru Outback).
Tror det helt klart kan bli problem med enklare kajakhållare, vi har en kamrat som körde en likadan kajak på ett hemmabyggt träräcke och då blev det sprickor i jelcoaten (som inte hade någon funktionell betydelse, men ändå).

Gelcoatsprickor efter transport tror jag beror på antingen för hårt spända remmar (sprickor pga remmarna) eller för löst spända remmar - kajaken har hoppat och slagit i - men visst kan detta delvis kompenseras med väl anpassade vaggor.
Själv får jag köra med fingertoppskänsla och med Thules upp&nervända U mitt på vanliga fyrkantsrör till lastbärare. Min tumregel är att kan jag gunga bilen i fjärdringen med kajakens för eller akter så sitter den bra, utan något glapp. Kajaken ska bli ett med bilen. Spänn inte över packluckor om möjligt - där är kajaken ju svagare - spänn där du har skrov runt om.

/Patrik
 
Lagom

surrning är svårt att få till. Jag brukar använda vertikala stänger fastskruvade i lastbärarna med typ rörisolering på lastbärarna och spänner kajakerna in mot hörnet mellan dessa bägge.

Thure

Bild http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=455470&postcount=3 tyvärr ser man inte vertikalrören så tydligt men de ligger mellan Yoo-A-Kim och Lisa till vänster i bild.

Thure
 
Senast ändrad:
Många surfski och multisport kajaker är ju sådär långa och transporteras utan problem på bilarna. Dock väger de mindre såklart.
Jag kör runt med min 605cm långa XOR på min Mini utan problem.
 

Bilagor

  • 45547_10201984147554597_1003514466_n.jpg
    45547_10201984147554597_1003514466_n.jpg
    48 KB · Visningar: 3,626
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
surpaleijon Bekväm Kajak för en lång person. Paddling allmänt 2
mamawi Kajak med lång sittbrunn Paddling allmänt 9
joso Vilken kajak, lång i strumplästen Paddling allmänt 23
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
catnil Kajakvagn - för kort/lång transport? Paddling allmänt 12
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Ballderrot Kajaktips till köpsugen 2 meter lång paddlare... Paddling allmänt 15
PeterTK Hållare för en 6.5m lång K2'a Paddling allmänt 4
johnliungman Riktigt lång älvpaddling i Sverige Paddling allmänt 5
fraewu Hur lång är er säsong? Paddling allmänt 55
Ace 374 Lång paddelsäsong ! Paddling allmänt 4
Siven k1 lång? Paddling allmänt 5
salgo60 Webservice hur lång paddel man skall ha Paddling allmänt 3
Lorre2 Hur lång är en långpaddling? Paddling allmänt 2
anteåhej Point 65 till lång? Paddling allmänt 7
jjjjy66 Hur lång paddel har du? Paddling allmänt 14
Staffan_TeamToyota Lång paddling på öppet hav?! Paddling allmänt 24
Stor Lång tur i alaska eller canada Paddling allmänt 0
Svar till Hasse: Arktis är stort-tiden är lång! Paddling allmänt 0
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.