Hållare för en 6.5m lång K2'a

Har en Tahe Marine Duo Wind, K2. Nu körs den på en hemmabyggd takställning. Den känns lite klumpig så jag undrar om ni har några tips på bra kajakhållare för lastbågar?

Rent spontant känns det som att de två stöden kommer väldigt nära varandra i förhållande till kajakens längd, eller?
 
Jag har sett att man använder en stoppad kabelstege i alu (betydligt nättare och lättare en vanlig stege) som stöd under långa kajaker. Men det påverkar ju inte avståndet mellan fästpunkter på själva bilen.

thomas
 
Men stege är en bra början, sen får man väl vara lite händig och fixa stag bak o fram till nån fästpunkt på bilen.
 
Stege + kajakhållare

Jag använder just en aluminiumstege, och på den har jag satt två vanliga kajakhållare (typ VKV) på lämpligt "steg" för att få bra avstånd.
Sen kan man på lasthållarna ha t ex Thules "laststopp" för att stadga stegen i sidled, samt snöre fram o bak om man vill ha ännu mer stadga.
Längs bak på stegen har jag satt en VKV kanotvagn, så bara att dra ner stegen bakom bilen och rulla dit man vill, t ex ner i vattnet...
Allt började med att jag paddlade en Yoo-A-Kim med några av barnen när de var små, och behövde en lösning för att orka lasta av o på själv.
 
Lysande idé!

Längs bak på stegen har jag satt en VKV kanotvagn, så bara att dra ner stegen bakom bilen och rulla dit man vill, t ex ner i vattnet...
Allt började med att jag paddlade en Yoo-A-Kim med några av barnen när de var små, och behövde en lösning för att orka lasta av o på själv.

Detta måste jag grunna på. Bra tänkt. Kan jag göra något liknande kanske? Jag har en tung kajak och vill/måste kunna hantera av/på lastning själv. Varförför inte använda en kajakkärra?
Borde funka för en lång K2:a också.

thomas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.