Hållare GPS

Skaffat en begagnad VKV Elite och funderar på att montera en hållare för min Etrex strax framför sittbrunnen. Nån som bidra med tips på hur man kan göra. Till cykeln har jag ett RAM-fäste som jag funderar på att använda men fästet är lite svårt att lossa från GPSen och det kan vara opraktiskt om jag behöver ha GPSen i handen i vissa lägen.

Thure
 
Klipp till en aluminiumplåt ca 4*8 cm vik den på mitten ca 45 grader. Köp extra kraftigt kardborreband, finns bl.a. på K-rauta svart ca 5cm brett 1 m långt självhäftande. En bit på kajaken en på gps:en och 2 på plåten. Funkar mycket bra. Plåten skall vara tunn så att du kan justera vinkeln efter behov. Om du vill kan du slå en öglla med ett snöre runt en däckslina som extra säkerhet om gps en skulle lossna. (Har aldrig hänt mej).
 
Fast helst

skulle jag vilja att GPSen sitter ovanför främre spetsen på sittbrunnen. Kanske kan lösas med en lite större plåt och lite mer komplicerad bockning.

Thure
 
Det här plastkardborren sitter som berget. Jag har haft den på min sporthoj som GPS-fäste och den har klarat vibrationer, ruskväder och +250 km/h (inte placerad mitt i vinden dock men skulle troligen hålla ändå). Helt suverän kardborre då "tejpen" är mer som ett segt lim och sitter som berget på alla ytor. Ska man ha loss den så får man bängla och vrida osv. men ändå skadas inte ytan om man tar det lite varligt.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162470272

34-4682.jpg
 
Man kan bygga hållare baserade på neodym magneter också.

En liten 10mm magnet har nästan ett kilo i hållkraft - så några såna så sitter den.
Med störra varienter kan man ju sätta fast fast en tv...

Dom slits inte heller som kardborrar och är lite mer vädersäkra - kardborrar kan bli värdelösa
i minusgrader då dom kan isa/snöa igen

EDIT:

Till exempel http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164541316
 
Tänker

sätta en kompass intill GPSen så magnet går bort.

Nån som kan tipsa om leverentör av aluplåt? Eller tycker ni att rostfritt är mer lämpligt?

Thure
 
Modell affärer har alla sorter.

Jo man tappar magnetiska kompassen men kan köra med gpsens "konstgjorda" så fort man rör på sig - man måste dock ställa in den så att så fort man har styrfart så kopplar den ur den magnetiska.
 
Du tror inte att en sugproppsgrunka fungerar? Jag använder en sådan till en Edge 705. GPS fästet för cykelstyre är monterat med buntband runt den svarta cylindern. Givetvis finns en säkerhetslina ifall sugpropparna skulle släppa.

watchadapter.gif
 
Tyvärr

så åkte säkerhetslinan in i cykelhjulet igår och fastnade i ekermagneten. Fästet på GPSen brast. Men din bild Erik ger mig idén att förse GPSen med en flytväst som del i fästanordningen.

Var köpte du den där sugkoppshistorien?
Hittade efter lite letande http://paddelkraft.se/tillbehor

Thure
 
Senast ändrad:
Ram + diy

Jag har en Garmin 60Cx och en Vista HCx
Förutom de köpta fästen från RAM till bägge GPSerna har jag en Touratech till min 60Cx.

Men vid något tillfälle har jag gjort en egen hållare med RAM kula, Lexan/plexiglas och en mobiltelefonhållare. Den hållaren passar till bägge GPSerna (se bilderna)

Jag har säkerhetslina på mina GPSer. Vid cykling är linan så kort att GPSen inte når ner till hjulet om GPSen skulle lossna (blir hängande i styret) och vid paddling har jag linan så att GPSen inte sjunker i vattnet om GPSen skulle lossna.

Om det inte är några större krav på hållfasthet så föredrar jag Lexan/plexiglas framför metaller när det är något jag ska göra själv, för plaster är mycket mer lättbearbetatde när man inte har tillgång till bra maskiner. Och så slipper man alla korrosionsproblem.

Plexiglas finns Clas Ohlson och Lexan finns på ELFA (dyrt) så jag brukar åka till en firma som jobbar mycket med Lexan och där kan man ofta köpa bitar ur deras skrotcontainer till en bråkdel av ELFA priset.

Jag använder alltid om möjligt rostfria/syrafasta skruvar, muttrar och brickor (Clas Ohlson, Biltema, Hjertmans, Bauhaus). Just nu är det 70 % rabatt på utgående båtskurvsortimentet (syrafasta) på Bauhaus åtminstone där jag bor.

Per B
 

Bilagor

  • Hållare Garmin 60Cx IMG_0244.jpg
    Hållare Garmin 60Cx IMG_0244.jpg
    92.4 KB · Visningar: 934
  • Hållare Garmin eTrex  IMG_0241.jpg
    Hållare Garmin eTrex IMG_0241.jpg
    74.6 KB · Visningar: 889
  • RAM hållare IMG_0246.jpg
    RAM hållare IMG_0246.jpg
    48.4 KB · Visningar: 887
Det där känns ju säkrare än kardborre.....man kan ha det till mindre grejer som penna,tandborste ficklampa och så vidare

Jag hade magnetfäste för mobilen så jag körde med det och 60an kompass fungerar bara horisontellt så jag led inte av att den magnetiska var störd.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.