Gps /solpanel

Jag funderar på att köpa en garmin GPSmap60cs ock samtidigt köpa en solpanel av märket Battery saver flex, det verkar behändligt att kunna ladda baterier till sjös. (om nu solen lyser) Är det någon som har erfarenhet av dessa produkter
 
Ödling; sa:
Jag funderar på att köpa en garmin GPSmap60cs ock samtidigt köpa en solpanel av märket Battery saver flex, det verkar behändligt att kunna ladda baterier till sjös. (om nu solen lyser) Är det någon som har erfarenhet av dessa produkter

Jag har kollat på en liknande lösning som du.
Jag kom fram till följande slutsatser.

Det är inte soligt nog i sverige för att effektivt och garanterat kunna ladda batterier.
och då måste du ju ändå ha med dig extra batterier

Solpanelen som behövs för att kunna ladda batterierna väger mycket mer än vad batterierna som man vill ersätta gör.

Beroende på vikt på batterierna kommer din GPS att antingen flyta eller sjunka.

Jag har inte hittat någon som är ordentligt vattentät

Detta gjorde att jag gav upp projektet tillfälligt iaf.

Men det finns åtminstånde en person som paddlar omkring med solpanel som laddar batterier mm.
han har en websida om det.
skall se om jag kan hitta hans websida igen.


lycka till
 
Jag har ingen erfarenhet med solcellsladdare, men min Garmin 60CS är jag jättenöjd med. Den är med under dom flesta lägen, och inte minst när jag paddlar. Förutom att berätta om var jag är, mäter den hastigheten, tid och distans kvar till målet etc. etc. För turbruk har jag klarat mig med 1:50.000 topografiska kartor, men tänker att installera sjökartor.
Den ska vara vattensäker, och den sjunker inte utan flyter tungt i vatten. Jag stoppar den oavsett i en vattentät Aquapac påse som är fastgjort till däckslinerna.
Batterierna varar rätt länge. Mina 2300 mAh NiMh varar sisådär 20 timmar om jag slår av det magnetiska kompasset och inte använder displayljuset. Slår du av EGNOS/WAAS varar dom något längre än om denna funktionen är på.
Erling.
 
240GL; sa:
För turbruk har jag klarat mig med 1:50.000 topografiska kartor, men tänker att installera sjökartor.
Den ska vara vattensäker, och den sjunker inte utan flyter tungt i vatten.

Vilka kartor använder du med den skalan ?

Den är vattensäker men det är helt beroende på vikten på de batterier du stoppar i den om den flyter eller sjunker. Testa själv med några olika typer av batterier så du inte råkar ut för någon tråkig överraskning.

Jag gjorde en liten egen undersökning om det så resultatet borde finnas någonstans här på utsidan.

/Torbjörn
 
Hej,
eftersom jag är norsk nordmann i Norge använder jag dom vanliga topgrafiska kartorna i 50.000 skala (kartgrundlaget är det som kallas M711-serien i pappersutgåvan). Mycket bra kartor.
Tack för tipset om olik batterivikt! När min 60CS var nyinköpt testade jag bara med den typ batterier jag då hadde och då flöt den tungt. Men som sagt, jag har den i en Aquapac när jag paddlar, och då flyter den.
Erling.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.