GPS till långlopp

Hejsan,
fundera på att skaffa en GPS för långlopp där jag behöver hitta. Har hittills kört efter karta och kompass men skulle underlätta med en GPS då man kan vara lite trött i huvud efter ngr mil.

Det jag skulle behöver är
- sträckan behöver kunna programmeras
- lätt att läsa
- vattentät
- gärna många batteritimmar (finns det så att man kan få till typ 36-48timmar eller så?)
- laddbar via usb/solpanel?
- byttbara batterier
- kunna logga hastighet och km
- ngn hållare till kajaken
- bra kvalitet
(bra om den även kan användas på land)


Jag har ingen koll alls på GPS och visst kan man spana in på mediamarkt eller så men det kanske finns ngr som man bör undvika eller som är extra bra och som det finns bra erfarenheter av?
 
Hejsan,
fundera på att skaffa en GPS för långlopp där jag behöver hitta. Har hittills kört efter karta och kompass men skulle underlätta med en GPS då man kan vara lite trött i huvud efter ngr mil.

Det jag skulle behöver är
- sträckan behöver kunna programmeras
- lätt att läsa
- vattentät
- gärna många batteritimmar (finns det så att man kan få till typ 36-48timmar eller så?)
- laddbar via usb/solpanel?
- byttbara batterier
- kunna logga hastighet och km
- ngn hållare till kajaken
- bra kvalitet
(bra om den även kan användas på land)


Jag har ingen koll alls på GPS och visst kan man spana in på mediamarkt eller så men det kanske finns ngr som man bör undvika eller som är extra bra och som det finns bra erfarenheter av?

Jag hade mycket nöje av min gamla Foretrex, nu finns det väl en nyare modell med bättre mottagare i.
Den visar ingen karta men ger riktningoch avstånd osv osv, i ett antal valbara fönster.
Funkar bra att ha på armen, sätta på cykeln osv.
https://buy.garmin.com/en-US/US/on-the-trail/wrist-worn/foretrex-401/prod30026.html
 
Foretrex

Kan rekommendera Foretrex, då jag liksom föregående har en gammal modell som jag har på kajaken. Handledsmonteringen funkar fint runt ett skumgummirör. Sedan tittar jag sällan på den men rätt kul att titta på i efterhand och har väl någon waypoint på tältplatser etc men inte mycket mer. Kör papperskartor utöver det och ugglar på surfplattan alltmer i land.
 
Hejsan,
fundera på att skaffa en GPS för långlopp där jag behöver hitta. Har hittills kört efter karta och kompass men skulle underlätta med en GPS då man kan vara lite trött i huvud efter ngr mil.

Det jag skulle behöver är
- sträckan behöver kunna programmeras
- lätt att läsa
- vattentät
- gärna många batteritimmar (finns det så att man kan få till typ 36-48timmar eller så?)
- laddbar via usb/solpanel?
- byttbara batterier
- kunna logga hastighet och km
- ngn hållare till kajaken
- bra kvalitet
(bra om den även kan användas på land)

Jag har precis sågat Garmin i en annan tråd men bara deras kundpolicy och karthantering.
Hårdvaran är mycket bra. Och när väl kartan sitter i hårdvaran är allt ok.
Det finns säkert andra märken också men de har jag ingen erfarenhet av.

Annars klarar en Etrex nästan av allt på din lista.
Jag har aldrig laddat den med USB/solceller, den har 2 st AA-batterier. Bäst funkar det med lithium. Längst drifttid (ca 35 timmar med bakgrundsbelysningen avstängd) med dessa.

Vid långlopp är medelfart också intressant. Man tar pauser och ser när man har jobbat ifatt sig själv igen. Jag har kört ett 24 timmarslopp mot mig själv och utan GPS är det svårt att greppa hur man går jämfört en tänkt fartplan.

Länk till mitt idiotrace:

http://www.utsidan.se/cldoc/stolleprovet.htm

mvh thomas
 
Garmin Edge 800 kan nog göra det du vill. Där kan du också exportera puls osv till karta i datorn.
Problemet är väl batterier för den har uppladdningabart li-ion. Ska klara 15 timmar men det brukar vara lite mindre med GPS-plotter. Kan lösas genom solcell och backup som sen laddar över.
 
Vilken kartGPS

som helst som är hyggligt vattensäkrad funkar Garmin Etrex 20 eller 30 har bra batteritid men rätt liten display. GPSfästet är viktigt. Peter som också är inne på Forumet just nu har en solcellslösning. Du får välja antingen USB- laddning eller utbytbara batterier har jag för mig.

Thure
 
Jag kör fortfarande med en gammal Edge 705:a. Har den både i kajak och cykel. Den håller tätt än och batteriet lever nästan 16 timmar på en laddning.
Mobiltelefoner med tracking aktivt brukar tömma batteriet snabbt.
Nackdelen med 705:an är att sökfunktionen på platser är kass. Antingen identifieras way points på kartan eller skapas i Mapsource och tankas därefter ner i GPSen.
Laddning kan fixas via ett batteriepack och USB kabel.

GPS fästet är avsett för cyklar, men jag har ett monterat i varje kajak. Surfskin har ett på fotremmen, havskajaken på ett litet träfäste på däck och racekajaken ett sugproppsfäste.

Den föreslagna Edge 800 är nyare och säkert lite vassare.

Annars är väl en mobiltelefon med GPS och vattentätt fodral eller skal en billigare väg att gå?
 
Garmin Montana har allt du behöver.
Stor display, Bra kartor, vattentät, 3 st AA batterier laddningsbara om du vill, fästes lätt på kajaken med ett kraftigt kardborreband som du tejpar fast förslagsvis den styva delen på kajaken och den lurviga på gps:en. Har haft min i ca 3 år nu och är helnöjd. Enda nackdelen som jag ser är priset på kartorna och gps:en.
Ang. " gpshållaren" så finns det ingen anledning att krångla till det i onödan, det enkla är ofta det bästa. Kardborreband med klister som är tillräcklig kraftiga för att fästa upp verktyg på väggen finns att köpa på tex KRauta.
 
Min

tanke är att GPSen skall sitta vinklad så att displayen är tydligt läsbar och att man lätt skall kunna modifiera vinkeln när solljuset faller annorlunda. Samtidigt skall Inte paddelrörélsen hindras. Olika kajaker och preferenser ger olika lösningar beroende på sittbrunnens utformning mm.

Thure
 
Senast ändrad:
Så e de.
Har löst det med en vinklad plåtbit som sitter mellan kajaken och gps:en.
Också den är fäst med kardborre, har funkat perfekt i många mil😊
 
Jätte tack för alla svar!

Hade kollat upp era tips och etrek 30 lät mest intressant och jag gick in i en friluftsbutik idag och fick väldigt bra svar även där. Etrek 30´n kändes då fortfarande bäst för mina behov och jag köpte den direkt.
tog även med en hållare till cykelstyre. Har sett att en del har ett rör med sugproppar på sina kajaker. finns det att köpa eller det hemmagjort?
Nu måste jag kolla vilka kartor jag vill har bara. Original lär väl vara bäst men det känns lite dyrt egentligen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sveom sjökort till gps Garmin map 60 C Paddling allmänt 3
Pumpagubben Fäste till GPS/Klocka Paddling allmänt 7
salgo60 GPS till paddling Paddling allmänt 29
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Merckx Gps Paddling allmänt 8
nj-tec Paddla med GPS Paddling allmänt 12
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
thureb Hållare GPS Paddling allmänt 36
Niftigolebb Laddning av Gps och mobil. Paddling allmänt 34
Skogsfinnen GPS och paddling Paddling allmänt 5
Ödling Gps /solpanel Paddling allmänt 7
Mezzner Nån fler som hade GPS på STHLM Kanotmaraton? Paddling allmänt 11
jjjjy66 Hur många av er har en GPS? Paddling allmänt 0
jamner GPS i kajak Paddling allmänt 2
kuah GPS mottagare Paddling allmänt 4
jonzzon GPS på kajaken? Paddling allmänt 4
jongranath GPS vs Kompass Paddling allmänt 10
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 4
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
JouniT Paddlingstur från Virvasdalen till Ammarnäs Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.