Förslag på kajak med bred sittbrunn

Hej,
Min 17-årige son och jag är nyblivna paddlare. Undrar om någon har en ide om en kajak med bred/stor sittbrunn. Han är 185 cm lång och väger 105 kg. Han tränar tyngdlyftning så han har väldigt mycket muskler kring lår och rumpa. Han upplevde Prijon Motion som trång i alla fall när vi provade i helgen.

Hälsningar Anasi
 
prijon motion har betydligt mindre och trängre sittbrunn är exempelvis prijon kodiak och prijon touryak. dom är väldigt rymliga, och skruvar man bort knä/lår/ben-stöden så blir det ännu bättre med plats i dom. fast det är lite trångt när man ska ur dom pga av att sittbrunnen blir smalare framtill. men väl på plats i kajaken så är den både bred och rymlig. jag köpte en touryak som min tjej skulle ha. sen tyckte hon att jag skulle testa den så att allt va okej, vilket det inte va. det läckte en hel del. men efter att ha fixat det så har jag lagt rabarber på kajaken. hon har inte fått testa den ens. visst, den är kort, bara 4.70. och bred, men inte så bred som det står att den är. tror det står 63 cm, men den är bara 60 eller 61 : ) den är rymlig och stadig och oöm. det är ganska befriande att inte behöva vara livrädd för minsta grund. så man kan väl säja att den oavsiktligt blev min nya "favvo". det är ungefär samma känsla som att åka 245:a : )
jag tycker den är rätt kul i stor vågor och brottsjöar åxå. men den går ganska blött. kodiaken går torrare.

jag tror att en beg vkv måsen är betydligt rymligare än en lisa. jag som väger ungefär lika "lite", ja kansk något mer förresten, men är ngt längre. tycker att lisan är på gränsen. men man får väl banta ner sej lite : )

en anita känns ngt rymligare än en lisa. mest är det väl höjden invändigt som gör det.

dom största tsunami 175, dom är rätt rymliga. det finns många tsunamimodeller så nån borde passa. sitsen är väldigt justerbar på dom, så jag som gillar att sitta ganska platt, tycker att jag satt bra i dom. jag tror att ju fetare man är desto plattare sits är att föredra. då får man ju bättre plats för benen. jag upplever många sitsar som alldeles för uppvinklade i framkant. det är säkert bra om man är en lite mer anorektisk person. men för en riktig karl så behövs lite mer utrymme : )

epsilon p300 lär ska vara rymlig. men jag har inte testat att sitta i nån själv.

valley aquanaut club är förhållandevis rymlig men ändå ganska slank. den är klart bökigare än dom andra att ta sej i och ur.

caribou har en lite förhöjd och ngt längre modell. den är mkt rymligare än den vanliga. skillnade är faktiskt otroligt mycket större än man skulle kunna tro när man ser kajaken.

aquilo axplore är ngt rymligare än lisa.

blev övertalad att testa en hasle excursion. jag hade gått och blängt på kajaken och trodde att det inte va nåt för mej. men när jag till slut ändå testade den så tyckte jag att den var rätt trevlig. jag har för mej att det var ganska gott om plats i den.

läs lite på www.fatpaddler.com
där kanske ni kan få nåt tips

min erfarenhet är att "big guys" behöver lite bredare kajaker för att trivas : )
säkert svårt för alla normalstora anorektiker att fatta. men lägg en vanlig planka i vattnet och ställ en katt på den. no problems! ta bort katten och ställ sen en bullterrier på plankan. den kommar att plurra direkt! vad betyder då detta?? att bullterrier har sämre balans än katter. ja förvisso. men ta en bullterriervalp då istället för en katt och gör om försöket. valpen kommer att så kvar på plankan.
är man tyngre å fetare så behöver man mer bredd på kajaken för att få samma stabilitet som en spinkigare paddlare i en smal kajak.
man kan göra om försöket med plankan och istället stapla mjölkförpackningar eller 5 litersdunkar med vatten uppepå varann så märken man att det inte blir samma stabilitet med större vikt på plankan (i kajaken)

så våga paddla en bred å rymlig kajak : ) gå inte på det där snacket att man inte kan ha en stor å bred kajak för det blir ingen känlsa alls. du måste ha en smal och låg kajak osv ....bla bla bla....
dom som inte har vikten och inte har testat vet inte vad dom snackar om. en lämplig farkost som är anpassad till vikten den ska transportera är det rätta.
dom smala tuffa kanotisterna i smala låga vingliga kajaker kommer säkert att tycka att man är en riktig tönt. men va fan..... skit i det och se till å ha det bekvämt, rymligt och skönt i kajaken.

hälsningar från en annan "fatpaddler"

ps. nu får vi se om det är några "anorektiker" som vet bättre och kommer att käfta emot : )
men jag har haft otroligt många olika kajaker under många års paddlande och jag har 13 kajaker i nuläget. så jag har nog lite koll i alla fall : )
och jag har den rätta vikten för att kunna svara på den här frågan : )
 
ps.ps.
nästa problem kanske blir kapell. det är verkligen inte skönt med ett kapell som sitter som ett korvskinn. vi har köpt snapdragon-kapell från connoskajak i uppsala. dom har 3 storlekar på tuben (runt kroppen) jag beställde den största till mej, och till min tjej som är kort och kurvig och behövdes ännu rymligare för att få plats med allt så vi mätte bara hur rymligt hon behövde och sen gjorde dom ett i rätt storlek. men det kan ta lite tid om dom inte har nån leverans på gång. dom görs i usa. men det va det enda alternativet för att få ett rymligt och väl passande kapell.
 
Tiderace X-plore X kändes väääldigt stor för mina 195 x 95 x45 när jag provsatt den. Bara suttit i, ej paddlat
 
Tiderace X-plore X kändes väääldigt stor för mina 195 x 95 x45 när jag provsatt den. Bara suttit i, ej paddlat

Hej!

En bekant till mig som är lite större och paddlar en del, sitter jätte bra i sin Tiderace Xplore X. Jag tror att den kan vara värd att kolla upp, den är gjord för att passa tyngre/större paddlare.

Lycka till!
 
Hej!

En bekant till mig som är lite större och paddlar en del, sitter jätte bra i sin Tiderace Xplore X. Jag tror att den kan vara värd att kolla upp, den är gjord för att passa tyngre/större paddlare.

Lycka till!

Tiderace Xplore X och SKUK Explorer-HV ä till för mycket stora personer. För mina 195*100 är de faktiskt båda för stora.

SKUK Romany Surf är precis lagom för mig och klart större än en vanlig kajak, men är ändå en engelsk havskajak, till form och beteende.

SKUK har en till kajak, minns ej modellbeteckningen, som ligger mellan den stora explorern och Romay Surfen. SKUK och Tiderace är bra just så tillvida att de har sina modeller, som är engelska havskajaker, i ett par storlekar (som med jeans, man kan välja olika storlekar as samma modell).

--- Mats ---
 
Mari4

Jag har en 6 år gammal Mari4 (tror jag) alt. Reval. Den har gigantisk sittbrunnsöppning (omkrekt 125 cm tror jag) och gott om plats i sittbrunnen. Självklart tappar man i kontakt med kajaken då den är stor men å andra sidan kan man röra och böja på benen då man paddlar vilket uppskattas.

Det kommer ut sådana på blocket då o då har jag sett om ni vill hålla budgeten på lite lägre nivåer (Då jag hittat en ny kajak kommer min oxå ut där..)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gryningsljus Förslag på kajak?! Paddling allmänt 3
Niftigolebb Förslag på lek/våg kajak Paddling allmänt 8
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
Lasse Be Söker förslag på iläggningplats norr Loftahamman Paddling allmänt 3
yogafreak 4 dagar i norrtälje skärgård.. förslag på tur? Paddling allmänt 5
dansjenny Förslag på rutt vid St:Anna skärgård Paddling allmänt 15
Joakim Ambrosson Förslag på utrustning - länspump, flottör mm. Paddling allmänt 7
T-man förslag på paddel tur med vandrarhems övernattning Paddling allmänt 1
roddarn Ge mig förslag på bra kartor !! Paddling allmänt 3
3328 Förslag på turer kring Lofoten? Paddling allmänt 2
Adventureblaze 3 veckors paddling, förslag ? Paddling allmänt 8
Blade06 Att välja Surfski - Tips och Förslag... Paddling allmänt 6
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
Nitsrek Förslag till kanotleder i Jämtland/Härjedalen? Paddling allmänt 3
kajaken_yahoo.com Protestera mot förslag att förbjuda tältning i Kosterhavets nationalpark Paddling allmänt 72
Stålsvin Veckotur i sthlms skärgård - förslag Paddling allmänt 0
cjonsson Något 3 dagars tur förslag i Örebro-Västertakten? Paddling allmänt 0
janne.w Förslag till kajaktur med jobbet. Paddling allmänt 2
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.