Att välja Surfski - Tips och Förslag...

Det finns numera många typer och modeller av Surfskis att välja mellan.

Tanken är att man här kunde bli lite visare.

Det finns förutom många tekniska och ingenjörsmässiga aspekter även känslomässiga och upplevelsemässiga detaljer att ta hänsyn till.
En viss sittbrunn kan kännas annorlunda trots att folk är lika långa och breda, och vad som upplevs som stabilt, rankt eller snabbt är mycket individuellt.

Kör på - utan pajkastning
och tänk på att formulera er korrekt, så blir allt mer informativt och till nytta för alla.
Vi kan prova om intresse finns

mvh Anders :)
 

Bilagor

  • V Oscar Clinic.jpg
    V Oscar Clinic.jpg
    62.9 KB · Visningar: 684
Senast ändrad:
Grundtipset kan väl vara - välj en lite bredare/stabilare än den du drömmer om. Nu finns det ett så stort utbud av olika stabiliteter och den snabbaste är ju den du klarar av…

När det gäller leverantörer så har det kommit och gått några men Nomado, Bootshaus, Nordic Kayak och Aterra känns som stabila företag som funnits ett tag och förhoppningsvis finns kvar ett tag till.
 
Jag är total nybörjare på surfski, men kunde inte hålla mig. Införskaffade en Epic V10, 2013 modellen, från Nomado i November. Jag har bara varit ute en gång, men den känns hyfsat stabil. Annars paddlar jag oftast en motionsräser som är lika bred. I V10 sitter man ju mycket lägre än i en räser med fullhöjds sits, så jag tycker att det känns stabilare än i räsern. Vi får väl se när den riktiga säsongen börjar, jag har ju tänkt att skin ska funka som något vettigare än räsern när det rör sig på vattnet.
 
Du ordnar det nog eftersom du har vana från rankare båtar, men alla goda plattvattenspaddlare är inte med automatik fantastiska havspaddlare och det kan ju tyckas vara en gudomlig rättvisa ;-)

Visst är det en speciell frihetskänsla att sitta i en surfski, många som gnällt om onda bakdelar och dåliga sitsar från K1:eek:rna har inte så mycket att klaga på helt plötsligt. Båtarna svänger bra, är lätta att bära och lasta.
Att de sedan passar utmärkt för både snirkliga avslappningsturer eller snabba motionsturer är ju inte heller dumt. Många skulle nog ha mer nytta av en sådan här lättbåt än ett tungt trögt flexigt plastmonster som naturligtvis har sina fördelar på 1 tur av 20 ;-)
Gillar man paddling kan man med fördel ha flera olika båtar som passar för olika miljöer, det ena hindrar inte det andra.

Annars har det varit och är nog fortfarande en del som väljer lite för ranka surfskis, alla vill ju vara snabba, men det som funkar på plattvatten är inte lika kul och snabbt i grov sjö. Paddlar man dessutom inte ofta blir det en klen inlärningskurva.
En båt är inte snabbare än vad motorn orkar paddla den och ingen enskild modell är bäst på allt, alla båtar är kompromisser byggda för olika kompetens, farter och förhållanden.

Det här med hur man skall sitta och hur det skall kännas kan vara en fallgrop för de som kommer direkt från havskajak. Där är man oftast inte riktigt van att sitta med samlade ben, använda hela kroppen och rotera. Två personer kan dessutom vara lika långa men ändå sitta helt olika i en och samma cockpit beroende på andra individuella mått.

Jag har hört en del kommentarer om att sitta fast, skönt att känna sidorna i sittbrunnen osv.
Allt är en smaksak, men reellt sett är det i paddeln och paddlandet som balansen sitter ute på havet, båten skall kunna röra sig under en, sitter man för trångt begränsar detta ens paddelteknik och belastar vissa muskelgrupper mer än nödvändigt, det finns inte en K1-paddlare i världen som sitter fast i sin båt även om de är smala. Kraften skall gå igenom armen-axeln-skuldran-bålen-höften-benet och framåt i fotplattan, det är det som skjuter båten framåt. Att spjärna sig bakåt i sittbrunnen är slöseri med kraft och begränsar rörelsen, det är framåt kraften skall riktas och det är därför bättre att ha en för vid sittbrunn än en för smal som inte går att åtgärda.

Att få en surfskisittbrunn att passa precis alla paddlare är svårt, det är många parameters som skall stämma, det finns fler begränsningar än vidd, djup och längd, tex. avståndet till knä-bulbens högsta punkt i långskeppsled, bulbens höjd, fotbrunnens bredd, pedalställens vinkel osv.
Vissa saker går att åtgärda andra inte, men är den inte alltför fel kommer man att vänja sig, precis som man efter en stund vänjer sig vid en ny paddel trots att den kändes heltokig några timmar tidigare.

Det jag vill förmedla här är att man inte skall ha för bråttom med att bestämma vad som är rätt och fel grundat på informations- eller kunskapsbrister, har man ingen aning om paddelteknik eller hur båtarna är tänkta att användas kan det fort kännas fel eller bli onödigt tokiga felköp.
Det finns möjligheter att prova olika båtar hos försäljarna och också på de Surfskidagar och Surfski Camps som anordnas, bara att googla.

Kontext och perspektiv kan förändra ens förståelse och leda till insikter som gör att man bättre kan använda och förstå tingen, så att de blir både roligare, lättare och bättre att använda.
Sedan är det naturligtvis så att så länge vi lever, så lär vi oss och det är ju bra, ingen blir någonsin fullärd. :)

Man kan diskutera och teoretisera hur mycket som helst, men det är i båtarna på havet som man känner skillnaderna och jag hoppas att jag kan få dela med mig känslan av ynnesten att få upptäcka en helt ny paddelvärld.

A
 
Jorå, jag ser framemot den trevliga paddlingsäsongen med spänning och nyfikenhet, inte med oro.
En fördel med surfski jämfört med K1 räser/motionsslådor, är att det är lättare att hitta en snabb farkost som tål ens vikt, om man som jag ligger och nuddar vid 3-siffrigt. De flesta snabba smala lådor har bärkraft optimerade för vikter upp till 80-85kg, sedan börjar det bli tunnsått.
 
Många motions/tävlingspaddlare gillar inte sitsarna i surfski och "fotbadet" men jag ser surfski som något som kan ge tillfälle till bra paddling i vatten man inte skulle ge sig ut i annars. Ta t ex Dalslands Kanotmaraton som jag har haft tur de gånger jag varit med (2005 och 2007). Andra år har Lelång varit besvärlig och att då sitta i något som man kan ta sig upp i och fortsätta efter en vurpa ger trygghet.
 
Det är ju ingen K1:a, det är en surfski, klart de är olika, det är ju det som är poängen :)
Och ger man det ingen rejäl chans, förstår skillnaderna, så funkar det ju inte.
Sedan behöver man ju inte sluta paddla K1, det finns plats för allt.
Ofta får man bättre perspektiv på saker och ting om man håller på med flera saker.

Surfskis är till för havet även om det går att paddla annat med, jag skulle nog vilja sticka ut hakan och säga att det är en båttyp som klarar fler olika förhållanden än många andra båtar, enkel att komma i och att man kan bli lite blöt om det går vågor gör inget alls, det blir man i K1:eek:r med, och det är ju inte heller någon Långfärdsbåt.

Det finns ganska många motionspaddlare som köper för ranka båtar, har man den tendensen har surfski fördelen du nämner att man kan komma upp i den utan att den går i fyra delar :)
Är det längre paddlingar är marginalerna också bättre när man börjar bli trött.

Jag spår att det kommer att finnas många surfskis med på DKM+ i framtiden, det har redan börjat dyka upp ett gäng.
Kanske inte supereliten vinner något på det, men alla andra skulle öka sina marginaler och paddla snabbare i de varierande förhållanden som är där.
Sedan har man ju en båt som man kan ta till havet också och det är inte illa :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
MFDN Välja kajak för mindre paddlare? Paddling allmänt 36
scandec Att välja ny kajak Paddling allmänt 7
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
Pumpagubben Välja en snabb motionskajak/stabil racer Paddling allmänt 15
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
Timo M Välja torrdräkt Paddling allmänt 30
Iguanodon Däckslina till kajak ? Vad bör jag välja ? Paddling allmänt 6
oliver05 att välja paddel Paddling allmänt 7
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Okej..vilket liggunderlag ska jag nu välja..? Paddling allmänt 15
Det här med att välja tält. Vaude Space 1..finns det? Paddling allmänt 6
mellgren Vilken välja?! Paddling allmänt 1
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
klabbe Vilken kajak skall jag välja Paddling allmänt 4
Laila Hjälp med att välja kajak Paddling allmänt 8
Välja kajak. Paddling allmänt 5
Hjälp mig att välja kanadensare!! Paddling allmänt 3
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
Johan_olsson Hastighet surfski Paddling allmänt 4
Lico Provpaddla Surfski? Paddling allmänt 2
P-E Njord vs Surfski? Paddling allmänt 0
buzztr Hyra surfski i Malmö Paddling allmänt 1
Tomas J Kläder för surfski? Paddling allmänt 3
Blade06 KISS - Surfski Meet - Apelviken 13-15/6 Paddling allmänt 0
Robwah-9 Surfski för Nybörjare Paddling allmänt 5
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Blade06 Surfski-Filmfestival 14 december Paddling allmänt 0
Blade06 KISS SURFSKI MEET Apelviken 13-16/6 2014 Paddling allmänt 0
Blade06 Surfski-dag - sönd 15 sept - Göteborg Paddling allmänt 3
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
Cell Kläder mm, surfski Paddling allmänt 6
Arnesson Funkar Surfski till en nybörjare? Paddling allmänt 25
heah Kajak / surfski för små vågor/ insjövågor? Paddling allmänt 35
Kal-P-Dal Stabil surfski Paddling allmänt 7
Disco-Kaj Surfski Paddling allmänt 19
Arneri Surfski SM tuffar till sig Paddling allmänt 9
wildenstam Surfski i Sverige Paddling allmänt 4
Siven surfski från point Paddling allmänt 17
Siven Surfski i Sverige Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.