Kajak på Ålandsfärjan utan bil?

Jag har gjort det 2 gånger från Kappelskär med det rödvita bolaget.

Första gången i slutet av -80 talet, då kunde jag paddla nästan ända fram till fören och ingången och då hjälpte även en besättningsman mig att bära ombord kajaken. Och dom hjälpte även till med sjösättningen i Mariehamn!

Det var då det...

2006 gjorde jag om det igen men då sa dom att man måste ha kajaken på en bil!!
Jag fick gå runt bland bilarna i kön och fråga tills en snäll person med plats på sitt släp förbarmade sig över mig. Jag hade ingen vagn med mig då jag var dum nog att tro att det skulle vara som det varit första gången. Det var hyfsat tungt att bära kajaken med all packning hela vägen från vattnet till incheckningskassorna och sen vidare in till köerna.

Om jag ska göra om det igen så ska jag nog kolla med färjan vad som gäller innan.:)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Prata med speditören som arbetar vid hamnen om du är osäker. På de större färjorna går det om inte annat som däckslast. Med god vilja brukar man få med det mesta som inte hindrar det som ska rulla på och av.

Nyfiken fråga: hur får ni kajaken till hamnen? Vattenvägen? Finns det bra bryggor vid Stadsgårdskajen?

Enligt svenska Outside Magazine så är det gratis att åka inomskärs med Ålandstrafiken, alltid nåt. De skrev om paddling på Åland i ngt nummer förra året, det kanske stod något om överfarten också (leta på bibblan efter tidningen!).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips