Kajak-klubb i Helsingfors?

Tjenamors!
Jag kommer framöver bosätta mig mer eller mindre permanent i Helsingfors och undrar om det är någon som känner till en schysst kajak-klubb? Jag är ute efter en lite äventyrlig klubb med havsambitioner?
Någon där ute som sitter på nån bra länk till något liknande?
 
Hej,

jag själv är medlem i Merimelojat, http://merimelojat.sporttisaitti.com/ tyvärr bara på finska än så länge. Föreningen befinner sig rätt så nära Helsingfors centrum, och precis bredvid Helsingin Kanoottiklubi (HKK), http://www.helsinginkanoottiklubi.fi/ (och igen bara finskspråkiga internetsidor).

Om du har något intyg på att du kan paddla, så ta med det! Åtminstone kräver Merimelojat att du gått deras kurs eller ett intyg på att du kan paddla för att du skall kunna bli medlem. Ett intyg på svenska torde räcka...

Ifall 83 i din nick betyder att du är född 1983, kan det löna sig att bli medlem i Merimelojat, eftersom de är billigare om man är under 25 (anslutningsavgift 25€, medlemsavgift 25€/år i vilken det ingår användning av klubbens kajaker, totalt 50€ plus nyckelpant 10€), medan du måste betala vuxenpris i HKK (anslutningsavgift 20€, medlemsavgift 60€ och dessutom 45€/år för användning av klubbens kajaker, dvs. totalt 125€). Inte svårt att välja mellan dem om man är under 25?

Dessutom finns det lite längre österut Marjaniemen Melojat (www.marjaniemenmelojat.fi) som kan vara bra om du bor där nära. De har junior- och seniorpriser (totalt 25 respektive 85€ plus nyckelpant) men det står inte några åldersgränser där.

Ifall du behöver hjälp med översättning eller vill ha någon med dig på en paddeltur får du hjärtans gärna ta kontakt med mig! Min e-mail är förnamn.efternamn@helsinki.fi.

Ha det bra!
 
Linda D; sa:
Hej,

jag själv är medlem i Merimelojat, http://merimelojat.sporttisaitti.com/ tyvärr bara på finska än så länge. Föreningen befinner sig rätt så nära Helsingfors centrum, och precis bredvid Helsingin Kanoottiklubi (HKK), http://www.helsinginkanoottiklubi.fi/ (och igen bara finskspråkiga internetsidor).

Om du har något intyg på att du kan paddla, så ta med det! Åtminstone kräver Merimelojat att du gått deras kurs eller ett intyg på att du kan paddla för att du skall kunna bli medlem. Ett intyg på svenska torde räcka...

Ifall 83 i din nick betyder att du är född 1983, kan det löna sig att bli medlem i Merimelojat, eftersom de är billigare om man är under 25 (anslutningsavgift 25€, medlemsavgift 25€/år i vilken det ingår användning av klubbens kajaker, totalt 50€ plus nyckelpant 10€), medan du måste betala vuxenpris i HKK (anslutningsavgift 20€, medlemsavgift 60€ och dessutom 45€/år för användning av klubbens kajaker, dvs. totalt 125€). Inte svårt att välja mellan dem om man är under 25?

Dessutom finns det lite längre österut Marjaniemen Melojat (www.marjaniemenmelojat.fi) som kan vara bra om du bor där nära. De har junior- och seniorpriser (totalt 25 respektive 85€ plus nyckelpant) men det står inte några åldersgränser där.

Ifall du behöver hjälp med översättning eller vill ha någon med dig på en paddeltur får du hjärtans gärna ta kontakt med mig! Min e-mail är förnamn.efternamn@helsinki.fi.

Ha det bra!

Hej! Vilken bra info, tack.
Ett intyg på att jag kan paddla?! Kan vem som helst intyga att jag kan paddla eller måste jag ordna ett sådant intyg från någon godkännd organisation? I fall det är så, vilken eller vilka organisationer är godkännda? Kan det vara från min tidigare klubb i Västerås? Det låter väldigt godtyckligt i mina öron tycker jag. Det räcker inte med att jag visar upp mina kajak-kunskaper på plats eller är det antingen eller?
Jag ska kika lite mer på länkarna. Jag förstår inte finska än så om du har lust att översätta lite åt mig vore jag väldigt tacksam!
Mvh/ Samuel
 
Hej,

för tillfället fungerar inte Merimelojats sida för kommande medlemmar. Typiskt!

Jag tror inte att de är så förfärligt noga med vem som gett dig intyget på att du kan paddla. En paddlingsklubb låter ändå mer pålitlig än en privatperson. Om du gått någon paddlingskurs (nästan vilken som helst) så borde ett intyg därifrån räcka. Merimelojats paddlingskurser för nybörjare är tre kvällar långa och man kan bli medlem om man gått en sådan kurs, så de kräver nog inga speciella kunskaper för att man skall få bli medlem. De vill väl främst att totala nybörjare inte skall råka illa ut på grund av otillräckliga kunskaper. Jag själv blev medlem tack vare ett intyg från Irish Canoe Union när jag gjort deras level 2 kayak proficiency och hade inga som helst problem med det.

Och om klubbarnas verksamhet: Det tråkiga med din situation är ju att du inte talar finska. Och såvitt jag vet är sgs alla aktiviteter i Merimelojat, HKK och Marjaniemen Melojat enbart på finska. Jag antar att det är möjligt att delta i olika exkursioner osv. utan att tala finska, men det kräver ju lite mer från din sida också. Och som du säkert vet är ju vi finländare inte värst öppna eller pratsamma...

Jag kom ihåg att det finns faktiskt en klubb till i Helsingfors: Drumsö Paddlarklubb. Jag har ändå inte hört någonting om dem, och de har inga internetsidor/e-mailadresser. Kanske har de medlemskvoten full, men om du vill kan du kolla med Justus Bergman (hemnummer +358-9-676482) om du vill ha mer info om dem.

Jag har själv varit med i Merimelojat (och paddlat havskajak) sedan förra sommaren och jag har inte varit på en enda organiserad tur med dem, så tyvärr kan jag inte säga så mycket om deras aktiviteter. De har ändå rätt så många turer (typ veckoslut på sommaren) på olika nivåer. Det är ju förstås i första hand havspaddling som det handlar om, men de har även en avdelning för forspaddling och bassängträningar (och vinterbad!) på vintern. Och varje torsdag på sommaren åker de ut på en någratimmars exkursion någonstans.

Det är väl sedan upp till dig hur mycket organiserad verksamhet du är ute efter. Om du vill ha mycket sådant så kanske det kunde vara lättast att gå med i någon tvåspråkig klubb. Nackdelen är ju att de är längre bort (Esbo och Sibbo) om inte Drumsö Paddlarklubb är en möjlighet. Men om du tycker om att paddla ensam eller på annat sätt få ihop ett gäng, så kanske helsingforsklubbarna är ett bra alternativ.
 
Återigen stort tack för fyllig info.
Anledningen till att jag vill gå med i en klubb är att komma i kontakt med likasinnade och på så sätt kanske få lite paddlarkompisar. Jag åker ofta ut själv, men det är begränsat nöjje i det tycker jag.
Någon form av intyg kan inte vara svårt att ordna fram, det som verkar bli svårare är språk-hindret.

Som det är nu förstår jag ingen finska alls och det har visat sig vara ett litet problem även på jobbet då ingen där talar svenska och endast talar engelska då det är något som berör mig och mina andra ickefinska kollegor. Helt klart är att jag måste försöka lära mig lite grann och då kanske rätt metod är att hoppa in i en finsk klubb direkt. Även om det kan vara rätt obekvämt att sätta sig i den situationen så är det nog ganska effektivt.

Att åka långt för att komma till en klubb bara för att de talar rätt språk ser jag ingen glädje i. Om det ska behöva kosta mer tid än tiden i vattnet bara för att få komma ut så förtar det hela grejen tycker jag. För mig är det viktigt att kunna få in paddlingen i vardagen på ett enkelt sätt. Kanske kan jag få ihop ett privat icke klubb anslutet gäng att paddla med? Skulle du vara intresserad av något sådant kanske?

/ Samuel
 
Hej du!

Ja språkproblemet existerar ju i Finland. Men jag tror inte att det blir något överdrivet stort problem ifall du själv är redo att ge en insats och orkar försöka. De människor jag träffat på klubben (när jag tagit ut en kajak för att paddla) har verkat väldigt trevliga, så månne inte någon översätter åt dig/talar svenska eller engelska med dig om du går på någon exkursion. Dessutom har klubben talkon ibland där man säkert lätt lär känna folk.

Och jag håller absolut med dig att det inte är så kul att åka långt bort för att paddla. Förra sommaren jobbade jag i Mejlans och det tog under 5 minuter för mig att cykla till Merimelojat - perfekt för en paddeltur efter jobbet! Dessutom finns där nära en liten butik där de säljer goda pizzabröd som man kan ta med sig på paddlingen. :)

samme83; sa:
Kanske kan jag få ihop ett privat icke klubb anslutet gäng att paddla med? Skulle du vara intresserad av något sådant kanske?

Hur menar du? Alltså något gäng som inte hör till någon klubb men paddlar tillsammans? Var skulle du förvara kajaken osv?

Jag har ett litet problem själv, och det är det att jag inte äger en kajak. Tänkte köpa en i något skede, men jag är ännu en nybörjare så jag tänkte prova på olika modeller i klubben och köpa en egen om kanske ett år eller så.

Men jag är nog i princip intresserad av allt som har med paddling att göra! ;) Och paddlingskamrater har jag inte heller så mycket av.

Om man vill aktivera sig mycket kan man ju sedan vända sig till klubben och fråga om de fått önskemål om svensk- eller engelskspråkiga aktiviteter. Ifall det finns efterfrågan kanske man kunde göra något åt saken!

När kommer du till Finland? Och var kommer du att jobba?

Snart skall jag åka till sommarstugan, återkommer på måndag om du har fler frågor/kommentarer!

Linda
 
Sibbo ligger inte så långt från Helsingfors. Det tar inte mera än ca 15 min med bil från Helsingfors centrum till Sibbo kanotklubbs bas på Storören.

SKK är tvåspråkig, det gäller också hemsidan (finska länkar till vänster och svenska till höger).
http://www.sipoonkanoottiklubi.net/

Sedan finns det ännu en fördel: paddlingsvattnen. I Sibbo slipper du fartygstrafiken som ställer till problem i Helsingfors. Det finns ett otal trevliga paddlingsrutter i närheten utan att man först måste klara av en trist transportsträcka bland en massa fartyg och mindre båtar. Det finns gott om friluftsområden och tältplatser på öarna (färgade grönt på kartan). http://www.sipoonkanoottiklubi.net/saaristo.html

Ta en titt på länken kölvatten på hemsidan. Där finns beskrivningar av vad vi har hållit på med under de gångna åren. http://www.sipoonkanoottiklubi.net/vanavesi/vanavesi.html
 
Tomppa; sa:
Sibbo ligger inte så långt från Helsingfors. Det tar inte mera än ca 15 min med bil från Helsingfors centrum till Sibbo kanotklubbs bas på Storören.

SKK är tvåspråkig, det gäller också hemsidan (finska länkar till vänster och svenska till höger).
http://www.sipoonkanoottiklubi.net/

Sedan finns det ännu en fördel: paddlingsvattnen. I Sibbo slipper du fartygstrafiken som ställer till problem i Helsingfors. Det finns ett otal trevliga paddlingsrutter i närheten utan att man först måste klara av en trist transportsträcka bland en massa fartyg och mindre båtar. Det finns gott om friluftsområden och tältplatser på öarna (färgade grönt på kartan). http://www.sipoonkanoottiklubi.net/saaristo.html

Ta en titt på länken kölvatten på hemsidan. Där finns beskrivningar av vad vi har hållit på med under de gångna åren. http://www.sipoonkanoottiklubi.net/vanavesi/vanavesi.html

Verkar vara en bra klubb med mycket aktiviteter.
Jag vet ännu inte var jag kommer att bo. Jag tror det får låta styra valet av klubb sedan.
Tack för era svar!
mvh/ Samuel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hisbro kajak klubb runt Grebbestad ? Paddling allmänt 4
...Uffe... Kajak klubb i Sthlm för nybörjare Paddling allmänt 12
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.