Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kajak-försäkring
- Trådstartare DavidS
- Start datum
Hej,
Kan ju även vara bra med försäkring med tanke på ansvar. Det kan ju faktiskt hända att man med sin kajak försätter andra sjöfarare i fara som man sedan blir ansvarig för.
Så försäkringen täcker betydligt mer än bara stöld och brand...
MVH
Pelle
Men handen på hjärtat hur ofta händer det? Finns det ens något fall där detta har inträffat i praktiken. Det lär dessutom finnas andra försäkringar som täcker detta. Jämför med cyklister i trafiken.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Hej Mattias,
Nej det är klart att det inte händer så ofta med kajakpaddlare som utkrävs ansvar för vållande av olycka eller andra händelser på havet.
Men nedanstående citat från transportstyrelsen talar väl ganska tydligt för att det inte finns någon "generell" försäkring som träder i kraft om man skulle vara just vållande och inte ha en egen försäkring:
Ansvar och försäkringar
Som redare - det vill säga båtägare av allt från segelbräda upp till stora fartyg - står du risken att få betala dyrt om du anses vållande till en olycka. Försäkring är en nödvändighet för ett tryggt båtliv.
"Ansvarsförsäkring är ett minimum för varje båtägare. En del mindre båtar kan försäkras upp till vissa maxvärden som tillägg till hemförsäkringen, men för större båtar krävs en särskild båtförsäkring där ansvar ingår som en del. Du kan också välja att teckna enbart en ansvarsförsäkring och själv stå för skador på den egna båten.
I en komplett båtförsäkring ingår följande:
sjöskador, till exempel grundstötning, förtöjningsskador, kollision, ombordläggning, stormskador
brand
stöld och skadegörelse
skador då båten är upplagd eller transporteras på land
båtansvar
rättsskydd.
Försäkringen täcker normalt inte till exempel konstruktionsfel på båten"
https://www.transportstyrelsen.se/s...Om-olyckan-ar-framme/Ansvar-och-forsakringar/
MVH
Pelle
Nej det är klart att det inte händer så ofta med kajakpaddlare som utkrävs ansvar för vållande av olycka eller andra händelser på havet.
Men nedanstående citat från transportstyrelsen talar väl ganska tydligt för att det inte finns någon "generell" försäkring som träder i kraft om man skulle vara just vållande och inte ha en egen försäkring:
Ansvar och försäkringar
Som redare - det vill säga båtägare av allt från segelbräda upp till stora fartyg - står du risken att få betala dyrt om du anses vållande till en olycka. Försäkring är en nödvändighet för ett tryggt båtliv.
"Ansvarsförsäkring är ett minimum för varje båtägare. En del mindre båtar kan försäkras upp till vissa maxvärden som tillägg till hemförsäkringen, men för större båtar krävs en särskild båtförsäkring där ansvar ingår som en del. Du kan också välja att teckna enbart en ansvarsförsäkring och själv stå för skador på den egna båten.
I en komplett båtförsäkring ingår följande:
sjöskador, till exempel grundstötning, förtöjningsskador, kollision, ombordläggning, stormskador
brand
stöld och skadegörelse
skador då båten är upplagd eller transporteras på land
båtansvar
rättsskydd.
Försäkringen täcker normalt inte till exempel konstruktionsfel på båten"
https://www.transportstyrelsen.se/s...Om-olyckan-ar-framme/Ansvar-och-forsakringar/
MVH
Pelle
Nej det är klart att det inte händer så ofta med kajakpaddlare som utkrävs ansvar för vållande av olycka eller andra händelser på havet.
Något exempel på någon händelse där kanotist dömts som ansvarig för skada?
Täcker inte de flesta hemförsäkringar "Ansvar" till viss del?
Utan faktiska fall så måsta jag faktiskt ställa mig skeptisk. Som sagt exakt samma sak gäller cyklister (och gående) i trafiken där ställer man än så länge inga krav på specifik ansvarsförsäkring.
Men hela försäkringsbranschen bygger ju på rädsla för det okända...
Ansvarsförsäkring för för hem och fritid ingår för övrigt alltid i hemförsäkringen, så att hävda att man måste försäkra sin kajak för att få det skyddet är tveksamt.
https://www.insplanet.com/forsakring/hem/modeller/ansvarsforsakring/
Frågan är vad som menas med "båt eller annat motordrivet fordon". kajaken är ju inte motordriven och ingår då knappast i den definitionen, men vad gäller då för stora segelbåtar...
Ska gräva vidare i detta.
Är man företagare som ordnar tex turer eller hyr ut kajaker så blir såklart läget annorlunda.
/försäkringsbranschskeptiker.
Men hela försäkringsbranschen bygger ju på rädsla för det okända...
Ansvarsförsäkring för för hem och fritid ingår för övrigt alltid i hemförsäkringen, så att hävda att man måste försäkra sin kajak för att få det skyddet är tveksamt.
https://www.insplanet.com/forsakring/hem/modeller/ansvarsforsakring/
Frågan är vad som menas med "båt eller annat motordrivet fordon". kajaken är ju inte motordriven och ingår då knappast i den definitionen, men vad gäller då för stora segelbåtar...
Ska gräva vidare i detta.
Är man företagare som ordnar tex turer eller hyr ut kajaker så blir såklart läget annorlunda.
/försäkringsbranschskeptiker.
Senast ändrad:
Nyligen bytt försäkringsbolag och i den ingår kanot i hemförsäkringen.
Lite förvånande, men det var det svaret IF gav mig och det står även i vilkoren.
Har nån blivit bestulen av en kajak som varit liggandes på tomten och sen behövt bråka med försäkringsbolaget? Min är låst med vajer också.
Jepp, olåst kajak ute på radhusstomt. Ingen ersättning.
Fastlåsning, längd el vattenfarkost spelar ingen roll för if hemförsäkring, däremot ska de vara bakom lås i garage/förråd. Inbrott krävs. Småbåtstillägg tror jag möjligen ökar försäkringsvärdet.
Saker som kan hända
Vad är det som kan hända?
På tomten och i kanothus är det stöld och brand vad jag kan se.
Vid transport måste det finnas massor av saker som kan hända och var går gränsen mellan bilens försäkring och kanoten.
På tur kan jag fantisera om diverse saker till de mest osannolika saker.
Vad är det som kan hända?
På tomten och i kanothus är det stöld och brand vad jag kan se.
Vid transport måste det finnas massor av saker som kan hända och var går gränsen mellan bilens försäkring och kanoten.
På tur kan jag fantisera om diverse saker till de mest osannolika saker.
Kajakförsäkring
Jag har försäkrat min kolfiber/Kevlar kajak (Trapper specialbygge) hos If som
SMÅBÅT: KANOT SERIENR
Min premie är 292 kronor per år så det är nog liten risk för försäkringsbolaget, då premien för kolfibercykel är 858 kronor per år
Betalde nyss. Förfallodatum 1 december
/Per
Jag har försäkrat min kolfiber/Kevlar kajak (Trapper specialbygge) hos If som
SMÅBÅT: KANOT SERIENR
Min premie är 292 kronor per år så det är nog liten risk för försäkringsbolaget, då premien för kolfibercykel är 858 kronor per år
Betalde nyss. Förfallodatum 1 december
/Per
Brune, inlåsning är ett krav gissar jag? Det var svaret till migJag har försäkrat min kolfiber/Kevlar kajak (Trapper specialbygge) hos If som
SMÅBÅT: KANOT SERIENR
Min premie är 292 kronor per år så det är nog liten risk för försäkringsbolaget, då premien för kolfibercykel är 858 kronor per år
Betalde nyss. Förfallodatum 1 december
/Per
Skickat från min SGP771 via Tapatalk
Vad är det som kan hända?
På tomten och i kanothus är det stöld och brand vad jag kan se.
Vid transport måste det finnas massor av saker som kan hända och var går gränsen mellan bilens försäkring och kanoten.
På tur kan jag fantisera om diverse saker till de mest osannolika saker.
Bilens försäkring täcker normalt inte medförd extra last (som t ex en kajak) så det ska du nog inte räkna med.
/Patrik
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg