Kajak för stora

Halloj!

Funderar på att testa på det här med (havs)kajak också nu till våren för det verkar riktigt häftigt! :)
Är drygt 190 cm och vikten ligger på 105 kg, finns det STABILA kajaker som pallar detta, har plats för mina långa ben samt kan lasta ett tält o dyl? Tänkte mig någon weekendtur i skärgården packningsmässigt.
Intressanta områden är Göteborg med omnejd samt Östergötland, och det vore toppen att få möjlighet att gå en grundkurs på en sån stabil kajak och sedan kunna hyra från samma ställe, är det möjligt och finns det något ställe att rekommendera?

Tack på förhand!
 
Som en mer allmän reflektion; jag är 191 och har aldrig misslyckats med att få plats i en kajak.

Det som kanske är kritiskt är möjligen skonumret; jag har 43, och det betyder att tassarna får plats även i främsta läget. Sen har jag inte lår som en skridskoåkare heller, vilket gör att sittbrunnskanten oftast inte blir för trång. Jag väger dock vintertid drygt 90, och ärligt talat är det väl 85 rätt OK kg, samt ytterligare några kilo på vintern som finns runt midjan och under huden. Dessa brukar dock inte vara kritiska för utrymmet i en kajak...

Det finns ju några lite större kajaker, men i själva verket tror jag bara att det handlar om att undvika de minsta.
 
bra kajak för dig som är stor

jag skulle rekomendera Vkv Seagull ocean eller Off Shore om du vill ha något stadigt och rymligt. Kolla efter vilka hyrställen som har kajaker från vitudden. Det finns både i Göteborg och i Östergötland. Men också i västervik och Oskarshamn i Småland. Kurser har de flesta seriösa uthyrare.
lycka till!
 
Begränsad erfarenhet...

... men av det jag (189 cm och lite lårmuskler) testat, så har jag fått bäst plats i Prijon Kodiak, påminner lite om att paddla i en pråm, den känns stor och stabil.
Har provsuttit ett gäng kajaker där det inte funkar alls för mig eftersom låren inte får plats och efter några timmar med raka ben så känns det inte kul.
 
Kodiak

Kommer att nu att få möjlighet att testa en Kodiak i skärgården en helg, så ser jag hur den passar samt om Kajaking är något för mig överhuvudtaget (jag tror och hoppas det i alla fall) :)
 
Lika stor

Hej jag är 190 cm och väger 100 kg
jag har paddlat
Hassle explorer och expedition utan utrymmesproblem (tycker däremot inte att de är trevliga kajaker)

vill du ha en riktig lastpråm så föreslår jag
Lettmann Sea Tour Touring, (finns att hyra hos kajakcenter i Grebbestad http://www.kajakcenter.com)

En stor stadig kajak som är förvånansvärt lättpaddlad. Paddlade den i 5 dagar fick plats med tält, sovsäck, liggunderlag, två 5-litersdunkar, div annan utrustning och som grädde på moset 3 engångsgrillar allt i packutrymmena. Nackdelarna med denna kajak är att den är tung som f*n och för bred för mig. Jag skulle inte tveka att hyra den igen speciellt om man är många som paddlar i sällskap då man kan lasta mycket i den.

Har aldrig haft problem med att en kajak är för liten, så länge man kan vika ihop benen när man sätter sig så går det bra. Störst problem är att få plats med fötterna, jag har 44 i storlek så jag brukar paddla barfota eller med små sandaler.

Lycka till
Jörgen B
 
En intressant kajak för stora är Point 65 Searover. Jag har provat den och tyckte den var kul. Rymlig också. Upplevelsebolaget i Uddevalla är duktiga på point. Lycka tll!
 
Nu har du kanske en bit att åka, annars finns många kanotleverantörer just nu på båtmässan i Älvsjö, Stockholm.
Du kan inte provpaddla, men väl provsitta - och det lär vara sittbrunnen du behöver prova. Deplacement och hållfasthet har ingen betydelse för de viktsskillnader som kan finnas mellan "normala" och en aning storvuxna.
 
Vildmarksmässan

Tänkte besöka Vildmarksmässan nästa helg, och där skulle det också finnas en del kajakföretag tror jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango kajak för stora personer? Paddling allmänt 8
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.