Kajak efter cykel!

Verkar fin fin.

Några frågor dock, är vagnen liten nog att knöla ner i ett packskott på kajaken? Kanske om man tar av hjulen. Går det att lösa på ett enkelt sätt? Och var köper man aluminiumlister? Går det såga i dem med en vanlig bågfil?

Kalle

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för tips!

Jättefin idé! Har själv funderat på ett hemmabygge att ha efter cykeln i brist på kajakplats hos klubben (nr 88, vilket innebär att jag är en bra bit över hundra år gammal när jag får en hylla!)

Må gott!
Ulrica

Re: Verkar fin fin.

Kalle E; sa:
Några frågor dock, är vagnen liten nog att knöla ner i ett packskott på kajaken? Kanske om man tar av hjulen. Går det att lösa på ett enkelt sätt? Och var köper man aluminiumlister? Går det såga i dem med en vanlig bågfil?

Kalle

Jag tror inte att man kan ha så små hjul att de går att packa ner i luckorna? Kajaken måste upp en bit i alla fall, kanske om man ändrar i konstruktionen i så fall, men då kan det bli instabilt eftersom tyngdpunkten hamnar hög i förhållande till hjulen.
Här finns också exempel på kajakvagnar, om man gör hjulen mindre så kan man kompensera det genom att använda bredare hjul, men då blir det ju inte priset lika överkomligt: http://www.kajakcenter.com/utrustning/kajakvagnar.html

Det bör gå mycket lätt att såga i AL-list med bågsåg.
[Ändrat av KLAGER 2003-02-14 kl 16:52]

Härlig kombination

Kul att det finns fler tokar än jag själv, alltså sådana som drar kajak efter cykel! Fast bilisterna i min trakt brukar svära och tuta, vägarna är lite smala och de blir ibland tvungna att vänta flera sekunder på att köra om... Stackars människor!

Var man gör av cykeln? Själv brukar jag lämna min på stranden. Föredrar en rejäl och mångväxlad cykel, när jag ska dra lastad kajak i långa uppförsbackar. De där minicyklarna ser kul ut, men är de verkligen något att cykla på?

Min kajakvagn är byggd av gamla 28" cykelhjul, för minimal rullfriktion och enkel tillgång på reservdelar. Se diskussionen under http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10163
Om någon vill ha min ritning, notera dock att det inte längre går att tanka ner den som sägss i mitt första inlägg under denna tråd. Maila mig istället, så skickar jag gärna.

rulla på,
Jens

Kalle E; sa:
Några frågor dock, är vagnen liten nog att knöla ner i ett packskott på kajaken?
Kalle
Magnus Fischer (vars föredrag jag hörde igår), hade en traditionell kajakvagn med mycket små hjul när han drog kajaken efter cykel långa sträckor i östra Finland. Hans kajak var ju mycket tungt lastad, men han talade inte om några problem i sammanhanget trots en ganska provisorisk draganordning. Han visade även bild på ekipaget.
\C

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips