Kajak-bil

Appropå fasta positioner för takräcksbågarna - är det någon som har koll på varför Ford Focus (-05, kombi, utan fasta längsgående bågar) inte har fler hack i takskenan så man kan sätta bågen längre bak? Jag tycker det verkar väldigt krångligt att fila ut egna hack. Speciellt om det ska se snyggt ut.

Sedan det där med att ha last som sticker ut framför bilen, det kanske har skrivits om här i tråden tidigare, har inte läst hela... men det är väl så att man egentligen inte får det? Tyckte det såg väldigt tjusigt ut med Volvo-bilderna nämligen. Men med t ex en tvåmanskajak, surfski, eller inte minst en tävlingsroddbåt blir det ju omöjligt att inte sticka ut även framåt.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fritt fram upp till 24 meter

Sedan det där med att ha last som sticker ut framför bilen, det kanske har skrivits om här i tråden tidigare, har inte läst hela... men det är väl så att man egentligen inte får det?

Vi har haft det uppe förut här, men tar det igen: Jodå, i Sverige får man ha upp till 24 meter lång kajak på taket. Allt som sticker ut framåt måste dock ha väl synlig markering, flagga eller motsvarande, och detsamma gäller allt som sticker ut mer än en meter bakåt.

Fritt fram alltså. Själv har jag utnyttjat denna regel till att förra vintern köra omkring med en segelbåtsmast >15 meter på biltaket... Det kändes lite märkligt i rondellerna, det kan jag försäkra...

I resten av EU lär gränsen vara 18 meter, men det är väl mer en akademisk fråga för kajakvärlden.

hälsningar Jens
 
Tips på bil?

Jag kollar efter lämplig bil för nästa säsong. Förutom praktisk så behöver jag:

"Låg" bränsleförbrukning
Skall kunna dra mycket släp och länge
Bra komfort
Lågt förmånsvärde
Vettigt pris såklart...

Min lilla japan drar för mycket soppa och för lite last.

Ha det!!

Mats
 

Bilagor

  • IMG_0976.jpg
    IMG_0976.jpg
    74.8 KB · Visningar: 2,015
Jag är inte uppdaterad på de senaste skattereglerna men tidigare var det så att en fast mellanvägg och ett lastutrymme på minst 120 cm längd var en bra början för att få ner förmånsvärdet. Kunde man sen visa att man hade en annan bil registrerad i familjen och var villig att föra en korrekt körjournal så var det grönt.

Golf Caddy med lilla dieseln blir ett billigt alternativ som drar tillräckligt stort släp. Accet är ingen höjdare men behöver man inte motorvägsfart med släp så är den OK. Bränsleförbrukningen styrs av antalet mil och högerfoten. Du kan begränsa båda sakerna så spar du pengar.
 
Bra med lastöglor eller liknande fram och bak, placerade så att linorna inte nöter mot lackade stötfångare.

Combi med takreling längs med hela taket.

Helst sidohängd baklucka, men annars utan spoiler. Spoilern tar emot kajaken nästan direkt när man öppnar luckan.

Gärna låg bil.

Och framförallt, kontrollera var på railsen du får fästa takräcket! Det står i instruktionsboken, och ibland är det även markeringar på själva railsen. På en del bilar sitter den stadigt hela vägen, men på en del har några fästen extra förstärkningar under, och de andra fötterna sitter mest som prydnad och orkar bara hålla den olastad.
När jag skulle köpa förra bilen tittade jag på en combi med reling som var någon decimeter kortare än taket. Bra, lång och smidig tänkte jag. Kollade närmare, och långt fram satt det två markeringar 25cm från varandra. Jag letade längre bak, men hittade inga. Frågade en säljare, han idiotförklarade mig som tyckte att man borde kunna montera takräcket med större avstånd.
Skulle jag montera takräcket på annan plats, och det visar sig att just den bilen har klena fästen baktill genom att kajaken flyger av med takräck och rails ryker körkortet direkt eftersom jag inte följt instruktionerna när jag surrade lasten. Minns tyvärr inte vad det var för märke på 25cm-bilen.
 
Jag är inte uppdaterad på de senaste skattereglerna men tidigare var det så att en fast mellanvägg och ett lastutrymme på minst 120 cm längd var en bra början för att få ner förmånsvärdet. Kunde man sen visa att man hade en annan bil registrerad i familjen och var villig att föra en korrekt körjournal så var det grönt.

Golf Caddy med lilla dieseln blir ett billigt alternativ som drar tillräckligt stort släp. Accet är ingen höjdare men behöver man inte motorvägsfart med släp så är den OK. Bränsleförbrukningen styrs av antalet mil och högerfoten. Du kan begränsa båda sakerna så spar du pengar.

Hur Skatteverket tänker vet jag faktiskt inte. Vi har en ren firmabil som är en Caddy av senare modell. Den har fast mellanvägg och stort (>120) lastutrymme. På den får man inte dra momsen. Jag begriper inte varför man inte får det oavsett hur den är klassad. Det är ju en företagskostnad som alla andra.
Den har TDI (drygt 100 kusar) och är för all del kvick och lätt körd, men inte särskilt snål. Den drar lika som vad jag hade förväntat mig av en bensinare.

Om man får dra momsen eller ej bestäms av en kod som står i registreringsbeviset - och hur man kommer fram till den koden är en gåta för mig. Det finns andra väldigt lika bilar som är klassade så man får dra momsen.
 
Nej Folkvagnar har aldrig varit bränslesnåla vad jag vet, tvärsom. Som firmabil kör jag en Peugeåt (PÄsjå....?) 307 med oljepanna o turbo. Går riktigt bra motormässigt , och är riktigt bränslesnål, sedan jag tog ut den har den dragit 0,54 i medel och det med en tung högerfot, absolut ingen snålkörning. Förövrigt funkar allt väldigt dåligt , tycker jag, men det är en annan historia. Det är ju en billig bil.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips