Kajak-bil

Mitt första inlägg här...
Jag ska snart bli med kajak :)och undra vad man ska tänka på när man väljer bil...

Det ska vara en kombi,men inte nån jätte,eftersom jag ska ha den som 2:a bil
att pendla till jobbet på vintern och frakta kajaken på när andan faller på årentrunt.

Min ordinarie bil drar mkt bensin och är lite av entusiastbil som bara körs på sommaren,
dessutom har den väldigt kort avstånd på taket för takställ...Det går men jag har
inte hjärta till det,utan mer en slit och slängbil som man kan ösa in blöta grejer i osv.

Bilar jag funderat på utan turordning:Opel Astra,Volvo V40,Mazda 626,Skoda Fabia,VW Passat,Toyota Avensis,Subaru Legacy .Alla utom Fabia är väl i stort sett jämnstora...
Något speciell man ska tänka på? Det är inte modellerna i sig utan mer hur praktiska dom
är med kajak på taket...är tex längden och formen viktig (jag menar fortfarande biltak/rails;)
Helst vill jag slippa snöre i för och akter...puh långt blev det och trött är jag...

Om man bortser från bränsleförbrukningen så måste den 4x4 hjulsdrivna av Ford F350 Super Duty vara den ultimata kajakbilen, i annat fall så kan jag säga att jag har haft en V40 2,0T, inget fel på den men den är liten. 945:a då?Passaten är ingen dum bil, större inuti än man kan tänka sig.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Takvikten

är en betydande parameter
utan att veta tillåten vikt på taket på dom andra så vet att vw passat funkar
många bilar tillåter bara 50 kg så redan vid 2 kajaker så är det överlast
själv har jag Saab och den lastar 100pannor

Classe

En liten billig låg kombibil med rails och lastvikt 75kg på taket. Det är mitt önskemål på kajakbil.

Jag har utan problem använt en Golf typ 1 från 1984 (kan finnsa kvar på blocket om inte mina föräldrar fått den såld nu) som kajaktransportör innan nuvarande BMW-touring införskaffades.
Har manen kortare bil rekommenderas att man dessutom binder för resp akter i resp stötfångare, dvs inte bara fäster i takräcket/lastbågarna. Själv gillar jag Thules upp&nervända U för att fästa kajakerna i. När du satt fast kajakerna, känn att kajaker och bil är ett, dvs ruckar du på kajaken så rör sig hela bilen, inte bara kajaken. Och tänk på reglerna för utsjutande last och markera med flagga/lampa beroende på dagsljus eller ej.
http://www.vv.se/Trafiken/Bil/Sakerhet-i-bil/Lastsakring/

http://publikationswebbutik.vv.se/u...strof_rad_regler_och_tips_vid_lastsakring.pdf

/Patrik

En liten billig låg kombibil med rails och lastvikt 75kg på taket. Det är mitt önskemål på kajakbil.

Min med!

Helst med sidohängd bagagelucka så inte luckan slår i kajakerna. Och så riktigt långa rails. och rejäla krokar fram och bak om man vill kunna binda snöre ner till bilen (inga fåniga gömda klena prylar bakom massa plastjox).
Och så en snål el-hybrid-motor för framdrivningen. (10-20 mil på el, sen nåt annat bränsle)
Och givetvis bra ipod/iphone och spotify-integrering.

Min med!

Helst med sidohängd bagagelucka så inte luckan slår i kajakerna. Och så riktigt långa rails. och rejäla krokar fram och bak om man vill kunna binda snöre ner till bilen (inga fåniga gömda klena prylar bakom massa plastjox).
Och så en snål el-hybrid-motor för framdrivningen. (10-20 mil på el, sen nåt annat bränsle)
Och givetvis bra ipod/iphone och spotify-integrering.

Du får köpa en Mini Cooper Clubman. Där är det två bakdörrar som är sidohängda. Sen kommer du upp till folkabussar och liknande. Fördelen där är att du inte behöver tält utan kan sova i bussen - men den kanske är lite stor att få ner under däck i kanoten ;-)

Du får köpa en Mini Cooper Clubman. Där är det två bakdörrar som är sidohängda. Sen kommer du upp till folkabussar och liknande. Fördelen där är att du inte behöver tält utan kan sova i bussen - men den kanske är lite stor att få ner under däck i kanoten ;-)

Har sett Mini clubman, tyvärr väldigt korta takrelingar/rails. Dessutom känns den onödigt kostsam.
Blev en korean istället.

Hur långt tänker du köra?

Passat är mitt val av de du listade. Äldre Passatdieselar kan köras på biodiesel vilket är bra för miljön.

Själv har jag en Renault Kangoo med sidohängda bakdörrar vilken fungerar bra för allt möjligt med stor lastkapacitet både volym och viktmässigt inklusive kajaktransporter men du torde få lägre driftskostnader och lite lättare att lyfta upp kajakerna med en Passat.

Snöre i för ock akter tycker jag är obligatoriskt vid kajaktransporter. Har diskuterats i en tråd här nyligen.

Thure

Allt går, här är vår variant

En liten kort och rolig bil. Lite som en kombi. Lassar förvånansvärt mycket. Dock väl kort mellan takräckena. Mycket utstick blir det bak :)

Bilagor

• 5491_138224944324_595759324_3257575_7528889_n.jpg
    5491_138224944324_595759324_3257575_7528889_n.jpg
    61.2 KB · Visningar: 3,602

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips