Kaffehjälpmedel/tekniker utomhus

Personligen vill jag hålla det enkelt.
Kokkaffe, antingen kokt över öppen eld eller kokar jag vatten på köket & slår sedan på bönorna i kannan.
Vänta 5-8 min, klart!
 
Hemmavid kan jag välja fina bönor som jag mal i min japanska handkvarn för att sedan brygga kaffet i min presso. Ute smakar kokkaffet förträffligt.
 
Kokkaffe i en kaffepanna av aluminium. Koka upp vatten och på med rikligt med kaffe. Jag brukar hälla i så det täcker ytan och blir en liten kulle med kaffe. Jag kokar sedan upp på nytt och låter det sedan stå en stund. Detta är originalkaffe som det gjorts i Sverige i alla tider, kraftigt varmt och gott med en del beska.
 
Hmmm, jag vill bara ha en kaffe när jag är ute bakom en sten, eller i ett vindskydd.

Kokar upp vatten, har det i kåsan, med kaffe i tesilen. Vänta några minuter...sedan har man en kopp gott kaffe.

Det är ok för mig.

Det andra, med kokkaffe över en eld i en kaffepanna...det är också grymt.
 
Nu rör jag väl om i kaffegrytan men det finns flera trådar som denna så leta lite för flera tips.

Jag har en espressobryggare i miniformat som funkar utmärkt. Det är en liten behållare (en kopp) men en platta på där du ställer koppen/ kåsan direkt under en lite kran. Det är lite mera att ta med sig så knappast nåt för UL-gänget men gott blir det. Annars föredrar jag kokkaffe på öppen eld om det är möjligt men jag är inte så kräsen, Clippers frystorkade kaffe är ovanligt gott för att vara snabbkaffe och det kan jag t.o.m brygga som solkaffe* och dricka kallt.

*Fyll en genomskinlig flaska med vatten och kaffepulver enligt den styrka du vill ha. Låt flaskan ligga i solen medan du sträcker på dig, gör din morgontoalett och plockar ihop en god frukost. Drick solvarmt!
 
Som inbiten te-drickare funderar jag…kan man inte göra som med te? Alltså köpa en flergångssil som är nere i koppen, lägga i kaffe, hälla på vatten, låta dra en kortare tid (sekunder?) och sen ta upp filtret och kaffet? Varför detta med filter ovanför koppen och många mått kaffe? Jag visar nog på min okunskap men jag skyller på att jag nog bara fått i mig kaffe två-tre gånger i livet…
Det går att göra så och MSR har eller hade en sil med lock för detta ändamål (lock är bra eftersom silen bevöver ligga ett tag för att det ska ta smak).

Själv föredrar jag då att koka på gammalt vis kan ch sen använda en vanlig ICA nylonsil för thé när jag häller upp i koppen.
//J
 
Så, nu finns det x metoder som man kan prova. Och testa dosering ! :)

Kokkaffe, i kaffepanna, eller trangia, eller kanske bara att hälla på kokande vatten på kaffe i kåsan och vänta, kanske sila sen.

Brygga, genom något filter ned i koppen.

Pressa, genom något filter, Aeropress tex, men finns andra.

Portabel expresso-grej. Tungt att ta med.

-- Sen kanske en sockerbit & krydda med kardemumma.
 
Senast ändrad:
Det verkar som om jag har rätt enkel kaffesmak när jag är ute. När vikt är prioriterat så duger Nescafé utmärkt. Det smakar helt OK ute i fjällen.

När jag tar med mig mer vikt så kokas kaffet i en Trangiapanna. Det blir bättre.

Jag har provat med både pressobryggare och filterställ i titan. För mig tillför de ingenting.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Hygien vid matlagning utomhus Friluftsmat 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...