Kaffe

Kokkaffe ska det vara :)

Jag brukar hälla lagom med vatten i kastrullen eller kaffepannan och koka upp detta. Sen häller jag på kokkaffe så att det bildas en topp på vatten (obs denna topp ska inte vila på botten av kastrull/panna), lättast att göra när vattnet inte är på värmning. Koka upp kaffe och vatten, vad noga med att allt kaffe kokar ner i vattnet.

Sen är det bara att låta kaffet koka upp ca 3 ggr. Låt stå en stund så att sumpen skjunker till botten.

Instant coffee Rules !

Kok-kaffe i all ära, en riktig klassiker i ute-livet, visst! En nästan rituell företeelse med hög mys-faktor, när man sitter där och väntar på uppkoket i pannan. Javisst! kokkaffe har som sagt sina fördelar, men enligt mig så smakar det inte bättre än rätt doserat pulverkaffe!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Kokkaffe kan göras på många olika sätt. Tre snabba uppkok, med kaffet i pannan från start när vattnet är kallt, sedan töresticka är favoriten:

81b5ab94cb3292f0a815b23b74e8665c.jpg

Snabbkaffe kan var ok, även om det inte kan komma i närheten av välgjort kokkaffe. Smaken är olika:)

Ett tips jag sög åt mig från Utsidan med snabbkaffe, är att låta snabbkaffet vara med i vattnet under uppsjudningen. Då försvinner en del av den beskhet som annars finns i många snabbkaffesorter. Blir faktiskt ganska likt bryggkaffe i smaken. Under soloturer har jag en liten titankåsa som ställs direkt på eld eller brännare, som snabbkaffet får dra i medan vattnet värms. Bara jag inte fyller kåsan för mycket svalnar kanten snabbt.

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips