Kaffe

Kokkaffe ska det vara :)

Jag brukar hälla lagom med vatten i kastrullen eller kaffepannan och koka upp detta. Sen häller jag på kokkaffe så att det bildas en topp på vatten (obs denna topp ska inte vila på botten av kastrull/panna), lättast att göra när vattnet inte är på värmning. Koka upp kaffe och vatten, vad noga med att allt kaffe kokar ner i vattnet.

Sen är det bara att låta kaffet koka upp ca 3 ggr. Låt stå en stund så att sumpen skjunker till botten.
 
Instant coffee Rules !

Kok-kaffe i all ära, en riktig klassiker i ute-livet, visst! En nästan rituell företeelse med hög mys-faktor, när man sitter där och väntar på uppkoket i pannan. Javisst! kokkaffe har som sagt sina fördelar, men enligt mig så smakar det inte bättre än rätt doserat pulverkaffe!
 
Kokkaffe kan göras på många olika sätt. Tre snabba uppkok, med kaffet i pannan från start när vattnet är kallt, sedan töresticka är favoriten:

81b5ab94cb3292f0a815b23b74e8665c.jpg


Snabbkaffe kan var ok, även om det inte kan komma i närheten av välgjort kokkaffe. Smaken är olika:)

Ett tips jag sög åt mig från Utsidan med snabbkaffe, är att låta snabbkaffet vara med i vattnet under uppsjudningen. Då försvinner en del av den beskhet som annars finns i många snabbkaffesorter. Blir faktiskt ganska likt bryggkaffe i smaken. Under soloturer har jag en liten titankåsa som ställs direkt på eld eller brännare, som snabbkaffet får dra i medan vattnet värms. Bara jag inte fyller kåsan för mycket svalnar kanten snabbt.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Betongbarn Brygga kaffe? Friluftsmat 11
avslutmedlemskap0904 Koka inte kaffe Friluftsmat 37
avslutmedlemskap0904 Kaffe kokare Friluftsmat 41
avslutatmedlemskap160620 Kaffe Friluftsmat 62
Dan B Kaffe. Grower's Cup Friluftsmat 25
backeby Aeropress med ut? (kaffe-press) Friluftsmat 11
jacobi72 Självuppvärmande kaffe? Friluftsmat 34
Rufus555 Kaffe Friluftsmat 15
MoAnders Kaffe Friluftsmat 35
magbe238 kaffe i det fria? Friluftsmat 2
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23
hendberg Kaffe! Friluftsmat 51

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.