Känner någon till True North tält?

--------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Jag vill gärna köpa ett bra och tåligt tält för fjällvandringar (vår, sommar, höst), men vill inte lägga ut en förmögenhet.
Har tittat på ett som heter Artic 2 (tunnel), märket är True North.
Det känns bra och klarar en vattenpelare på 5 000 på yttertältet, 10 000 på golvet. Väger 2,75 kg, vilket är ok, men ingen lättviktare...

Priset på nätet är endast 1 499 kr vilket gör mig osäker... men glad om det trots allt skulle vara ett bra tält. Företaget marknadsför det som ett 4-säsongstält.

Någon som känner till detta tält/märke?

Hej!

Jag köpte för en tid sedan ett tält från true north av modellen arctic dome. Jag har inte hunnit testa det i busväder, men generellt verkar det vara väl genomtänkt och inte särskilt budget. Detaljerna med pinnar, blixtlås mm är mycket bra. Mitt tält hade dock ett fabrikationsfel på en söm i golvet (slarvigt sytt och felaktig tejpning så det läcker som ett såll på den punkten), så jag ska precis få det bytt. Sådant slipper man nog krångla med om man lägger lite mer pengar. Ventilationen i mitt tält är heller inte helt optimal.

Hoppas du får lite fler svar av andra som har mer erfarenhet av tält från detta märke.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Jag vill gärna köpa ett bra och tåligt tält för fjällvandringar (vår, sommar, höst), men vill inte lägga ut en förmögenhet.
Har tittat på ett som heter Artic 2 (tunnel), märket är True North.
Det känns bra och klarar en vattenpelare på 5 000 på yttertältet, 10 000 på golvet. Väger 2,75 kg, vilket är ok, men ingen lättviktare...

Priset på nätet är endast 1 499 kr vilket gör mig osäker... men glad om det trots allt skulle vara ett bra tält. Företaget marknadsför det som ett 4-säsongstält.

Någon som känner till detta tält/märke?

Kanske bättre att välja ett känt märke där du kan hitta recensioner på nätet, då vet du vad du köper..? En kompis köpte ett tält som kostade 495 kr 1997, jättebra ända tills den dagen då vinden tog i och tältstängerna vek sig inåt. Ordet kupoltält fick en annorlunda och ut-och-in-vrängd betydelse ;)...Tält från mer eller mindre okända leverantörer för 1400 spänn känns lite skakigt tycker jag om du vill ha ett tält som du kan lita på vår och höst i fjällen.

Finns bra grejor från Eureka t ex eller från Bergans. Helsport har också ett "instegssegment" med helt ok tält som kostar ett par tusingar. Kolla också begagnatmarknaden för märkestält, kan löna sig.

//J

Tack för tipsen!
Jo, jag ska nog se om jag kan hitta något begagnat av ett märke som jag känner till istället.
Har tidigare haft ett Hilleberg som jag tyckte var oerhört bra - försvann dock i en skiljsmässa..! :-s

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips