Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Kängvård, enbart vax

Medan du går ångar din fotsvett ut och kondenseras i lädret, just under framfoten blir det momentat varmt, på grund av uppbromsningen. Det betyder att dina skors läder fylls på med bl a salt från insidan. Rengöringen skall alltså även omfatta tvättning och borstning.
Med svettrörelsen ut från skon följer även de fettrester som finns i lädret, därför bör man fylla på med rätt mjukgörare.
Vaxninga av kronläders och nubucksläder är till för att stänga porerna om tillräckligt med vax läggs på och smälts ihop till ett tätt lager. Då blir skorna vattentäta från två håll.
Så båda din produkter anses "riktiga" även om jag brukar andra till mina skor.
go tur

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Läder som naturmaterial fungerar mycket bra med andra naturliga produkter som t.ex vax för att behålla naturlig fukt och avvisa smuts. Tål en hård behandling med skoborste för djuprengöring och sedan på med vaxet. Lägrets egenskaper kommer sedan att ta hand om dina fötter på bästa sätt. Undviker kemiska/syntetiska produkter.

Jag har liknande kängor av annat märke. Jag tycker det fungerat tillräckligt bra med enbart vax.

Man har ju tjockt läder som gör grundjobbet och sen fodret innuti som säkerhet.
Jag vaxade dem några gånger i början tills lädret blev mättat. Sen gör jag det nån gång i halvåret.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips