Kängvård, enbart vax

Medan du går ångar din fotsvett ut och kondenseras i lädret, just under framfoten blir det momentat varmt, på grund av uppbromsningen. Det betyder att dina skors läder fylls på med bl a salt från insidan. Rengöringen skall alltså även omfatta tvättning och borstning.
Med svettrörelsen ut från skon följer även de fettrester som finns i lädret, därför bör man fylla på med rätt mjukgörare.
Vaxninga av kronläders och nubucksläder är till för att stänga porerna om tillräckligt med vax läggs på och smälts ihop till ett tätt lager. Då blir skorna vattentäta från två håll.
Så båda din produkter anses "riktiga" även om jag brukar andra till mina skor.
go tur
 
Läder som naturmaterial fungerar mycket bra med andra naturliga produkter som t.ex vax för att behålla naturlig fukt och avvisa smuts. Tål en hård behandling med skoborste för djuprengöring och sedan på med vaxet. Lägrets egenskaper kommer sedan att ta hand om dina fötter på bästa sätt. Undviker kemiska/syntetiska produkter.
 
Jag har liknande kängor av annat märke. Jag tycker det fungerat tillräckligt bra med enbart vax.

Man har ju tjockt läder som gör grundjobbet och sen fodret innuti som säkerhet.
Jag vaxade dem några gånger i början tills lädret blev mättat. Sen gör jag det nån gång i halvåret.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.