Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kängor som första hand är för stad
- Trådstartare Snödrivan
- Start datum
HUr ser staden ut där du täntk använda dem?
Är du rädd för saltrände och saltas staden där de ska användas?
Jag gillar mina halvhöga blå-färgade men du får nog också definiera lite mer vad du anser vara snyggt och snyggt nog?
Är halka ett problem (is eller plogat)?
Är kyla problem (hur tjockt foder)?
Är fukt problem (membran eller inte)?
ett hejdundrande "Det beror på"
/Patrik
Jag gillar mina halvhöga blå-färgade men du får nog också definiera lite mer vad du anser vara snyggt och snyggt nog?
/Patrik
Mina vinterkängor är gjorda just för skog och stad; Meindl Gastein gtx.
Jag tittade även på Meindl Narvik gtx men valet föll på Gastein då de inte är syntetfodrade.
Gastein är lammullfodrade. Mina fötter är storlek 42 och jag köpte storlek 45 för att få plats med
tjocka sockar och lite luft. Luft ger värme.
Snörningen på Meindl kängor skickar bak foten och låser den där vilket gör att det blir luftigt vid tårna.
De är både varma och sköna för mig.
Det är min erfarenhet med skorna på mina fötter så de fungerar bra för mig.
De kanske fungerar för dig? Jag vet verkligen inte då skodon verkligen är don efter person.
Utseendet? Snygga? Vem avgör det? Kassörskan på ica? Bryr mig inte speciellt om utseendet, jag fokuserade på värme och funktion.
Jag köpte dem för ullfodringen, gtx membranet, Meidl snörningen som gör att skon sitter bra även i större storlekar, att de är i läder och sulan som trots allt ger lite grepp på is.
Såg just att priset har stuckit iväg (nu 3899 kr) sedan jag köpte mina.
Gräver du lite i sökmotorerna så skall de gå att hitta för mellan 2500 och 2800 kr fortfarande.
Kolla Black Friday rean den 28/11 om du tror de kommer att vara något för dig.
´
Jag tittade även på Meindl Narvik gtx men valet föll på Gastein då de inte är syntetfodrade.
Gastein är lammullfodrade. Mina fötter är storlek 42 och jag köpte storlek 45 för att få plats med
tjocka sockar och lite luft. Luft ger värme.
Snörningen på Meindl kängor skickar bak foten och låser den där vilket gör att det blir luftigt vid tårna.
De är både varma och sköna för mig.
Det är min erfarenhet med skorna på mina fötter så de fungerar bra för mig.
De kanske fungerar för dig? Jag vet verkligen inte då skodon verkligen är don efter person.
Utseendet? Snygga? Vem avgör det? Kassörskan på ica? Bryr mig inte speciellt om utseendet, jag fokuserade på värme och funktion.
Jag köpte dem för ullfodringen, gtx membranet, Meidl snörningen som gör att skon sitter bra även i större storlekar, att de är i läder och sulan som trots allt ger lite grepp på is.
Såg just att priset har stuckit iväg (nu 3899 kr) sedan jag köpte mina.
Gräver du lite i sökmotorerna så skall de gå att hitta för mellan 2500 och 2800 kr fortfarande.
Kolla Black Friday rean den 28/11 om du tror de kommer att vara något för dig.
´
Bra motfrågor.HUr ser staden ut där du täntk använda dem?
/Patrik
Salt var en bra motfråga. Mellanstor stad i Mälardalen.
Höjd tänker jag mig lite över ankel typ.
Helt runt läder utan sömmar är nog vad jag tänkte.
Halt på vintern, givetvis men inte dubbar.
Foder går få med sockar.
Membran är funkis när man tar av sig kängorna ibland och bra i slasket.
Aktuellt
ANNONS
Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig
Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.
Kanske de här?
eller dessa https://www.outnorth.com/se/varumarken/dolomite/unisex-54-high-fg-evo-gore-tex-shoe-152620-FS566104
Har ingen erfarenhet av ovan, men har ett par 54 low evo som jag tycker ser ganska diskreta ut och är sköna. Fick med två uppsättningar skosnören för valfri färgmatchning.
Dolomite Men's Dolomite 54 Warm Evo WP Pinecone Brown | Köp Dolomite Men's Dolomite 54 Warm Evo WP Pinecone Brown här | Outnorth
Men's Dolomite 54 Warm Evo WP från Dolomite är varmfodrade vinterkängor för herrar, som kombinerar stil med prestanda och ger dig.
www.outnorth.com
eller dessa https://www.outnorth.com/se/varumarken/dolomite/unisex-54-high-fg-evo-gore-tex-shoe-152620-FS566104
Har ingen erfarenhet av ovan, men har ett par 54 low evo som jag tycker ser ganska diskreta ut och är sköna. Fick med två uppsättningar skosnören för valfri färgmatchning.
Jag har den nedre länkens känga i inlägget ovan (Dolomite Unisex 54 High FG EVO GORE-TEX). Som "stadskänga", vintersko till/från jobbet, även helt OK att ha inomhus en heldag. Förvånansvärt lätt, mycket skön. Jag köpte till en lite lurvigare ullsula och bytte mot den som var i. (Har ingen direkt nytta av att det är goretex dock. Hade inte behövt.)
Minns dock nu att jag fick lära mig att snöra den "lagom hårt" över smalbenet, tyckte att den tryckte hårt på yttre fotknölarna. Men om man snörar bra över foten så sitter den som en smäck, jag behöver inte "dra fast" den mer än så.
Och ja, den kom med vita snören och ett par svarta extra. Jag har kvar de vita, trots att en kollega undrade om jag hade skridskorna på mig... pga färgkombinationen alltså...
Minns dock nu att jag fick lära mig att snöra den "lagom hårt" över smalbenet, tyckte att den tryckte hårt på yttre fotknölarna. Men om man snörar bra över foten så sitter den som en smäck, jag behöver inte "dra fast" den mer än så.
Och ja, den kom med vita snören och ett par svarta extra. Jag har kvar de vita, trots att en kollega undrade om jag hade skridskorna på mig... pga färgkombinationen alltså...
Senast ändrad:
Någon som har erfarehet av Crispi ?Jag tycker att Hanwag har godtagbar kvalitet. Bra läder är viktigare än tillverkare. Lundhags har ibland modeller i bra läder men utan cellgummi. Kanske något att prova.
Thure
Min lösning på vad som verkar vara liknande use case är Blundstones.
Jag rör mig i stan, och går ibland i naturen på fritid eller i jobb utan att ha planerat för det.
Dessa klarar slask bra med lite fett, och är inte överdrivet varma. Funkar även på kontoret.
I skogen är de ok. Inte så bra grepp och stadga som man skulle vilja. Men en bra kompromiss.
Klarar lera och vatten bra. Kan sköljas av i ett handfat på ett kick utan att trassla med snören och annat, ifall man snabbt ska vara lite presentabel.
Viktigt med storleken jag har gått ned en storlek för att få bra hälgrepp vilket annars var ett problem i terräng med mitt förra par.
Vid planerad skogsvistelse föredrar jag lundhags. Bättre på allt i skogen men duger ju inte i stan...
Jag rör mig i stan, och går ibland i naturen på fritid eller i jobb utan att ha planerat för det.
Dessa klarar slask bra med lite fett, och är inte överdrivet varma. Funkar även på kontoret.
I skogen är de ok. Inte så bra grepp och stadga som man skulle vilja. Men en bra kompromiss.
Klarar lera och vatten bra. Kan sköljas av i ett handfat på ett kick utan att trassla med snören och annat, ifall man snabbt ska vara lite presentabel.
Viktigt med storleken jag har gått ned en storlek för att få bra hälgrepp vilket annars var ett problem i terräng med mitt förra par.
Vid planerad skogsvistelse föredrar jag lundhags. Bättre på allt i skogen men duger ju inte i stan...
Dom är otroligt lika mina Meindlkängor. Gissar att dom är lika sköna att gå med, är nog lite mer vildmarkskänga än stadskänga.
Så här ser mina meindlkängor ut, ganaska lika.
Senast ändrad:
Liknande trådar
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg