Kängor med goretex?

Jadu seo, EGO kan absolut tänka mig att ofodrade kängor med gummibotten är bättre för viss användning. Typ flerdagarsturer med tältning osv. Det är ju de där fördelarna med att de torkar snabbare osv. Bara byta SOCK osv.

Reagerar ändå mot kategoriska påståenden om "textmex" i största allmänhet är värdelöst och att goretexskor går sönder inom ett år, "ruttnar" osv osv. Anekdotisk bevisföring ger inte allmän sanning. Det finns såklart mycket god användning även för skor såväl med membran som utan, och det finns även varierande kvalitetsnivåer som avgör hur länge de håller. Man får det man betalar för även då det gäller skor.
 
Senast ändrad:
Har bara haft Meindl hittils, och bara har varit besviken! Har klarat mej som längst i 3 dagar sen är kängan dyngsur och bly tung, medans mina två polare som jag har vandrat/fiskat med bara är små fuktiga. Så nu håller jag på att går in ett par Lundhags professional mid. Hittils hur nöjd som helst. Men det riktiga svaret har jag i höst när dom har fått kännt på riktigt :)


Har även provat mängder med alla olika Wax och impregneringar: Förra året fettade jag även in dem.
 
Senast ändrad:
Att gå in Lundhags

Jag lånar tråden lite... det är så att min lokala xxl säljer ut Lundhags Syncro high til 1990kr...
Men jag satte på mig kängorna i affären och blev snudd på förbannad - obehagligare skodon tror jag ta mig tusan aldrig att jag någonsin har haft på mig! Stela, kantiga, rentav smärtsamma...

Ok, nu vet jag ju hur mycket det talas om att gå inn Lundhagskängor. Men ska det verkligen kännas som jag kände? Hur lång tid/hur många mil tar det innan man trivs i kängorna? Eller ska jag bara inse att om jag vill köra lundhagskängor så får jag prova en annan modell..? Vill påpeka att jag provade flera olika kängor, så det var inte bara just den ena...

/F.
(",)
 
Jag lånar tråden lite... det är så att min lokala xxl säljer ut Lundhags Syncro high til 1990kr...
Men jag satte på mig kängorna i affären och blev snudd på förbannad - obehagligare skodon tror jag ta mig tusan aldrig att jag någonsin har haft på mig! Stela, kantiga, rentav smärtsamma...

Ok, nu vet jag ju hur mycket det talas om att gå inn Lundhagskängor. Men ska det verkligen kännas som jag kände? Hur lång tid/hur många mil tar det innan man trivs i kängorna? Eller ska jag bara inse att om jag vill köra lundhagskängor så får jag prova en annan modell..? Vill påpeka att jag provade flera olika kängor, så det var inte bara just den ena...

/F.
(",)

Upplevde exakt samma som du berättar, med samma modell. Och hade samma uppfattning var väldigt rädd att dom skulle vara sådär obekväma.

Men sen hittade jag ett par begagnade Lundhags professional mid som skulle ha varit andvända 3 dagar. ( dom såg knappt andvända ut) Och första turen jag andvände dom vart jag förälskad, helt under bara och sköna. Var inte alls som jag hade trott att dom skulle vara sådär som syncron var när jag provade i butik.
 
Reagerar ändå mot kategoriska påståenden om "textmex" i största allmänhet är värdelöst och att goretexskor går sönder inom ett år, "ruttnar" osv osv. Anekdotisk bevisföring ger inte allmän sanning. Det finns såklart mycket god användning även för skor såväl med membran som utan, och det finns även varierande kvalitetsnivåer som avgör hur länge de håller. Man får det man betalar för även då det gäller skor.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=59747&highlight=Meindl
Det där är vad vi betalar för, i det där fallet ca 3000:- och det var för mer än 10 år sen. Det svarta på skumgummit är mögel. Jag skulle uppskatta att jag hade använt de där pjucken ca 40-50 dagar. Högt räknat.
Aldrig mer Texmex-skor för min del.

edit: Hittade en till gammal tråd om bla torkning av fodrade/ofodrade kängor. Då uppskattade jag att jag använt taigorna hela 60 dagar.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=73519&highlight=Meindl
 
Senast ändrad:
Har nu haft mina Meindl Performance-kängor i ett antal år och de håller faktiskt fortfarande tätt. Satt redan från början som gjutna på foten, behövde inte gås in och har mestadels använts i härligt grön, "blöt" svensk terräng. Mycket nöjd med dem helt enkelt. Har också sneglat åtskilliga gånger på Lundhags och testat dem pga deras beprövade, enkla och rejäla uppbyggnad. Har tyvärr upplevts rätt så obekväma enligt mitt tycke - tydligt att de måste gås in under en rätt så lång tid. När det blir dags för kängbyte nästa gång ska jag garanterat göra ännu ett försök med Lundhags - Goretex-membranen känns utan tvekan lite för opålitliga, speciellt på fötterna.
 
Jag har beställt ett par militärkängor för jag är inte speciellt förtjust i varken texmex eller lundhags och jag har båda.

Texmex torkar inte och lundhags för hård nedre del.

O ja jag har stött på problemet med ruttnades texmex skor så det är ingen myt.
 
Man måste sköta hyginenen gällande fötterna....

Fullt möjligt att använda gtx skor.

Man kan ju klora/klordioxid klora ur dom ibland.
Gällande klorin en kork i en känga fyll med vatten så det inte bleks.
Låt stå en halvtimma.

Sen kan man tvätta ur dom med vanligt tvättmedel ibland också.

Använd Pevavyr pulver och pudra sockor och sulor.

Om man hamnar i ett läge där kängorna blivit ordentligt blöta och smutsiga
och börjat leva sitt eget liv och äta av fötterna - klora ur dom i fält.
Hela kedjan med strumpor och fötter.

Inge klorin/klordioxid
I nödfall kan man koka upp vatten och hälla i - försök dock se till att vattnet när det ligger i kängan minst uppnår 60 grader och max 70.
60 dödar det mesta och temperaturer över 70 kan skada limningar och membran.

Gå blöt om du måste men det är bakteriefritt.
Till slut torkar det ju.

Detta kan ju även ske med gtexlösa skor men livsmiljön för bacillerna och svamparna är
bättre i gtex skor.

Så skall ni ut på nån veckas vandring så klora ur dojorna,tvätta och smörj in och torka.
Dom är som nya.
Skaffa Pevavyr och använd det under vandringen.
Tvätta strumpor noga och helst bakteriedödande.(klorin/klordioxid el varmvatten +70.

No probs
 
Troy Garner jag tror du skarvar.

Läder krymper om det blir för varmt och regeln där smör smälter bränner skinn och läder gäller än.

Vad är det för strumpor och sockar du har som tål 60-70° tvätt?

Mina ylle/syntet strumpor och sockar skall tvättas i kort 40° program, utan centrifugering.

Dina påstående är så anmärkningsvärda att du får förelägga bevis eller acceptera att få ställa dig i skamvrån.
 
Nä fan...haha.

60 grader och mera - jag kör bomull och syntet - och mina skor håller för det iaf.
Desutom - många kläder är specade till 40 grader men det är för att tillverkarna i en del
fall är övernervösa.

Kläder kan desutom slitas mindre av tvätt i 60 än 40 då dom blir mjukare.
Sen det här med temperaturer - en svart tröja kan mycket väl bli 60 grader i solen...
liksom svarta kängor - dom atomiseras inte och försvinner ut i stratosfären eller så.
Jag kör mina syntet underställ och fleecetröjor i 60


Sen fanns ju optionen att köra med lite klorin eller klordioxid för desifektionsdelen
också.

Men en gång hade jag inte klorin och skorna hade blivit nedblötta,det var äcklig fuktig värme och dom började leva.
Jag hällde i 100 gradigt vatten från köket.

Haha inget levde och skorna klarade sig - dock var det läderskor,utan membran och inga limningar släppte för övrigt

Bara ett extremeperiment som föll väl ut - men just värme gör ni på egen risk
 
Såpa och varmt vatten funkar fint för goretexkängor......att vissa klarar att vara ute i skogen med dessa enorma fotproblem;)?

Verkar som att allt hänger på fuktiga kängor.......= fuktiga känga, så måste an åka hem direkt annars föreligger livsfara!!

Vet inte hur länge ni är ute i sträck...men de flesta är inte ute mer än typ 3-5 dygn max och går du ner dig (för det är det vi pratar om) över stövelskaften så överlever du nog utan stor pina;) Lika jobbigt med haglöfs om du ligger i tält i kallt/vått väderlek.....har gjort det själv så jag har egen erfarenhet.

Och för dom som är ute länge...klarar Lars Monsen, Ray Mears m,m sig med gorekängor, så borde du;)
 
Ja såpa är antibakteriellt och fotsvampsdödande men klarar inte svåra fall och tar lite tid.

Ren såpa kan man använda som Pevavyr pulver eller kräm desutom och hålla läget under kontroll
under längre äventyr.

EDIT

Pulvret jag dillar om heter Pevaryl...inget annat.
Måtte haft en liten stroke..haha
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
Per75 Underhåll av GoreTex kängor Kläder 10
Svartkjelen Pro Bever, m/10 ggr starkare GoreTex - bra kängor? Kläder 2
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.