Kängor - Behövs dom?

Angående sulans styvhet

Vridstyva sulor på lågskor är en styggelse! Vem har kommit på en så dum idé och varför håller så många tillverkare på med att göra såna? Om du trampar på ett snett underlag med framfoten i ett par mjuka skor är det inga problem, foten vrider sig, fotens muskler tar upp vridningen och hälen kan behållas någorlunda rak. Om man däremot går i #¤%@ trailskor med styv sula, vrids hela foten och du blir tvungen att ta all kraft med fotleden. Ganska snart har man antingen blivit väldigt trött i fotleden, eller vrickat sig. Vridstyv sula på kängor kan kanske vara bra, men inte på lågskor.

Vilken sko man ska välja beror på personliga preferenser. Om man blir trött i fötterna av gympaskor så spelar det ju ingen roll vad dom väger. En trehjuling är lättare än en cykel, men cykeln har ändå fördelar som gör att man orkar ta sig längre.
 
Det beror ju helt på var du ska gå och hur blöt/ fuktig du vill vara om din fötter...finns det torkmöjligheter?? Allt är ju inte lätt, även om man vill att packingen ska vara det. Hade själv satsat på ett par kängor med fuktspärr.
 
Re: Angående sulans styvhet

Vandrare; sa:
Vridstyva sulor på lågskor är en styggelse!

Intressant infallsvinkel. En mellanväg är nog bra för många. Varken socki-plast eller betongsula passar mig. Är det varmt gillar jag sandaler, är terrängen vass så gärna trail-runners. Om det är kallt blir det kängor förstås, men lättaste möjliga typ.

I alla fall, få saker är nog så individuella som skodons-behov, det är bara att prova och prova. Kan ju vara bra med några tips, men.. Man köper fel några gånger å hittar sen rätt å sen efter några par av samma älskade modell upptäcker man till sin förskräckelse att den slutat tillverkats å så börjar trial by error-cykeln igen..
 
Re: Angående sulans styvhet

Vandrare; sa:
Vridstyva sulor på lågskor är en styggelse! Vem har kommit på en så dum idé och varför håller så många tillverkare på med att göra såna? Om du trampar på ett snett underlag med framfoten i ett par mjuka skor är det inga problem, foten vrider sig, fotens muskler tar upp vridningen och hälen kan behållas någorlunda rak. Om man däremot går i #¤%@ trailskor med styv sula, vrids hela foten och du blir tvungen att ta all kraft med fotleden. Ganska snart har man antingen blivit väldigt trött i fotleden, eller vrickat sig. Vridstyv sula på kängor kan kanske vara bra, men inte på lågskor.


Japp. Tänk träskor.
 
Re: Angående sulans styvhet

Vandrare; sa:
Vridstyva sulor på lågskor är en styggelse! Vem har kommit på en så dum idé och varför håller så många tillverkare på med att göra såna? Om du trampar på ett snett underlag med framfoten i ett par mjuka skor är det inga problem, foten vrider sig, fotens muskler tar upp vridningen och hälen kan behållas någorlunda rak. Om man däremot går i #¤%@ trailskor med styv sula, vrids hela foten och du blir tvungen att ta all kraft med fotleden.

Hm... skumt, men intressant... jag menar, jag löptränar för det mesta i skogen, i oländig, stenig, hal och ofta rejält blöt och geggig terräng. Fötterna landar lite hursomhelst på de olika underlagen... och jag har än så länge aldrig stukat foten på ett trailpass (peppar, peppar)... däremot på dåligt preppade motionsslingor...

Jag har ett par Adidas Watsman XCR och dom är ju inte överdrivet vridstyva... men inte heller direkt ett par skor man kör en mara med...
 
lapetter; sa:
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Det där med "vriststöd" är omdebatterat.
De flesta hävdar att det är sulans och hälkappans styvhet som är avgörande för om du vrickar fötter eller inte - inte skaftets höjd.

Den som har gått över en leråker med gummistövlar vet ju att ökad vikt på fötterna känns ganska snabbt!
Att gå med lättare skor med mindre "klonk" tycker jag är trevligt.

$$37959$km$salomon_expertmid_w500%5B1%5D.jpg

Jag hävdar att det är vristerna som avgör :) Har man vrister som fått klara sig utan "stöd"--skulle tro fotisättning snarare än styrka är avgörande--så ska man så klart dra fördel av de i allt övrigt överlägsna gummistövlarna.

1139b_m.gif

F**n vad snygga!!!!

:)

//J
 
Re: Re: Angående sulans styvhet

thomalin; sa:
[
Hm... skumt, men intressant... jag menar, jag löptränar för det mesta i skogen, i oländig, stenig, hal och ofta rejält blöt och geggig terräng. Fötterna landar lite hursomhelst på de olika underlagen... och jag har än så länge aldrig stukat foten på ett trailpass (peppar, peppar)... däremot på dåligt preppade motionsslingor...

Jag tycker detta är ganska talande. Om detta funkar så bra som det gör trots större påfrestningar, hastigheter och risk för snedsteg, varför skulle det då inte funka lika hyfsat på vandring.

Jag har skrivit så mycket i den här frågan på Utsidan och i min bok att jag inte skall upprepa mig. De flesta kan mina argument vid det här laget :)

Lägger bara in en av mina första trådar i sammanhanget där första inlägget ger en bra bakgrund till mina erfarenheter. Jag har använt samma modell mycket sedan dess och inte behövt revidera min uppfattning på något sätt.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28598

Jörgen
 
thomalin; sa:
Lite dåliga erfarenheter av Salomonkängor... tyvärr... Fick sy om ett par efter en vecka i fjällen (med en vecka kvar) eftersom sömmarna gick upp... läckte som ett såll... det regnade dessutom hela tiden...

Mina stegjärnsfasta är Salomon - jag köpte dem
under pågående tur i Frankrike år 2004, efter c:a en vecka. Turen varade 21 dagar.
De behövde tydligen inte gås in!

Vikt: 1.6 kg, vilket är rätt lågt för skor med stegjärnshäl.

De har sedan följt mig på en 31-dagars tur i Pyreneerna
och en 18-dagars i Italien och håller säkert ett tag till.
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Det där med "vriststöd" är omdebatterat.
De flesta hävdar att det är sulans och hälkappans styvhet som är avgörande för om du vrickar fötter eller inte - inte skaftets höjd.

Mitt nya par har skaft ungefär över fotknölarna - som
dina skulle jag säga. Jag har haft ett par Meindl
som vägde lika mycket, med högre
men sladdrigare skaft. När jag trampade aningen snett
hög det till i mitt förbenade
(vänstra) senfäste, något jag inte upplevt med någon annan sko, och räknar med slippa med mina nya.
Sen hoppas jag förstås på mycket mindre sten på mina kommande tur, ty fjolårets tur var extrem.
 
Re: Re: Re: Angående sulans styvhet

Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Jag tycker detta är ganska talande. Om detta funkar så bra som det gör trots större påfrestningar, hastigheter och risk för snedsteg, varför skulle det då inte funka lika hyfsat på vandring.

Jag har skrivit så mycket i den här frågan på Utsidan och i min bok att jag inte skall upprepa mig. De flesta kan mina argument vid det här laget :)

Hmm med risk för att upprepa upprepningar...

Kraven på en sko vid (längre) vandring och löpning är rätt annorlunda. Framförallt som en löparsko bara behöver vara optimerad för själva löpningen, medan en vandringskänga/sko ska fungera tills du kryper ned i sovsäcken.

När jag gått i "gympaskor" har själva vandringen inte varit nåt större problem, men det har blivit kallt och obehagligt så fort jag stått stilla.

Kraftigare skor (dvs i praktiken skaftlösa kängor) funkar bättre, men blir lätt blöta eftersom regnvatten gärna rinner från byxorna ned i skorna.
 
lapetter; sa:
Jag hävdar att det är vristerna som avgör :) Har man vrister som fått klara sig utan "stöd"--skulle tro fotisättning snarare än styrka är avgörande--så ska man så klart dra fördel av de i allt övrigt överlägsna gummistövlarna.

Jag är inne på samma linje - jag tycker det osar lite UL In Absurdum..

Det är ju blött i fjällen! Hur många gram är det värt att slippa gå med sumpiga strumpor hela dagarna, alternativt stanna och ta av/byta skodon, torka, ta på vid passage av 15 jåkkar och 11 blötmyrar under en och samma dag? Det går säkerligen att hitta vandringsleder som är så pass välspångade att det funkar med lågskor en solig julivecka, men det är väl inte den gängse bilden av svenska fjällen?

/Per (som begått högmålsbrott enligt egen lag, och bytt stövlarna mot kängor inför sommaren..)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.