Min Solo packlista 2007!

Här kommer en första version av min packlista för min 10-15 dagars solotur uppe i kebområdet i sommar.

Det skulle vara kul och nyttigt med lite feedback... i år har jag fokuserat mycket på vikt och utrymme. och har därmed listat allt i viktordning.

Allt går säkert att få lättare till rätt peng... sannolikt pengar jag inte har eller tycker att det är värt. Men jag är mycket intresserad av tips kring enkla och inte alltför kostsamma förbättringar på min lilla lista...

So here it comes:

Vad? / Märke&Modell / Vikt / Viktplacering /Kommentar

Ryggsäck Haglöfs Victor50L 1845g 1 Lite strippad
Kängor Garmont 1506g 2
Tält Hilleberg Akto 1500g 3
Sovsäck Haglöfs Zensor Pro3 1117g 4 Alpkit?
Sandaler Nike 720g 5 Förslag på lättare?
Skaljacka Tierra Intrepido 683g 6
Kök Primus Easyfuel/2kastruller/mm 682g 7
Dagstursäck Lundhags T10 543g 8 Marmot Kompressor?
Stavar Komperdell teleskop 2st 511g 9
Liggunderlag n/n 496g 10 Karrimor?
Fleecetröja Tierra 361g 11
Byxor Tierra Zipp Off 318g 12
Kartor BD6 & Keb högfjäll(inplastade) 298g 13
Underställ Helly Hansen ull 280g 14
Gastub 1 Primus 275g 15 En räcker nog...
Gastub 2 Primus 275g 16
Multitool Leatherman Wave 252g 17
Kalsonger Craft Windstopper 3par 192g 18
Underställ Helly Hansen syntet 168g 19
Kamera Olympus Mju700 AllWeather 153g 20
Regnskydd McKinley 60-100L 150g 21
Underställ Helly Hansen (byxa) 147g 22
T-Shirt 1 DePalma 137g 23
Vattenflaska Hiker 134g 24
Strumpor Seger 2 par tjockare 122g 25
Toarulle Coop 116g 26
T-Shirt 2 Nike Run 100g 27
T-Shirt 3 Nike Run 100g 27
Vattenflaska Utemagasinet 96g 28
Handduk Kökshanduk 89g 29
Keps Kangol 86g 30
Strumpor Seger 2 par tunna 84g 31
Pannlampa Silva M4 84g 31
Mobiltelefon SonyEricsson 81g 33
Klocka Techtrail 57g 34
Kåsa McKinley 53g 35
Vantar Newline 43g 36
Mössa Buff 35g 37
Kompass Silva 31g 38
Tändstickor 3 Askar 30g 39
Solglasögon Active 24g 40
Sked Sea-to-summit 10g 41
Visp n/n 10g 41
Visselpipa Everest 9g 42
Packpåsar McKinley ej vägda än
Regnbyxor Montane ?
Sjukvård /repkit Ej klart än
Myggmedel Djungelolja ?
Spegel Ej köpt än
Tandborste
Tandkräm
Pocketbok
Anteckningsblock
Cash/Visa/Leg
Mat...

... är inte med än, jag kommer att proviantera så mycket det går utmed vägen men kommer nog att bära mat för 4-5 dagar inledningsvis.

Total vikt än så länge 14013g

Har säkert glömt något... Vad kan jag ta bort, lägga till?

Thomas
 
pannlampa (sommar och ljust)
alla underställ utom ett ,förslagsvis det i ull
1(-2) T-shirt (om du har skjorta på dej)
Kanske kan du använda en packpåse som dagrygga istället.
 
Sandaler är jag själv ute efter och har börjat spana på Mion Ebb Tide som addnature har tagit in. 255 gram vid storlek 9. Kanske kan vara något?

// Jocke
 
thomalin; sa:
Här kommer en första version av min packlista för min 10-15 dagars solotur uppe i kebområdet i sommar.

Det skulle vara kul och nyttigt med lite feedback... i år har jag fokuserat mycket på vikt och utrymme. och har därmed listat allt i viktordning.

Allt går säkert att få lättare till rätt peng... sannolikt pengar jag inte har eller tycker att det är värt. Men jag är mycket intresserad av tips kring enkla och inte alltför kostsamma förbättringar på min lilla lista...

So here it comes:

Vad? / Märke&Modell / Vikt / Viktplacering /Kommentar

Ryggsäck Haglöfs Victor50L 1845g 1 Lite strippad
Kängor Garmont 1506g 2
Tält Hilleberg Akto 1500g 3
Sovsäck Haglöfs Zensor Pro3 1117g 4 Alpkit?
Sandaler Nike 720g 5 Förslag på lättare?
Skaljacka Tierra Intrepido 683g 6
Kök Primus Easyfuel/2kastruller/mm 682g 7
Dagstursäck Lundhags T10 543g 8 Marmot Kompressor?
Stavar Komperdell teleskop 2st 511g 9
Liggunderlag n/n 496g 10 Karrimor?
Fleecetröja Tierra 361g 11
Byxor Tierra Zipp Off 318g 12
Kartor BD6 & Keb högfjäll(inplastade) 298g 13
Underställ Helly Hansen ull 280g 14
Gastub 1 Primus 275g 15 En räcker nog...
Gastub 2 Primus 275g 16
Multitool Leatherman Wave 252g 17
Kalsonger Craft Windstopper 3par 192g 18
Underställ Helly Hansen syntet 168g 19
Kamera Olympus Mju700 AllWeather 153g 20
Regnskydd McKinley 60-100L 150g 21
Underställ Helly Hansen (byxa) 147g 22
T-Shirt 1 DePalma 137g 23
Vattenflaska Hiker 134g 24
Strumpor Seger 2 par tjockare 122g 25
Toarulle Coop 116g 26
T-Shirt 2 Nike Run 100g 27
T-Shirt 3 Nike Run 100g 27
Vattenflaska Utemagasinet 96g 28
Handduk Kökshanduk 89g 29
Keps Kangol 86g 30
Strumpor Seger 2 par tunna 84g 31
Pannlampa Silva M4 84g 31
Mobiltelefon SonyEricsson 81g 33
Klocka Techtrail 57g 34
Kåsa McKinley 53g 35
Vantar Newline 43g 36
Mössa Buff 35g 37
Kompass Silva 31g 38
Tändstickor 3 Askar 30g 39
Solglasögon Active 24g 40
Sked Sea-to-summit 10g 41
Visp n/n 10g 41
Visselpipa Everest 9g 42
Packpåsar McKinley ej vägda än
Regnbyxor Montane ?
Sjukvård /repkit Ej klart än
Myggmedel Djungelolja ?
Spegel Ej köpt än
Tandborste
Tandkräm
Pocketbok
Anteckningsblock
Cash/Visa/Leg
Mat...

... är inte med än, jag kommer att proviantera så mycket det går utmed vägen men kommer nog att bära mat för 4-5 dagar inledningsvis.

Total vikt än så länge 14013g

Har säkert glömt något... Vad kan jag ta bort, lägga till?

Thomas

Hallå, härligt med solotur i Keb-området!

Jag skulle föreslå att du tar bort alla "dubletter" dvs

1. Ta på dig de kläder du tänker gå i t ex funktionstshirt och lätt tröja/skjorta, strumpor och sockar, byxor keps. Lägg åt sidan. Detta reser du och vandrar du i.

2. Ta fram ett långärmat och långbenat ombyte, gärna ull (kör själv ullfrotté). Behåll buffen och handskar (har du väl?). Lägg till fleccetröjan och ett par strumpor och sockar. Ett par mjuka ullsockar för sovsäcken kan också vara bra, funkar också som resestrumpor ;). Ngn slags tunn halsduk typ snusnäsduk är skönt tycker jag. Nu har du dina extrakläder fixade.

Själv har jag inga extra kortkallingar med mig utan jag tvättar när jag behöver. Medan tvätten torkar är jag klädd i ullfrotteunderstället :).

3. Ta med en kastrull istället för två till köket.
4. Hoppa över sandalerna, du har ju vandringsskor..?
5. En 50-literssäck är så smidig att den går utmärkt att använda också som dagsturssäck, skippa alltså den extra dagsturssäcken.
6. Ingen pannlampa, det är ljusa nätter.
7. En vattenflaska räcker, skippa valfri (lite olika egenskaper)
8. packa i dubbla sopsäckar och skippa regnskydd till ryggsäcken.

//J


[Ändrat av joru 2007-05-11 kl 21:01]
 
brigas; sa:
pannlampa (sommar och ljust)
alla underställ utom ett ,förslagsvis det i ull
1(-2) T-shirt (om du har skjorta på dej)
Kanske kan du använda en packpåse som dagrygga istället.

Ja... pannlampan har jag funderat på om man rgnar in en dag och ska laga mat eller läsa en bok... men den kan komma att gallras bort!

Underställ... ja jag tar nog bort det ena dessvärre det lättare eftersom yllestället är skönare i kombination med ryggan.

1 T-Shirt kan nog tas bort, den i bomull... men jag vill ha något ombyte... och får tvätta lite då och så istället.

Har tittat på Marmot Kompressor och Sjuk/hygien/repkitet & köksprylarna kan ju ligga i den isf... då åker ju Lundhagsen också... även om den är grymt bra som liten tursäck...

Thomas
 
Joakim Ambrosson; sa:
Sandaler är jag själv ute efter och har börjat spana på Mion Ebb Tide som addnature har tagit in. 255 gram vid storlek 9. Kanske kan vara något?

// Jocke

Yepp... skall kolla på den imorgon... när jag ändå går på tältutställningen...

Thomas
 
joru; sa:
Hallå, härligt med solotur i Keb-området!

Jag skulle föreslå att du tar bort alla "dubletter" dvs

1. Ta på dig de kläder du tänker gå i t ex funktionstshirt och lätt tröja/skjorta, strumpor och sockar, byxor keps. Lägg åt sidan. Detta reser du och vandrar du i.

2. Ta fram ett långärmat och långbenat ombyte, gärna ull (kör själv ullfrotté). Behåll buffen och handskar (har du väl?). Lägg till fleccetröjan och ett par strumpor och sockar. Ett par mjuka ullsockar för sovsäcken kan också vara bra, funkar också som resestrumpor ;). Ngn slags tunn halsduk typ snusnäsduk är skönt tycker jag. Nu har du dina extrakläder fixade.

- Bra metod... testar...

Själv har jag inga extra kortkallingar med mig utan jag tvättar när jag behöver. Medan tvätten torkar är jag klädd i ullfrotteunderstället :).

- BRa! det köper jag! Är nog lite för renlig av mig... men jag är ju själv...

3. Ta med en kastrull istället för två till köket.

- Har funderat på det, skall se om jag hittar en kåsa i alu som man kan ha både som vanlig kåsa och att värma kaffevattnet i, innan man diskar...

4. Hoppa över sandalerna, du har ju vandringsskor..?

- Hehe... det blev kängor... och jag måste ha något att strosa omkring i på min slappardagar... och sen har vi ju vadning...

5. En 50-literssäck är så smidig att den går utmärkt att använda också som dagsturssäck, skippa alltså den extra dagsturssäcken.

- Bra kommentar! Skall testa och se hur klumpigt det blir..

6. Ingen pannlampa, det är ljusa nätter.

- ja... jag vet...

7. En vattenflaska räcker, skippa valfri (lite olika egenskaper)

- ok behåller nog den största isf...

8. packa i dubbla sopsäckar och skippa regnskydd till ryggsäcken.

- Nja... blir inte säcken tung om det ösregnar!?

//J


[Ändrat av joru 2007-05-11 kl 21:01]


Se kommentarer ovan!

Tack... bra feedback!

Thomas
 
thomalin; sa:
joru; sa:
(klipp)
- Har funderat på det, skall se om jag hittar en kåsa i alu som man kan ha både som vanlig kåsa och att värma kaffevattnet i, innan man diskar...

(klipp)

Kåsa i metall = bra polyvalens :), men alu kan va hett för läpparna...kör ibland själv med en überkåsa i titan från MSR som dubblar som extrakärl (med lock taget från kattmatsburk :) ). Stål borde funka oxå, men då blir det förstås tyngre...

Ang regnskydd, jag tycker inte att säcken blir så mycket tyngre men har i ärlighetens namn inte vägt detta.

//J
[Ändrat av joru 2007-05-11 kl 21:51]
 
joru; sa:
Kåsa i metall = bra polyvalens :), men alu kan va hett för läpparna...kör ibland själv med en überkåsa i titan från MSR som dubblar som extrakärl (med lock taget från kattmatsburk :) ). Stål borde funka oxå, men då blir det förstås tyngre...

Ang regnskydd, jag tycker inte att säcken blir så mycket tyngre men har i ärlighetens namn inte vägt detta.

//J
[Ändrat av joru 2007-05-11 kl 21:51]


Ja.. kan man använda kåsan som man ändå vill ha med till ett kokkärl så är det ju optimalt... men i min skrivhast så tänkte jag inte fullt ut på värmen... så något material som tåla att kokas men endå inte är lika värmeledande? hm...

Skall kolla imorron om jag kan hitta nåt litet kärl av något slag... annars så behåller jag nog båda kärlen... det är ändå inte så mycket viktvinst vi talar om... komforten och vikten har en liten konflikt kan man säga... hela tiden.

Thomas
 
Extrabatteri...

...är bra att ha till digitalkameran. Det väger väldigt lite och fördubblar användningstiden. Var själv ute på solovandring i höstas och så tog batteriet slut mitt i en "fotosession". Man tar oftast mer fotografier då man går ensam. I alla fall jag.

Annars håller jag med ovanstående anmärknigar. Minska kläderna (Vandringskläder plus lägerombyte räcker), Bort med sandaler. Du kan vada i kängorna utan strumpor och med tejp runt vristerna där regnbyxorna överlappar. Ett kokkärl räcker samt en vikkåsa.

Men det är du som bestämmer! Hoppas du får en fin tur. Jag skall själv till Kebnekaiseområdet kring midsommar med brorsan.

/Björn Nilsson
 
Just det... lägger till ett extra batteri på listan... har dessutom ett specialbatteri till den kameran, som man dessvärre inte kan köpa hursomhelst...

tnxalot...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.