Känga 90 ut och nya in

100 miljoner på 8000 par blir 12500 per par kängor.

Har försvaret köpt dyra skor, fler skor eller är ordervärdet inte 100 miljoner?

8000 par är det antal som ligger i arboga och väntar på distribution enl FMV i länken i första inlägget.

Jag är tveksam till att det är någon i aktiv tjänst som har fått tycka till om detta.
Först så förutsätts det att innersockan finns med i packningen alltid. I tjänst kan man inte åka hem och hämta det man inte fick med sig.
Sedan brukar ju inte Tex-mex hålla särskilt länge när det sitter inbakat i skofoder, hur blir det nu, efter några veckors användning så läcker det?

Jag kan ha fel, men jag tvivlar på att det blir ett uppskattat koncept, även om kängan i sig är bra.

De 100 miljonerna på 8000 par förtjänar vidare undersökning.

[sarkasm]

Låt säga att det stämmer med 12500kr per känga. Månne ingår det då något slags serviceavtal. Leverantören Moxter kanske skickar ut en personlig serviceman att ersätta innersockor och andra delar när kängorna fallerar i fält?

Sådana avtal (fyra-åriga) hade jag på mina bärbara HP-datorer på den tiden bärbara datorer var antingen svindyra eller odugliga, och då kom det över en tekniker för minsta lilla. Datorna såldes inte utan serviceavtalet utan det "ingick", och jag uppskattar att påslaget relativt jämbördiga datorer var kring det dubbla. Här ser påslaget ut att vara ca tre gånger. Men då var ju inte mina datorer lika avancerade som dessa kängor heller.

[/sarkasm]

Jag är tveksam till att det är någon i aktiv tjänst som har fått tycka till om detta.
Först så förutsätts det att innersockan finns med i packningen alltid. I tjänst kan man inte åka hem och hämta det man inte fick med sig.
Sedan brukar ju inte Tex-mex hålla särskilt länge när det sitter inbakat i skofoder, hur blir det nu, efter några veckors användning så läcker det?

Jag kan ha fel, men jag tvivlar på att det blir ett uppskattat koncept, även om kängan i sig är bra.

Då är det ju bra att GTXen är en lös strumpa som man lätt kan byta ut, alterntivt ha flera av. Kängan håller väl förhoppningsvis längre. Min frus Meindl har flera år på nacken, dock inte soldat-använda.

/Patrik, som inte vill dömma i förväg

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
100 miljoner på 8000 par blir 12500 per par kängor.

Har försvaret köpt dyra skor, fler skor eller är ordervärdet inte 100 miljoner?

8000 par är det antal som ligger i arboga och väntar på distribution enl FMV i länken i första inlägget.

http://ltz.se/nyheter/ostersund/1.6194003-detaljerna-som-gav-en-order-for-100-miljoner
"Första delleveransen påbörjas i höst och resten fullföljs under tre år."

Det tolkar jag som att de omnämnda 8000 paren är delar av eller hela första delleveransen.

Jag har förutom otexade kängor även några med Gore-Tex i.Kravet på dessa var att det skulle vara skinnkängor med få sömmar så kängan får ett fortsatt liv som vanlig infettad eller vaxad.
Samma kommer säkert att ske med dessa, efter ett tag så får dom träffa på herr minkolja eller dyligt och så är allt frid och fröjd igen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips