k 2

clindh

Forumvärd
Den där talesmannen agerar onekligen mer marknadsförare än han borde, och ExWeb brer ju på lite åt sitt håll så det låter som han ensam burit ner över tio på ryggen (där det på svenska tex står att han burit några periodiskt).

Citatet om kompetens på berget får Fredrik svara på helt enkelt, vilka menade han - alla på berget, eller de han mött? Det är lite av personangrepp, precis som ExWebs angrepp på Fredriks kompetens är detsamma.

Att han pastar sig varit en central del av raddningen ar BULLSHIT.
Bra med referenser.
Finns det referens till detta också, att han säger sig varit en central del av räddningen? Skall vi väga ord och uttalanden måste allt vägas.
 
Den där talesmannen agerar onekligen mer marknadsförare än han borde, och ExWeb brer ju på lite åt sitt håll så det låter som han ensam burit ner över tio på ryggen (där det på svenska tex står att han burit några periodiskt).

Citatet om kompetens på berget får Fredrik svara på helt enkelt, vilka menade han - alla på berget, eller de han mött? Det är lite av personangrepp, precis som ExWebs angrepp på Fredriks kompetens är detsamma.

Bra med referenser.
Finns det referens till detta också, att han säger sig varit en central del av räddningen? Skall vi väga ord och uttalanden måste allt vägas.



Well om du inte har foljt vad som sagts av Fredrik och PR gurun sa kanske et kan vara en bra ide att informera sig om det fore du fortsatter posta i traden. Fredrik gjorde ett anntal uttalanden till Svensk och internationell media om hur raddningsarbetet fortskred. Han utmalas av sin PR guru som en SUPERHJALTE etc.

Fan nu far ni val ge er. Ni som inte last om Fredriks "hjalteinsattser" kan latt hitta artiklarna via gogel.

Jag ar ledsen om jag osregnar pa er parad men Fredrik har skadat sig sjalv och blivit skada av sin PR guru.

Sedan kan ni sitta hemma och tycka hur synd ni vill om honom men orattvist behandlad har han inte blivit. Han kunde hallt tyst och latit de som FAKTISKT var inblandade i raddningsarbetet uttala sig nar dramat var over.
 
Well om du inte har foljt vad som sagts av Fredrik och PR gurun sa kanske et kan vara en bra ide att informera sig om det fore du fortsatter posta i traden. Fredrik gjorde ett anntal uttalanden till Svensk och internationell media om hur raddningsarbetet fortskred. Han utmalas av sin PR guru som en SUPERHJALTE etc.

Fan nu far ni val ge er. Ni som inte last om Fredriks "hjalteinsattser" kan latt hitta artiklarna via gogel.

Jag ar ledsen om jag osregnar pa er parad men Fredrik har skadat sig sjalv och blivit skada av sin PR guru.

Sedan kan ni sitta hemma och tycka hur synd ni vill om honom men orattvist behandlad har han inte blivit. Han kunde hallt tyst och latit de som FAKTISKT var inblandade i raddningsarbetet uttala sig nar dramat var over.

Ska vi googla? Det är ju du som påstår en massa grejjer... ta och visa var istället för att lasta över bevisbördan på andra...
 
Det ganska befangt att posta pastaenden om man inte last artiklarna. Hur kan ni pasta att jag har fel om ni inte last? Jag skiter i vad ni tor om sanningshalten i ExWebs och mina pastaenden. Fakta talar sitt tydliga sprak och nu gar verkligen debatten pa tomgang tycker jag. Du kan ju tex lasa det jag saxa fran expressen om du orkar.
 
Det ganska befangt att posta pastaenden om man inte last artiklarna. Hur kan ni pasta att jag har fel om ni inte last? Jag skiter i vad ni tor om sanningshalten i ExWebs och mina pastaenden. Fakta talar sitt tydliga sprak och nu gar verkligen debatten pa tomgang tycker jag. Du kan ju tex lasa det jag saxa fran expressen om du orkar.
Ja, men allt som står i kalle anka, expressen, aftonbladet & Co är ju inte fakta... :)
 

clindh

Forumvärd
Du kan ju tex lasa det jag saxa fran expressen om du orkar.
Jag har läst det jag kunnat hitta, tex de fyra hoplänkade artiklarna i Expressen och Aftonbladets artiklar - kan bara inte hitta påståendet där Fredrik säger sig vara en central del i räddningen, vilket du ju påstår. I de flesta citat av Fredrik själv skriver han "vi" när det gäller räddningsinsatser. Och jag försöker hålla isär Fredriks uttalande och PR-killens, av uppenbara skäl.

Jag håller inte Fredrik högre i anseende än någon annan, men tycker alla har rätt till en "fair trial" baserat på fakta - som du själv säger. Och fakta är nu det jag efterlyser - eftersom du läst allt kan du väl helt enkelt tala om var Fredrik säger det där, så har vi den saken ur världen?
 
Vi tolkar tydligen verklighetn olika. Ni har ratt till er tolkning och jag till min. Att ni sedan har fel ar en helt anna sak...


Seriost sa ar jag skit trott pa alla osakligheter som namns och har namts i traden.

En av de fa begripliga saker som skrivits ar att ni tycker synd om Fredrik for att ExWeb gatt hart at honom. Det ar ocksa ett riktigt konstaterande.

Vi far lasa Fredriks version under hosten i en tidskrift till dess ut med er i bergen och skaffa lite fjallvana.
 
Jag har följt tråden med intresse, men kan också tycka att 90grader, bland andra,
begär för mycket och visar prov på dåligt omdöme.

Jag kan förstå lockelsen med att åka till K2, men berget har en förfärande olycksstatistik. Även efter en normal bestigning har man förmodligen
sett döden i vitögat mer än man tänkte sig när man åkte, rysk roulette är ingen
överdrift. Vistelsen på berget är då rimligen förknippad med stor mental stress.
Man kan anta att Strängs kontakter med media präglas av detta, sen må han låta
hur rationell som helst. En journalist kan inte förväntas förstå skillnaden
(eller vill inte).

En dödssiffra på 25 % innebär att det är en naturlig försvarsmekanism
att definiera sig till den mest rutinerade/omdömesgilla gruppen av
klättrare.

Hur reagerar människor vid svåra olyckor? Min begränsade erfarenhet: Väldigt
olika och inte alltid rationellt. En typ av reaktion är väl också att framhäva
sin egen roll i händelseförloppet.

I det här lägen är det olämpligt att starta en hetsdebatt mot FS, med bäring på vad han sagt och gjort efter olyckorna. Han lever, och har förmodligen nära och kära som är glada att han kommer hem med livet i behåll, och dom kanske t.o.m. läser utsidan. Dom som förolyckats har också anhöriga. Om FS sagt något som som kan tolkas som negativt om andra klättrare är det tråkigt, han har möjlighet att be om ursäkt.

Observera att detta inte är ett generellt försvar av FS. Det är ointressant
Vid en sån här olycka blir en massa saker fel. Det är snusförnuftigt att sitta
i en lägenhet i NY eller i soffan hemma i svedala och veta bäst.
 
Vi tolkar tydligen verklighetn olika. Ni har ratt till er tolkning och jag till min. Att ni sedan har fel ar en helt anna sak...


Seriost sa ar jag skit trott pa alla osakligheter som namns och har namts i traden.

En av de fa begripliga saker som skrivits ar att ni tycker synd om Fredrik for att ExWeb gatt hart at honom. Det ar ocksa ett riktigt konstaterande.

Vi far lasa Fredriks version under hosten i en tidskrift till dess ut med er i bergen och skaffa lite fjallvana.


Tror minnsan argumenten börjar tryta för dig....
 
@ oringen

Tillskillnad fran manga sa har jag argument men nu borjar marginalnyttan av att upprepa mig avta markant.

Kom med nagot sakligt som tillfor traden nagot eller gnall pa mig i PM om du nu absolut maste gora det.
 
Ointressant diskussion med argument för döva öron. Inget nytt har hänt de senaste 10 åren.

Folk här gillar tydligen att försvara elaka människor med uppmärksamhetsbehov.

Man kan bara undra varför.
 
Jag har väldigt svårt för folk som ser allting svart eller vitt, det har jag märkt tidigare. Livet och dess problem är mycket sällan så enkla.

Folk här gillar tydligen att försvara elaka människor??? Vad är det för skitsnack rent ut sagt?

Jösses, är ni från ExWeb själva eller vad är det frågan om? Det är något nedvärderande i attityden mot oss andra och sättet att resonera på som stör mig enormt, intressant att jag reagerar så här. Men det beror nog på att jag reagerar starkt mot orättvisor, när man slår på någon som ligger.

Ni verkar inte klara av att uttrycka er utan att bli otrevliga.

Sorgligt.

försvara elaka människor...

Fredrik Sträng är alltså elak och ond förutom allt det som ExWeb redan hävdat i deras artiklar? Ungefär så?

En lätt gissning är att ni är eller var ungefär lika kritiska till vår bortgånga stora äventyrare Göran Kropp? Snacket om högmodsklättare, de sista 10 åren etc...
 
Senast ändrad:

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.