k 2

Jag känner ingen av de inblandande parterna, är ingen klättrare av rang (som den nybörjare jag är) eller har någon egentlig reflektion över det som skett annat än tragiken, men jag kan inte undgå att notera en skillnad i hur ExplorersWeb (som jag funnit mycket intressant läsning på) rapporterar om olika klättrare: jämför tex deras artiklar om tex Dodo Kopold, Gheorghe Dijmarescou, Gustavo Lisi mfl med de om Fredrik Sträng.

Visst, jag tror inte heller att ExplorersWeb har groll med varenda klättrare de kritiserar, men skillnaden är lite för iögonfallande för att i sig inte dra uppmärksamheten till sig och den som påstår att den inte finns...
 
Mellpat:
Att förstå att citatet innebär att Exwebs innehavare är oberoende av pengar tror jag dock kräver en väldigt speciell begåvning. Jag har den inte.

Och vilken begåvning behövs för att förstå den som att det är pengar som driver ExWeb?
För den har du väl?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _



Clindh,

"Till skillnad från dig dömer jag ingen på förhand. .

Artikeln i Expressen var väl ett svar från Fredrik, var den inte?
Och har han ingen kontroll över vad hans mediagubbar säger och gör?
Läser han inte tidningen? Han har iaf stängt gästboken på sin hemsida.

Det Exweb reagerar på är Fredriks sätt att hävda sig på andra (och döda) klättrares bekostnad.
"jag sa till honom att göra som han blev tillsagd men han löd inte". "amatörer" Etc etc.

Samma typ av uttalanden som hörts tidigare av Svenska klättrare då folk dött.
Man säger bara inte så! Det är oförsvarligt!

Och om man har en mediakille anställd som ser till att den typen av uttalanden
publiceras felaktigt så gör man ett snabbt offentligt tillrättaläggande.

Att hinna snacka med CNN var inga problem. Eller med Expressen.
Vad är det han behöver förbereda nu? Ett försvar?

Så vilket sätt har jag då dömt honom på förhand när jag håller med ExWeb
nu, mer än en vecka efter händelserna på K2?

Det tillsammans med hans övriga "record claims" och behovet av att visa sig duktig
genom att beskriva vilka höjder man tagit på olika berg (iställer för vilka berg man bestigit)
räcker för mig.


MrSthlm

Din inledning "Har inte Svenska högmodsklättrare, anslutna till den Heimerssonska mediapoolen, lärt
sig några läxor efter sådär 10 år av trams?" upplever jag som mycket provocerande och nedsättande.

Är du inte svensk själv eller ser du ner på oss svenskar?

Med rätta eftersom den är nedsättande!
Menar du att samtliga Svenska klättrare är högmodsklättrare och stödda av AB/Heimersson?


Vad gäller övriga svar ang FS och den hårda kritik han fått från ExWeb kontra andra klättrare
så håller jag inte med. Dijmarescou vart t.ex betydligt mer "bashad" av ExWeb i mitt tycke.

Vad jag vidare undrar är varför ni är snabba att försvara FS när han själv uppenbarligen skiter i det?

Ursäkta en oerfaren.. men hur länge sitter syrebristen i? :)
 
Vad gäller övriga svar ang FS och den hårda kritik han fått från ExWeb kontra andra klättrare så håller jag inte med. Dijmarescou vart t.ex betydligt mer "bashad" av ExWeb i mitt tycke.

Det är din tolkning och åsikt som du är i din fulla rätt att ha, liksom jag har rätt att göra min tolkning ha min egen åsikt och jag vill minnas att Voltaire hade något att säga om åsiktsfrihet! ;)
 

clindh

Forumvärd
Buzzen sa:
Så vilket sätt har jag då dömt honom på förhand när jag håller med ExWeb
nu, mer än en vecka efter händelserna på K2?
Tror du man tar första bästa taxi tillbaks från K2...? ;-)
Vad jag vet är inte Fredrik hemma än, men borde väl komma hem i dagarna. Såg någon uppgift om att det skulle ta nio dagar.

Ang gästboken så står det ju tydligt på hemsidan; Fredriks Gästbok är stängd tills vidare pga att den har utvecklats till ett disskussionsforum / Lekstuga. Detta beslut är taget av mej, Kim Granström utan att ha pratat med Fredrik.
 
Tror du man tar första bästa taxi tillbaks från K2...? ;-)
Vad jag vet är inte Fredrik hemma än, men borde väl komma hem i dagarna. Såg någon uppgift om att det skulle ta nio dagar.

Hmm.. Fredrik pratade med AB från BC under söndagen den 2:a.
Gissar att han hade hemtelefonen och en sjuhärdeles lång sladd med sig. :)
 

clindh

Forumvärd
Hmm.. Fredrik pratade med AB från BC under söndagen den 2:a.
Gissar att han hade hemtelefonen och en sjuhärdeles lång sladd med sig. :)
Huh? Du undrade tex "Läser han inte tidningen?" - och nej det tror jag inte han gjorde i BC.

Förhoppningsvis hade Fredrik iallafall vettigare saker för sig vid K2, än att via telefon försöka reda ut effekterna i media och på sajter som ju blev följden av de uttalanden som han tidigare gjort i media, istället för att göra vettigare saker :)
 
Förstår inte riktigt varför man överhuvudtaget ens ska nämna Fredrik Sträng i samma mening som George Dijmarescou, det känns väldigt, väldigt fel och dumt...

Dijmarescou, en minst sagt udda person, enligt uppgift från flera håll en smått galen kriminell kvinnomisshandlare och sadist hängdes ut hårdare än Fredrik, so what???

Hmm, fast en väldigt knäpp detalj i sammanhanget är dock att samme Dijmarescou nu sägs vara uppe i BC på K2 och väntar på att göra en toppattack... Tillsammans med bland andra Mike Ferris (Fredriks team chef som gått med i Dijmarescous team istället). ;-)

Dijmarescou och hans team säger sig varit en av dem som verkligen hjälpte Marco Confortola att komma ner från K2, något som ExWeb självklart bestrider.

Sedan hoppas och tror jag verkligen INTE att Fredrik kommer skita i artiklarna som skrivits om honom på ExWeb. Det skulle vara en extrem besvikelse. Speciellt med tanke på att press över hela världen verkar ha uppmärksammat ExWebs artiklar om Fredrik.

MrSthlm

Vad gäller övriga svar ang FS och den hårda kritik han fått från ExWeb kontra andra klättrare
så håller jag inte med. Dijmarescou vart t.ex betydligt mer "bashad" av ExWeb i mitt tycke.

Vad jag vidare undrar är varför ni är snabba att försvara FS när han själv uppenbarligen skiter i det?

Ursäkta en oerfaren.. men hur länge sitter syrebristen i? :)
 
Senast ändrad:
Jag har all förståelse för den som väljer att inte gå i polemik med ExWeb.

Jag skulle också vilja ha en del utrett, men att hitta en form för detta är inte lätt, och exempelvis denna tråd visar en del svårigheter i att skala av frågor till att bli sakliga. Självklart är det något som "båda sidor" eller alla som deltagit i tråden kan tycka, även om åsikterna om var sakligeheten och logiken går isär, med stor säkerhet är väldigt olika.

Jag är inte optimistisk i att saker och ting blir utklarade en gång för alla.

Tror som jag tidigare sagt, att klätterförbundet kan vara en bra instans för den som vill reda ut saker. Inser återigen att alla inte håller med - särskilt om resultatet vid en sådan "utredning" avviker från det förväntade (vad det nu än är).
 
Förstår inte riktigt varför man överhuvudtaget ens ska nämna Fredrik Sträng i samma mening som George Dijmarescou, det känns väldigt, väldigt fel och dumt...

Dijmarescou, en minst sagt udda person, enligt uppgift från flera håll en smått galen kriminell kvinnomisshandlare och sadist hängdes ut hårdare än Fredrik, so what???

Jag svarade på fäljande inlägg av Christian. Ursäkta min otydlighet.

.... men jag kan inte undgå att notera en skillnad i hur ExplorersWeb (som jag funnit mycket intressant läsning på) rapporterar om olika klättrare: jämför tex deras artiklar om tex Dodo Kopold, Gheorghe Dijmarescou, Gustavo Lisi mfl med de om Fredrik Sträng.



_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _



Huh? Du undrade tex "Läser han inte tidningen?" - och nej det tror jag inte han gjorde i BC.

Förhoppningsvis hade Fredrik iallafall vettigare saker för sig vid K2, än att via telefon försöka reda ut effekterna i media och på sajter som ju blev följden av de uttalanden som han tidigare gjort i media, istället för att göra vettigare saker :)


"göra vettigare saker" ?

Fredrik har pratat med media varje dag. Han har nog snarare inte haft tid med "vettigare saker". :)




"Reda ut effekter" ?

Det behövs inte redas ut någonting. Det han sagt kan inte ändras.
Inte heller kan det ursäktas eller förmildras.

Och om man som utomstående förmildar eller ursäktar honom så riskerar man att placeras i samma
kategori av människotyp som gör den här formen av uttalanden. Och därmed bli bemött med skepsis.

Vilket inte är så viktigt förståss.. om man lever i en ankdamm. :)

Fredrik är inte den som behöver visas respekt just nu.
Däremot de döda klättrarnas anhöriga.

Sorry... i mina och många andras ögon har han gjort något väldigt dumt och oförlåtligt.
Jag behöver inte vänta på fler dumheter ur hans mun för att ta ställning.

Tråkigt att det finns de som inte ser det oförlåtliga.

Det bäddar för att vi får fler tillfällen att se Heimerssonska superhjältar i media.

Circusen fortsätter.
 
Jag tycker det ar markligt att all Fredrisk forsvarare undviker debatten om sakfragorna i ExWebs artiklar och i stallet unisont angriper dem for sin hard ton mot Fredrik. Hur vore det om ni tog en debatt om detbatten istallet?

Det ar ju onekligen sa att Fredrik tex helt utan grund har havdat att han gjort Shishapagma det samma galler hans claim om varldsrekord etc etc.

Sedan nar det galler hans insattser i raddningen pa K2 har jag extremt sakligt forsokt klarlagga hur kronologin sett ut samt hur det gatt till men detta bemots med angrepp av hogst sematisk karaktar och utan att nagon verkara vara villig till att se saker annat an ur perspektivet att alla som hoppar pa Fredrik ar onda.
 
Och om man som utomstående förmildar eller ursäktar honom så riskerar man att placeras i samma
kategori av människotyp som gör den här formen av uttalanden. Och därmed bli bemött med skepsis.

Oj då, man riskeras att placeras inom en viss kategori? av dig då? ja nu fattar jag ju hur det ligger till. att jag inte gjorde det förut.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.