Jumarklämmor till låns?

Hej.
Idag var vi ute hos en familj på Ingarö för att med klätterrep bistå med att byta ut en gunglina som hänger 12 meter högt upp i en ek över en utskjutande gren. Dottern som skulle agera klätterapa avstod från att avancera uppåt p g a för svår stamklättring utan lämpliga grenar på 8 meters höjd.

Då funderade jag ut att ett vettigare sätt vore att klättra upp med Jumarklämmor på det gamla repet säkrad via ett separat rep från sidan över en gren.

Nån som mot lämplig ersättning kan låna ut två jumarklämmor och slingor för detta lilla projekt?

Thure

Vad är det för fel på prussik-klättring, klättra med garda hitch, använda grigri, eller liknande metod? Sök på rope ascent på youtube :p

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vad är det för fel på prussik-klättring, klättra med garda hitch, använda grigri, eller liknande metod? Sök på rope ascent på youtube :p

Visst går det att klättra på prusik, men det är en speciell teknik som man bör öva lite på. Nedåtklättring brukar utgöra ett speciellt stort problem, men i detta fall måste man fira sig ned på det nya repet som man har med sig upp.

Jag skulle nog ändå rekommendera två jumar, alternativt eller i kombination med grigri, tibloc osv.

Mvh /Joel

Tack

för bra svar. Ekens stam ifråga är nog svår att klättra med metoden som demonstreras med Grigri men kanske är det tillämpligt på grenen. Hasses erbjudande om att låna jumars kommer jag att anta men jag vet inte när.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips