Jumarklämmor till låns?

Hej.
Idag var vi ute hos en familj på Ingarö för att med klätterrep bistå med att byta ut en gunglina som hänger 12 meter högt upp i en ek över en utskjutande gren. Dottern som skulle agera klätterapa avstod från att avancera uppåt p g a för svår stamklättring utan lämpliga grenar på 8 meters höjd.

Då funderade jag ut att ett vettigare sätt vore att klättra upp med Jumarklämmor på det gamla repet säkrad via ett separat rep från sidan över en gren.

Nån som mot lämplig ersättning kan låna ut två jumarklämmor och slingor för detta lilla projekt?

Thure

Vad är det för fel på prussik-klättring, klättra med garda hitch, använda grigri, eller liknande metod? Sök på rope ascent på youtube :p

Vad är det för fel på prussik-klättring, klättra med garda hitch, använda grigri, eller liknande metod? Sök på rope ascent på youtube :p

Visst går det att klättra på prusik, men det är en speciell teknik som man bör öva lite på. Nedåtklättring brukar utgöra ett speciellt stort problem, men i detta fall måste man fira sig ned på det nya repet som man har med sig upp.

Jag skulle nog ändå rekommendera två jumar, alternativt eller i kombination med grigri, tibloc osv.

Mvh /Joel

Tack

för bra svar. Ekens stam ifråga är nog svår att klättra med metoden som demonstreras med Grigri men kanske är det tillämpligt på grenen. Hasses erbjudande om att låna jumars kommer jag att anta men jag vet inte när.

Thure

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips