Geografiskt så är det inte så nära, men jag var i Kirunafjällen (norr om Kiruna) för 1-2 veckor sedan och min kvalificerade gissning är att en del går att överföra till Sarek. Vattennivåerna var vid den tidpunkten mycket lägre än normalt vid tidpunkten, snösmältningen började tidigt och någon riktig vårflod kom aldrig. Sedan dess har ytterst lite nederbörd fallit i Norrbotten och i går uppmättes de varmaste temperaturerna på 50år i Luleå. Jag skulle därmed anta att vattennivåerna även i Sarek är relativt låga. Vad gäller mygg (och knott) så var det en hel del första veckan vi var ute. Det hade varit kallt en tid och när värmen kom skedde rejäla kläckningar av allehanda flygfän, vilket för oss inte direkt var ovälkommet med tanke på det harrfestande som vidtog. Andra veckan minskade mygg och knottförekomsten, kanske beroende på värmen. Förra året, som också var mycket varm fanns det i princip inga mygg och knott alls när jag var i Sarek i början av augusti. Jag skulle tippa att det är på väg nedåt även i år.
/David