Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
julgranen - vad gör man av den?
- Trådstartare xblp
- Start datum
Du kan ju alltid försöka sälja den på Tradera 
Betalt samarbete
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
graylingman; sa:Du kan ju alltid försöka sälja den på Tradera![]()
Nja, det brukar vara låga priser i januari. Vänta till december!
xblp; sa:Nu åkte granen ut! Den borde ju kunna användas. T.ex. till kork att hänga saker på, men finns det mer användningsområden? utom ved såklart....
/PB
Ved från julgranar är inte bra... Jag har eldat med gamla julgranar den senaste månaden och dessa värmer betydligt sämre än annan ved ex björk och bok.
Det går att använda julgranen som kompost i trädgården. Klipp av alla grenar och täck sedan dessa med jord eller torv och plantera direkt på högen. Det tar ungefär två år för grenarna att försvinna och högen minskar till en tredjedel.
Vill du tjäna pengar på granen så kan du tälja smörknivar av den och sälja dessa på Tradera.
/Stellan
Jag har hittat två användningsmöjligheter på nätet:
1.
Tydligen kan man förankra trädet i ett vattendrag för att minska dess strömhastighet.
2.
Tydligen kan man bygga myrbon av f.d. julgranar.
1.
Tydligen kan man förankra trädet i ett vattendrag för att minska dess strömhastighet.
2.
Tydligen kan man bygga myrbon av f.d. julgranar.
Grenarna klippet jag av med sekatör och kör i kompostkvarnen på våren (tillsammans med allt ris från beskärningen av fruktträden). Och fliset hamnar dels i hushållskomposten som strö och dels som marktäckning i rabatterna.
Stammen sågar jag upp till vedbitar (spelar inte så stor roll om den inte brinner så bra, det är inte mycket ved det handlar om från en enda gran).
Stammen sågar jag upp till vedbitar (spelar inte så stor roll om den inte brinner så bra, det är inte mycket ved det handlar om från en enda gran).
Aktuellt
Politisk reklam
Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!
nermander; sa:Stammen sågar jag upp till vedbitar (spelar inte så stor roll om den inte brinner så bra, det är inte mycket ved det handlar om från en enda gran).
Det har betydelse om man har mer än en julgran att såga upp...
Mitt vedskjul med uppkapade julgranar...
/Stellan
ekis; sa:du har ett väldigt stort hus som har så mångar julgranar?
/Andreas
Har man en vedkamin och nästan fri tillgång till julgranar efter jul så blir det så här...
Har en julgran uppsatt på gräsmattan men ingen där inne.
/Stellan
xblp; sa:Nu åkte granen ut! Den borde ju kunna användas. T.ex. till kork att hänga saker på, men finns det mer användningsområden? utom ved såklart....
/PB
Har man en skinnbit och gott om tid så kan man alltid göra en pall av den, se http://forums.howwhatwhy.com/showflat.php?Cat=&Board=hobbies&Number=217858&fpart=1. Nedersta tvärslån till vänster är silvergran, ser faktiskt lite annorlunda ut även när barren trillat av.
Trottoarutsmyckning!
Man kan lägga den på trottoaren! Det gör man här i Stockholm.
Jag vet inte riktigt varför man gör det, men det är väldigt populärt. Kanske är det utsmyckning eller halkskydd eller nåt sånt.
Man kan lägga den på trottoaren! Det gör man här i Stockholm.
Jag vet inte riktigt varför man gör det, men det är väldigt populärt. Kanske är det utsmyckning eller halkskydd eller nåt sånt.
Liknande trådar
Dela: