julgranen - vad gör man av den?

Nu åkte granen ut! Den borde ju kunna användas. T.ex. till kork att hänga saker på, men finns det mer användningsområden? utom ved såklart....

/PB

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
xblp; sa:
Nu åkte granen ut! Den borde ju kunna användas. T.ex. till kork att hänga saker på, men finns det mer användningsområden? utom ved såklart....

/PB

Ved från julgranar är inte bra... Jag har eldat med gamla julgranar den senaste månaden och dessa värmer betydligt sämre än annan ved ex björk och bok.

Det går att använda julgranen som kompost i trädgården. Klipp av alla grenar och täck sedan dessa med jord eller torv och plantera direkt på högen. Det tar ungefär två år för grenarna att försvinna och högen minskar till en tredjedel.

Vill du tjäna pengar på granen så kan du tälja smörknivar av den och sälja dessa på Tradera.

/Stellan

Grenarna klippet jag av med sekatör och kör i kompostkvarnen på våren (tillsammans med allt ris från beskärningen av fruktträden). Och fliset hamnar dels i hushållskomposten som strö och dels som marktäckning i rabatterna.

Stammen sågar jag upp till vedbitar (spelar inte så stor roll om den inte brinner så bra, det är inte mycket ved det handlar om från en enda gran).

nermander; sa:
Stammen sågar jag upp till vedbitar (spelar inte så stor roll om den inte brinner så bra, det är inte mycket ved det handlar om från en enda gran).

Det har betydelse om man har mer än en julgran att såga upp...

DSC_1212.JPG

Mitt vedskjul med uppkapade julgranar...

/Stellan

Trottoarutsmyckning!

Man kan lägga den på trottoaren! Det gör man här i Stockholm.
Jag vet inte riktigt varför man gör det, men det är väldigt populärt. Kanske är det utsmyckning eller halkskydd eller nåt sånt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips