Joutenheim?

Hej!
Funderar på att vandra i joutenheim i sommar, troligtvis i augusti. Skulle vara tacksam för lite erfarenheter och tips om var man hittar info mm.
tack

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jotunheimen

Hej!

jag tycker jotunheimen är fantastiskt fint att vandra i. Där finns allt man kan önska branta fjellsidor, glaciärer och många fina vattendrag. Bitvis är terängen ganska tung och stenig att vandra i om man gämför med dom svenska fjällen.

Jag har tagit lite bilder och skrivit lite om området på min hemsida.

w1.532.telia.com/~u53202303

Hälsningar Janne

jotunheimen

Info om hytter hittar du ex.vis på DNT:s hemsida, http://www.turistforeningen.no

Jag harit där två gånger. Första gången var 1994, 18-24/8, rätt sent men då
var hyttene inte mer än halvfulla. Vädret var ju lite ruggigt med dimma
ett par förmiddagar. En av de två vackra dagarna fyllde jag 50 år
i Raudalen, en verklig pärla.

Andra gången var i somras. Då gick jag från Finse vid Bergensbanen norrut.
Mesta tiden var alltså inte i Jotunheimen utan i Skarvheimen som är
ett mycket ensammare område. Samma gäller ingången till Jotunheimen söderifrån
via Hjelledalen och Skogadalsböen. På http://www.mai.liu.se/~pehac/vad.html
kan du se hur man inte ska bära sig åt.

det här var tidigare i augusti. Hade jag inte blivit magsjuk hade jag satsat
på tältet även i Jotunheimen. Olavsbu (selvbetjent) var fullt, Gjendebu
mer än det.

Nästa augusti hoppas jag på grannen Breheimen. Passar bra att knyta ihop dessa
områden.

il C.

Vackert i Jotunheimen

Info om Jotunheimen finns det hur mycket som helst på nätet. Våran tur i aug förra året på:

home.swipnet.se/Villumsen

Terrängen är bitvis ganska jobbig och klimatet blött. Räkna med dimma. Vi gjorde en tur med tält, vilket var ganska tungt när min fru måste bära vår dotter. Jag fick bära resten. Jotunheimen är ett bra område att gå på tur på norskt vis. Dvs att man går med lätt packning och sover i hytter. Kostar lite mera, men säkert roligt.
På sjöarna Gjende o Bygdin går det båtar under sommaren. På Gjende tar de med packningen för en slant och så går man med lätt dagturpackning. Som sagt norrmännen gillar the easy way.

Go tur
Anders Villumsen

Kolla in http://www.turisforeningen.no

Tackar

Tack för alla bra tips! Uppskattar det verkligen. I synnerhet så var "tilltopps"-sidan alldeles utmärkt.
Patrik.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips