Jotunheimen

Tack för lägesrapporten..

... men så pass pissigt väder hoppas jag verkligen inte att jag får... :-/ .

Kom det mycket snö, alltså flera dm eller var det snöblandat regn? ... och vilka temperaturer hade du, ungefär?

Thomas

Jag var mest på 1440m+. Det var verkligen stora snöflingor men som tur var
hann det inte riktigt lägga sig. Det blev halt :) Jag avundas de som fick bra väder för
det hade jag verkligen hoppats på.
 
Jag och frugan vandrade i Jotunheimen 4/8 till 10/8, tog bat Gjendesheim - Gjendebu, sedan gick vi till Spiterstulen - Galdhoppigen - Glittertind - Glitterheim - Memurubu - Glitterheim via Besseggen, en av de basta vandringssemestrar jag haft.
Isen(snon) pa Glittertind var lattpasserad da vi gick, inga broddar behovdes, men dom sa pa Spiterstulen att det blir isigare senare pa sasongen, strackan man gar pa sno ar ganska kort, det ar mest sten, och val markerat.
Det finns ingen mat att kopa i nagon av dom stugorna vi stannade i, utom kex och choklad, bara lagad middag/frukost i deras matsalar. Man kan bestalla "nistepakk", mackor till lunch for 10-12 kronor per brodskiva.
Full frukost buffe kostade 100-120 kronor, grot kostade 60 kronor, middag 150 - 230 kronor.
Spiterstulen och Memurubu ar privata anlaggningar och dyrare an DNT's stugor, i Memurubu mycket dyrare, i mitt tycke a total ripoff.
Tank pa att du kan skicka din packning med bat pa alla strackor langs Gjende, Besseggen ar jobbig nog som den ar, utan att behova 15 kilo pa ryggen.
Besseggen ar inte sa farlig som den ser ut pa hall, jag gick uppfor, vilket ar lattare i mitt(och de flestas) tycke. Oavsett vilket hall man gar ar utsikten vidunderlig, nagot av det basta jag sett.
Att ga Besseggen i regn och dalig sikt finns det ju ingen anledning att gora, ser man igen utsikt ar det ju ingen ide att vara dar.
Jag hittade massor med nyttig info pa en website:
Lycka till, battre vandring far du leta efter!
 
Jag och frugan vandrade i Jotunheimen 4/8 till 10/8, tog bat Gjendesheim - Gjendebu, sedan gick vi till Spiterstulen - Galdhoppigen - Glittertind - Glitterheim - Memurubu - Glitterheim via Besseggen, en av de basta vandringssemestrar jag haft.
Isen(snon) pa Glittertind var lattpasserad da vi gick, inga broddar behovdes, men dom sa pa Spiterstulen att det blir isigare senare pa sasongen, strackan man gar pa sno ar ganska kort, det ar mest sten, och val markerat.
Det finns ingen mat att kopa i nagon av dom stugorna vi stannade i, utom kex och choklad, bara lagad middag/frukost i deras matsalar. Man kan bestalla "nistepakk", mackor till lunch for 10-12 kronor per brodskiva.
Full frukost buffe kostade 100-120 kronor, grot kostade 60 kronor, middag 150 - 230 kronor.
Spiterstulen och Memurubu ar privata anlaggningar och dyrare an DNT's stugor, i Memurubu mycket dyrare, i mitt tycke a total ripoff.
Tank pa att du kan skicka din packning med bat pa alla strackor langs Gjende, Besseggen ar jobbig nog som den ar, utan att behova 15 kilo pa ryggen.
Besseggen ar inte sa farlig som den ser ut pa hall, jag gick uppfor, vilket ar lattare i mitt(och de flestas) tycke. Oavsett vilket hall man gar ar utsikten vidunderlig, nagot av det basta jag sett.
Att ga Besseggen i regn och dalig sikt finns det ju ingen anledning att gora, ser man igen utsikt ar det ju ingen ide att vara dar.
Jag hittade massor med nyttig info pa en website:
Lycka till, battre vandring far du leta efter!


Gick ni direkt från Gjendebu och Spiterstulen? Bra tur! vacker men sjukt jobbig vid dåligt väder, särskilt om man kommer från Spiterstulen
 
Jag och frugan vandrade i Jotunheimen 4/8 till 10/8, tog bat Gjendesheim - Gjendebu, sedan gick vi till Spiterstulen - Galdhoppigen - Glittertind - Glitterheim - Memurubu - Glitterheim via Besseggen, en av de basta vandringssemestrar jag haft.
Isen(snon) pa Glittertind var lattpasserad da vi gick, inga broddar behovdes, men dom sa pa Spiterstulen att det blir isigare senare pa sasongen, strackan man gar pa sno ar ganska kort, det ar mest sten, och val markerat.
Det finns ingen mat att kopa i nagon av dom stugorna vi stannade i, utom kex och choklad, bara lagad middag/frukost i deras matsalar. Man kan bestalla "nistepakk", mackor till lunch for 10-12 kronor per brodskiva.
Full frukost buffe kostade 100-120 kronor, grot kostade 60 kronor, middag 150 - 230 kronor.
Spiterstulen och Memurubu ar privata anlaggningar och dyrare an DNT's stugor, i Memurubu mycket dyrare, i mitt tycke a total ripoff.
Tank pa att du kan skicka din packning med bat pa alla strackor langs Gjende, Besseggen ar jobbig nog som den ar, utan att behova 15 kilo pa ryggen.
Besseggen ar inte sa farlig som den ser ut pa hall, jag gick uppfor, vilket ar lattare i mitt(och de flestas) tycke. Oavsett vilket hall man gar ar utsikten vidunderlig, nagot av det basta jag sett.
Att ga Besseggen i regn och dalig sikt finns det ju ingen anledning att gora, ser man igen utsikt ar det ju ingen ide att vara dar.
Jag hittade massor med nyttig info pa en website:
Lycka till, battre vandring far du leta efter!


Tack för bra information.

Det låter som om många beslut, som så ofta, får tas på plats. Vid dåligt väder får det bli att passera Bessegen och Glittertind på de lägre lederna, bergen står ju kvar.

Thomas
 

avslutad210712

Gäst
Du kan testa at söka på Google

Dålig usability i det svaret.

Undrar om jag hade kunnat hitta ett svenskt ord att använda på en svensk sida avsedd för svenska användare men inser att det kanske ger ett något bad image av min personality ty jag har gått international..

Om man kritiserar skall man ge konstruktiv kritk inte bara kritisera i största allmänhet för då kan man lika gärna låta bli. Pajkastning från min sida - javisst - men jag anser att den typen av kommentar är fullständigt onödig. Skulle jag kommentera alla sidor som är dåliga ur användarsynpunkt skulle jag ha fullt upp och då framförallt med min egen sida. Dock tycker jag att det är viktigare att jag kan hitta foton från områden som jag är intresserad av än att sidorna är helt perfekta ur navigationshänseende. I det senare fallet kommer sidan kanske aldrig upp på nätet och det är en större förlust.
 
Dålig usability i det svaret.

Undrar om jag hade kunnat hitta ett svenskt ord att använda på en svensk sida avsedd för svenska användare men inser att det kanske ger ett något bad image av min personality ty jag har gått international..

Om man kritiserar skall man ge konstruktiv kritk inte bara kritisera i största allmänhet för då kan man lika gärna låta bli. Pajkastning från min sida - javisst - men jag anser att den typen av kommentar är fullständigt onödig. Skulle jag kommentera alla sidor som är dåliga ur användarsynpunkt skulle jag ha fullt upp och då framförallt med min egen sida. Dock tycker jag att det är viktigare att jag kan hitta foton från områden som jag är intresserad av än att sidorna är helt perfekta ur navigationshänseende. I det senare fallet kommer sidan kanske aldrig upp på nätet och det är en större förlust.

Användbarhet/användarvänlighet. Usability är ett samlingsord för mycket, därav valet.
Det var inte pajkastning det handlade om. Jag sa att det var väldigt fina bilder, men dålig usability. Usabilityn är enkel att förbättra, bilderna svårare.

Han frågade kort vad det kunde betyda, jag svarade kort att han kunde Googla det.
 
Dålig usability i det svaret.

Undrar om jag hade kunnat hitta ett svenskt ord att använda på en svensk sida avsedd för svenska användare men inser att det kanske ger ett något bad image av min personality ty jag har gått international..

Om man kritiserar skall man ge konstruktiv kritk inte bara kritisera i största allmänhet för då kan man lika gärna låta bli. Pajkastning från min sida - javisst - men jag anser att den typen av kommentar är fullständigt onödig. Skulle jag kommentera alla sidor som är dåliga ur användarsynpunkt skulle jag ha fullt upp och då framförallt med min egen sida. Dock tycker jag att det är viktigare att jag kan hitta foton från områden som jag är intresserad av än att sidorna är helt perfekta ur navigationshänseende. I det senare fallet kommer sidan kanske aldrig upp på nätet och det är en större förlust.

Jag misstänker att du, liksom de flesta andra, insåg att jag inte frågade efter en svensk översättning av det onödiga engelska ordet; jag undrade naturligtvis vad
han syftade på. Efter att ha läst en del andra
inlägg av den här personen förstod jag det korkade i att fråga överhuvudtaget.
 
Senast ändrad:
Jag misstänker att du, liksom de flesta andra, insåg att jag inte frågade efter en svensk översättning av det onödiga engelska ordet; jag undrade naturligtvis vad
han syftade på. Efter att ha läst en del andra
inlägg av den här personen förstod jag det korkade i att fråga överhuvudtaget.

Jag utvecklar gärna vad som kan göras bättre. Jag tolkade din fråga som att du sökte en översättning. Mina andra inlägg ligger ofta i samma trådar som du hänger i. Vi är inte alltid överens, jag vill inte köra samma jagvetbäst attityd bara.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
Johankjellgren Stora Memurutinden, östtoppen Fjällvandring 0
81nahoj Samåka Gbg-Jotunheimen v32? Fjällvandring 1
Kimkim Olavsbu i Jotunheimen Fjällvandring 6
dcmoriarty Bra kartor för jotunheimen Fjällvandring 2
JEK91 4 dagars rundtur i Jotunheimen Fjällvandring 0
labbman 2 Alternativ i Jotunheimen Fjällvandring 14
Maalla Jotunheimen - vad? Fjällvandring 8
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
Maalla Trängsel i Jotunheimen? Samt andra tips om området! Fjällvandring 3
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
hansjr Jotunheimen Fjällvandring 0
Evajar Proviantering i Jotunheimen Fjällvandring 6
Moh Vägar i Jotunheimen "offseason" Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
Signeld Söker sällskab på fjällvandringen, tex till Jotunheimen i sommar?! Fjällvandring 2
annicag Tips på bra leder i Jotunheimen Norge Fjällvandring 3
Jimmyx Vandringskompis/sällskap. Jotunheimen Fjällvandring 3
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
Anders80 Vandringstips Jotunheimen Fjällvandring 2
mewaan Jotunheimen i juni Fjällvandring 5
Dennis Andersson Jotunheimen eller Rondane Vecka 44 Fjällvandring 1
ssamuel Vandringskompis sökes till 4dagarstur (plus minus en dag) i Jotunheimen Fjällvandring 0
orren86 5-dagars rundtur i Jotunheimen? Fjällvandring 4
kmyrefelt Jotunheimen "mellankort" tur Fjällvandring 1
pura Sällskap i Jotunheimen v 33 Fjällvandring 0
anorthernsoul Jotunheimen Fjällvandring 15
sofus81 Jotunheimen Fjällvandring 35
Askel När försvinner snön i Jotunheimen? Fjällvandring 5
niklas_gripen Tips på vandring i Jotunheimen? Fjällvandring 6
jimmysjogren Behöver en vandringskompis v33-34 till Jotunheimen Fjällvandring 4
herbert.m Jotunheimen Fjällvandring 6
tomhylsan Boende i Jotunheimen? Fjällvandring 3
danisko Rundtur kring Jotunheimen med barn? Fjällvandring 0
tomhylsan Äta i Jotunheimen? Fjällvandring 6
Tillander Vandringskompis jotunheimen Fjällvandring 15
orren86 Jotunheimen känns 2011, vad nu? Fjällvandring 1
davst Film från Hurrungane, Jotunheimen Fjällvandring 6
Paasta Jotunheimen - Fyra dagarstur Fjällvandring 8
tinab66 Tips på flott vandring i FjordNorge eller Jotunheimen Fjällvandring 2
ellie82 Någon som vandrat i Jotunheimen slutet av juni? Fjällvandring 5
szvinto Jotunheimen under kristi himmelsfärdshelgen Fjällvandring 4
helena.w Vandringssällskap Jotunheimen i sommar? Fjällvandring 5
af65 Jotunheimen i augusti ? Fjällvandring 1
Vägslav Vandrings plan Jotunheimen! Fjällvandring 3
Nils Petter Till Jotunheimen från Sundsvall/Sthlm Fjällvandring 4
82-barn 1-veckas turförslag Jotunheimen /Hardangervidda Fjällvandring 15
helena.w Vandring i Jotunheimen Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.