Jotunheimen utan möta folk

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Min erfarenhet är att om det inte är färgat (under 27-30 grader) så går det nästan alltid bra. När det är färgat orange (30-40 grader) så är det brant och hur lätt det är att ta sig fram beror på underlaget. Sva och kanter kan göra det väldigt svårt eller farligt. Stigar kan i bland gå i riktigt brant terräng för att de har gjort underlaget plattare när de sicksackar sig fram.

Finns undantag på hur lätt det är att ta sig fram och det beror också på hur erfaren och hur mycket packning man har.

Min erfarenhet är att om det inte är färgat (under 27-30 grader) så går det nästan alltid bra. När det är färgat orange (30-40 grader) så är det brant och hur lätt det är att ta sig fram beror på underlaget. Sva och kanter kan göra det väldigt svårt eller farligt. Stigar kan i bland gå i riktigt brant terräng för att de har gjort underlaget plattare när de sicksackar sig fram.

Finns undantag på hur lätt det är att ta sig fram och det beror också på hur erfaren och hur mycket packning man har.
Precis, tänker samma. Ett brant parti där det går att få fäste, med vegetation etc är något annat än klippa och block. Återstår att se om någon har koll, annars får jag väl avgöra på plats eller kika på annan rutt.

Jag tror jag bestämt mig för parkering på Valdresflye. Det ligger närmast och det är enkelt att ta buss som går frekvent mellan Beitostølen och Gjendesheim för annan utgångspunkt än slutpunkten.

• Kan man någorlunda smärtfritt ta sig från Svartdalen till Langedalen på 1600 m, eller är det för brant? Norska onlinekartorna är inte helt enkla att tolka och på norgeskart.no går det rent av någon upplösningsgräns precis där så jag får inte riktigt grepp om det.

Visa bilaga 46882
Jag har inte kvar mina kartor, men när jag tittar på min redogörelse (på huthyfs.com) från turen i Jotunheimen 2002, ser det ur som att jag (efter skjuts över Sjoa, från Gjendesheim) gick hela vägen genom Leirungsdalen fram till en rätt hög passövergång (inte avmarkerad, lyckligtvis: tryggaste vägvalet ned kan vara svårt att se), och därifrån ned till Svartdalen, där jag inte fann, och inte väntade mig, tältmöjlighet. Sen gick jag ned mot Torfinnsbu och slog läger på lämplig plats. Därifrån var inget problem att ta mig vidare till Langedalen. Det blev en lång etapp, därtill med sen start.

Jag tror jag bestämt mig för parkering på Valdresflye. Det ligger närmast och det är enkelt att ta buss som går frekvent mellan Beitostølen och Gjendesheim för annan utgångspunkt än slutpunkten.

Jag har lite ruttfunderingar och frågor.

• Tar man sig fram längs Gjendes sydsida eller är det någon brantare passage eller vattendrag som gör det omöjligt?

• Går det att korsa vattendraget i Storådalen någon annanstans än längs leden om man kommer på höjd? (För att t ex kunna passera genom Skarddalen.)

• Samma fråga om stora glaciärälven i Memurudalen, kan man ta sig över på höjd t ex som jag ritat eller kan jag glömma det?

• Kan man någorlunda smärtfritt ta sig från Svartdalen till Langedalen på 1600 m, eller är det för brant? Norska onlinekartorna är inte helt enkla att tolka och på norgeskart.no går det rent av någon upplösningsgräns precis där så jag får inte riktigt grepp om det.

Visa bilaga 46882
Jag skulle avråda från att gå söder om Russvatnet så som du ritat in i kartan. Förstår att du vill gå där du möter få människor men den sträckan tror jag blir omöjlig pga jokkar/svår terräng. Har själv gått den ledade delen norr om Russvatnet vid tre tillfällen, och bara mött två, tre personer sammanlagt. Ej en trafikerad led trots närheten till Besseggen.

Jag skulle avråda från att gå söder om Russvatnet så som du ritat in i kartan. Förstår att du vill gå där du möter få människor men den sträckan tror jag blir omöjlig pga jokkar/svår terräng. Har själv gått den ledade delen norr om Russvatnet vid tre tillfällen, och bara mött två, tre personer sammanlagt. Ej en trafikerad led trots närheten till Besseggen.
Jfr gärna min dagbok på huthyfs.com 14-15 augusti 2002. Jag delade stig med folkströmmen under stigningen upp not passet (jag råkade komma samtidigt med båten från Gjendesheim) men när folket vek av mot Besseggen var jag plötsligt helt ensam vilket jag var hela vägen fram till Russvassbue. Jag hittade inte bra läger genast, p g a vegetationen, och hade en stund lite problem med någon som uppehöll sig på bron, där man aldrig ska vara fler än en, enligt anslag.

Min erfarenhet säger att det är mycket mer folk nu än för 10-20 år sedan liknande trend på 80 talet
Bil kan du/ni köra fram till tex Gjendesheim lasta av packning köra åter max 1 km parkering med avgift är runt Bessegen Spiterstulen det är folk
Och du får gå 1-2 etapper med folk båda hållen för att komma till mindre besökta platserna

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips