Jotunheimen, parkering?

Jag undrar om någon kan säga mig var man ska ställa bilen om man ska göra en tredagars tur med toppbestigning av Galdhöpiggen och Glittertind. Är det bäst att stå vid spiterstulen? Och är det någon som har tips om var man lämpligast tältar längs leden?

Parkera bilen vid Spitelstugan, engångs "vägafgift" 60 NOK om jag kommer rätt ihåg. Tälta kan man (gratis) inne på nationalparkens område nära Spitelstugan. Det är väl bäst att ena dagen bestiga Galdhöpiggen och andra dagen Glittertind och övernatta vid Spitelstugan däremellan.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej,

Spiterstulen är den vanligaste parkeringsplatsen om man skall upp på "Piggen", och den närmaste!

/Patrik

Hej !

Juvasshytta (Galhöpiggen sommarskicenter) är närmaste parkering om du skall till Galdhöpiggen. Dessutom ligger parkeringen på 1835 meters höjd, jämfört med ca 1200 på Spiterstulen.

Spiterstulen är bästa alternativ om du utifrån samma parkering skall nå både Galdhöpiggen och Glittertind.

LKS

Litet kontanter i fickan!

Observera att Spiterstulen tar betalt för parkeringen i tillägg till bompengen på 50 Nkr (april 02). Inga stora summor, men åtminstone för oss blev Tyinkryssets parkering en helt oväntad utgift då vi spenderat sista slantarna på bandvagn ut...

MVH My

Tack för alla svar. Då måste vi gå och växla lite pengar så vi har råd med parkering m.m. Hur är det att hitta vatten ute på lederna? Det ska väl inte vara några problem att dricka så som det är?

micke

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips