Jotunheimen - Fyra dagarstur

Hej!

Jag vet att det finns en miljon trådar om Jotunheimen, men jag hittar inte riktigt de svar jag söker. Vi är fyra kompisar som tänkte ge oss på detta turförslag i sommar. http://www.utsidan.se/cldoc/jotunheimen-i-ett-notskal_11030.htm

Efter lite studerande av kartan verkar det vara extremt mycket stigningar och vi börjar ifrågasätta möjligheten att vi klarar detta på fyra dagar. Vi har vandrat en del i svenska fjällen tidigare, men denna rutt verkar vara snäppet vassare och ingen av oss är särskilt pumpad, även om vi inte är helt otränade heller.

Så vad tror ni som vandrat denna led eller bara har mer erfarenhet än oss, hur jobbig är denna rutt och bör vi satsa på att ta den på fem dagar istället för fyra?

Mvh Patrik

Senast ändrad:
jotunheimen

Hej! Har gått mycket i Norge och är inte särskilt pumpad. :) Ta gärna 5 dagar och stanna i spiterstulen och gör en dagstur till Solskinnstoppen, en glaciärtur som ni säkert uppskattar .Det är endel som badar i vattnet precis innan de går ut på glaciären.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Måste ju inte upp på alla topparna. Hade jag varit er, så hade jag planerat in för extra dag, ligga i gräset och bara ta det lugnt är ganska ok....
Vill man inte gå besseggen (när vi gick var det en i gänget som hade ett ont knä) kan man ta färjan. Många skickar packningen med färjan och går med lätt packning över eggen. Det är det en kalastur!

/Peter

Bussförbindelser

Hej! Bumpar en gammal tråd istället för att starta en ny. Vet någon var man kan hitta information om bussförbindelser och avgångar mellan Spiterstulen och Gjendesheim? Jag hade tänkt lämna bilen i Gjendesheim, starta vandringen där och avsluta i Spiterstulen. Resan avser juni månad. Någon som har koll på vilken hemsida man ska surfa in på?

Hej! Gå in på visitnorway.com , skriv exempelvis in Lom, fortsätt till getting to Jotunheimen and around, rulla ner till du ser rute.oppland.org Tryck där så får du fram en massa tidtabeller.

Hej! Först tar du buss till Lom, byter buss till vågomå och där byter du buss till Gjendesheim. Sträckan mellan Lom och vågomå är bussen mot Oslo.

Hej! Mellan Lom och Vågomå är det buss 566,som kommer från Sogndal och kör mot Otta. Hoppas du får ordning på tiderna och trevlig tur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips