Jotunheimen 6-dagar

Sitter och planerar en vandring i Jotunheimen, har tänkt följande rutt:

Dag 1

Gjendesheim - Glitterheim

12:00 ankomst Gjendesheim

20:00 ankomst Glitterheim

Dag 2

Glitterheim - Glittertind - Spiterstulen

18:00 ankomst Spiterstulen

Dag 3

Spiterstulen - Galdhöpiggen

Dag 4

Spiterstulen - Gjendebu

18:00 ankomst Gjendebu

Dag 5

Gjendebu - Memurubu

18:00 ankomst Memurubu

Dag 6

Memurubu - Besseggen - Gjendesheim

18:00 ankomst Gjendesheim och hemfärd

Jag har tänkt att köra upp och parkera vid Gjendesheim.

Min plan är att tälta och bära min egen packning.

Är detta genomförbart / rimligt?
Något jag bör tänka på avseende rutten eller övrigt?

Jag har erfarenhet från svenska fjällen men har aldrig varit i Norge. Anser mig relativt vältränad och bör inte ha några problem att gå sträckorna utifrån beskrivna km. Finns såklart saker att ta hänsyn till som jag kanske inte tänkt på, därav mitt inlägg 😊

En oväntad klättring delvis med kedjor finns på ett ställe,anv rötter och mindre buskar för att komma upp när det är lerigt.
Ska du upp på båda högsta bergen i Norge är det troligtvis för kort tid.
Ska du gå höga leden mellan topparna ska det vara rätt brant och smalt.
Den andra leden i dalen har även den ett längre parti med stora stenblock med en liten fin sjö att rasta vid.
Period slutet på Juli/Aug relativt mkt folk spec vid Galdp.och Besseggen jf med SV kanske som runt Keb och Abisko.
Jag gick förra året i Breeheimen kallare fler vad men betydligt mindre folk,Jotunheimen bättre om man vill öva Engelska och Tyska eller är från Stockholm tex och gillar att inte vara ensam.
Förvänta dig även mer regn än i SV och snabbare väderomslag i J.är det fler broar än i B.ibland får du klättra upp brant till bron som ska klara vårflod och de är ofta Dugnadsjobb dvs frivilliga och i trä med vajrar och lite klenare och svajiga jfr med statliga i SV.
Anl till Norge för min del är kortare resväg och bättre tåg.

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Hur långa är etapperna? Såg att första är 22 km vilket självklart är möjligt men ända ganska långt.

edit: var lätt att se längder på turen på ut.no.

Självklart möjligt men blir nog en rätt slitsam tur.
22 km
15 km över glittertind
Galdøpiggen som i sig själv är en tung tur
24 km

De två sista dagarna är relativt korta.

Senast ändrad:
Som upplysning jag är snart 70 men om du är 1/2 så gammal kan du ju fixa detta.
Finns väderskydd nära G.T. som man kan få lä i om du tex sätter upp yttertältet eller spänner det över stenmurarna om du har utr för skandinaviska förhållanden dvs robust.
Går du höga leden dag 3 sparar du många höjdmeter tex.
Dom flesta går upp och ner GP på en dag om bra väder och där har dom ju Tur ledare du kan prata med före tur om ev något nytt på leden.
När jag var i ST var det regn och mulet så ingen tur till GP.jag går inte på topptur om ej fint väder och helst inte annars heller pga helt kassa regnställ även i de högre prislägena.(pga PFAS förbud)

Turen är nog möjlig, med modern och lätt utrustning. Ett tips är att inte gå helt ner till Gjendebu, utan stanna högre upp på fjället, som vi gjorde år 2013 (se www.tunturivaellus.fi)
Fin sida. Såg på kartan tidigare att den kortaste vägen från Gjendebu nog är väldigt brant och man fick till och med upp den längre vägen där man gick tillbaka en del på kartan. Så det är nog en stor fördel att inte gå ned till Gjendebu.

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Den valda turen går också att förkorta om det blir långt och med tält kan man ju sova där man vill.
Inte gå upp på Glittertind, inte gå upp på Galdøpiggen och ta båt från Gjendbu eller Murmurbu.

Vid fint väder är det ju de 2 relativt enkla höga topparna som man vill upp på.(jag var nästan uppe på GT ca 100 h/m 2350möh på GPS när det blev så tät dimma att jag vände kl 20 hade pannlampa sista 30 min ned mörkt ca 23 går på 5-6htrr med något kg kläder från GH till GT och ner vatten finns till ca 2100 möh oklart på GP)
Det var upp från gjendebu det var ca 50-100 m brant upp efter berg med kedjor.
Genvägen kommer jag nu ihåg att det var några ungdomar från Norge som låg i lumpen men var på semester och gick i fjällen upp vänster mitt i den långsamma nedförsbacken,brant upp men ingen bergvägg.
Där kan man nog spara in några timmar ej mer men en av de mysigaste DNT stugorna i området samt den gamla stugan jämte som en del övernattade i.
De går ju åka båt även härifrån troligen ner till målet och bussen eller bilen.
En del mygg nära stugan då det går i björkskog,finns även lösa kor på bete där och man får klättra upp och ner över staket på bra stegar.(pass upp för E-coli bakterier i vattnet i området jag har vatten filter sedan några turer i Norge med mkt får efter fått Cryptosporidium av ev dött djur från Glaciär men även fått lite E-koli av ren i Abisko tid så Imodium är med i sjukvårdsväskan)

Jag gjorde den rutten fast tvärtom. Började i Gjendesheim med att ta båten ända till Gjendebu och den dagen spöregnade det så det var nog inte roligt att fortsätta att vandra. Så jag stannade där och nästa dag var det fint och kom nästan till Spieterstulen. Där blev jag trött och tältade. När jag kom till Spieterstulen var jag trött och tog en vilodag där. Nästa dag vandrade jag upp till Glittertind och ner. Ett tips är att ta med en sopsäck att åka på nerför. Jag hade inget sånt och fick småspringa och glida ner till Glitterheim. Många hade plast eller stjärtlappar med sig. Nästa dag kom jag till Memurubu, sista delen i spöregn. Sen vandrade jag Besseggen i fint väder till Gjendesheim. Det var nog för två år sedan.

Det går nog helt an på din form. På min första korta solotur i Rondane gick jag Björnhollia-Dörålseter över Högronden en dag, och var helt förstörd. Några år senare, tre veckor in i en långtur, skulle jag genom Jotunheim och gick Tyin-Olavsbu-Spiterstulen-Glitterheim (+ hyrcykel med till Randsverk) och jag var fräsch hela turen. Säckvikten var nog ungefär densamma, 17-18 kg.
På Spiterstulen tog jag en "vilodag" och gick upp på Galdhöpiggen. Dagsetapperna var också ca dubbla i längd mot den tidigare turen.

Belastningen efter nedförsbackar är nog något man bör tänka på med en sådan där tur.

Jag är aktiv och går regelbundet på toppturer båda sommar och vinter men kan ända efter relativt kort tid utan branta nedförsbackar få riktigt ont i låren några dagar efter en tur. Sen brukar det gå bra.

Så träna brant nedför hemma innan man planerar in Glittertind och Galdhøpiggen två dagar efter varandra är en bra ide.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.